„Au promis, dar nu își respectă angajamentele, penalitățile vor fi aplicate” – Ministrul Grindeanu critică Alstom pentru întârzierile la livrarea trenurilor de metrou pentru București

Alstom se confruntă cu penalități în valoare de aproximativ 20 milioane de euro din cauza întârzierilor în livrarea trenurilor de metrou pentru Capitală, a declarat marți ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. El a subliniat că, având în vedere numeroasele contracte încheiate cu Alstom, România ar trebui să devină o prioritate pentru companie.
Când va ajunge primul tren Alstom de metrou în România? Au existat atât de multe amânări încât nimeni nu este sigur de un termen estimativ.
Contractul cu Alstom pentru livrarea trenurilor de metrou a fost semnat la sfârșitul anului 2020, cu producția desfășurându-se în Brazilia. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri depășește 100 de milioane de euro. Fiecare tren are șase vagoane, o lungime de 114 metri și poate transporta 1.200 de pasageri.
- Situația este extrem de lentă – Primul tren nou cumpărat de România în ultimele două decenii va circula cu pasageri abia în jumătatea anului.
Deși contractul a fost semnat în 2020, au existat numeroase întârzieri în producție. Existau speranțe ca toate trenurile să fie livrate pe parcursul lui 2023, iar vara trecută se spera ca măcar primul tren să ajungă în București până la finalul anului 2023. Aceste așteptări nu s-au materializat.
Vor urma teste cu noile trenuri timp de câteva luni, deci va mai dura până când acestea vor fi operate pe linia M5, spre Drumul Taberei.
Grindeanu a menționat că penalitățile pe care Alstom trebuie să le achite se ridică la aproximativ 20 milioane de euro, din cauza întârzierilor.
Întrebat dacă există șanse ca primul tren Alstom să ajungă în luna februarie, Grindeanu a declarat că nu crede că acest lucru este posibil.
„Ce pot să spun? Au avut promisiuni, dar nu le respectă, așa că vor curge penalitățile. În momentul de față, aceasta este singura pârghie pe care o avem, deoarece nu există alta. Nu cred că compania își dorește aceste penalități, dar cer un lucru: având în vedere toate contractele semnate în ultimii ani cu acest furnizor – atât pentru metrou, cât și pentru trenuri noi – să devină o prioritate pentru această companie pe plan global. Acesta este apelul meu. Dacă nu, penalitățile vor continua să fie aplicate”, a spus Grindeanu.
„Nimeni nu a forțat vreo companie să declare că are capacitatea de a livra trenuri noi de metrou sau de călătorie. Aceste angajamente au fost asumate la semnarea contractului. Dacă nu te poți ține de ele, vin penalitățile”, a adăugat el.
El a subliniat importanța finalizării acestor contracte și nu anulării lor, amintind că anterior au existat miniștri ai Transporturilor care au reziliat contracte în fața presei, iar cei care au venit ulterior s-au confruntat cu dificultăți majore în a remedia aceste situații.
„Factura este în jur de 20 de milioane, iar explicațiile (din partea Alstom) susțin că din cauza războiului din Ucraina, anumite rute de aprovizionare la nivel global au avut de suferit, necesitând găsirea de noi furnizori pentru aceste materiale, ceea ce implică timp. Am înțeles, dar consider că, atunci când semnezi un contract, trebuie să iei în calcul diferitele scenarii. Altfel, plătești. În acest caz, la metrou, se plătește și penalitățile vor continua să fie aplicate”, a mai spus Grindeanu.
Valoarea totală a contractelor semnate în prezent la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru achiziția de trenuri noi este de 9,9 miliarde de lei, incluzând 119 rame electrice și 16 locomotive electrice, a mai afirmat ministrul.
Sursa foto: Dreamstime.com