Autostrada „Unirii”: A fost semnat contractul cu un constructor turc pentru un nou tronson montan

Autostrada „Unirii”: A fost semnat contractul cu un constructor turc pentru un nou tronson montan
Tunel de autostradă la munte / Sursă: Askoldsb | Dreamstime.com

Un antreprenor din Turcia va realiza construcția a 24 de kilometri din secțiunea montană a autostrăzii „Unirii” A8, începând de la Miercurea Nirajului până la Sărățeni, în apropiere de Sovata. Valoarea contractului se ridică la 600 de milioane de euro. Autostrada A8 cuprinde în total 11 segmente, aflate în diferite etape de execuție, dintre care doar două sunt în prezent în lucru.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a oficializat joi acordul pentru proiectarea și executarea tronsonului de aproape 24 de kilometri care leagă Miercurea Nirajului de Sărățeni, a declarat directorul CNAIR, Cristian Pistol.

Contractul, în valoare de 2,98 miliarde de lei (fără TVA), a fost semnat cu asociația româno-turcă Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS – Infravis SRL.

Acest tronson are o lungime de 23,4 km, dintre care aproximativ 1,07 km vor fi tunel. Contractul prevede construirea a 36 de structuri, inclusiv două ecoducte.

Lucrările la acest segment de autostradă sunt planificate să fie realizate în următoarele 30 de luni, incluzând 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construcție.

Pe parcursul traseului vor fi realizate următoarele:

  • un tunel bidirecțional de 740 m în apropierea Măgherani,
  • un tunel bidirecțional de 330 m lângă Chibed,
  • un ecoduct ce va traversa DN13A și calea ferată,
  • un ecoduct peste DN13, în zona Acățari.

Progresele înregistrate pentru tronsoanele Autostrăzii „Unirii” A8

Autostrada A8 se împarte în 11 segmente, fiecare fiind în diferite stadii de execuție, dintre care în prezent doar două sunt în fază de construcție.

Tronsonul A8 care leagă Târgu Mureș de Miercurea Nirajului (24,4 km) se află în prezent în construcție: firma turcă Nurol a semnat contractul în primăvara lui 2024, având termen de finalizare până la sfârșitul anului 2026.

Secțiunea de la Sărățeni până la Pipirig (județul Neamț) a fost împărțită în patru loturi montane, toate scoase la licitație, dintre care unele au fost deja contractate.

Durata totală pentru secțiunea montană Sărățeni-Pipirig a Autostrăzii „Unirii” A8 este de 116 kilometri și cuprinde patru loturi:

Pe cele patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț, vor fi construite 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.

Termenele de execuție pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B sunt de 54 luni (14 luni pentru proiectare și 40 luni pentru execuție), iar pentru Lotul 1 D, de 34 de luni (10 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție).

Pentru tronsonul de la Pipirig la Leghin (19,3 km), contractul a fost încheiat în luna ianuarie, fiind evaluat la jumătate de miliard de euro, cu UMB.

Referitor la tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), care are aproape 30 km, contractul cu UMB a fost acceptat la finalul lunii septembrie 2023, iar lucrările au demarat în acest an.

Pentru tronsonul de la Moțca (DN2) la Târgu Frumos a fost inițiată licitația în ianuarie pentru un lot de 27 km, estimat la aproximativ 1,2 miliarde de euro.

Următorul tronson, Tg Frumos – Lețcani (la vest de Iași), a fost, de asemenea, scos la licitație în februarie: 1 miliard de euro pentru aproape 29 de kilometri de autostradă și 13 km de drum de legătură.

Ultimul tronson, care va ocoli Iașiul și va ajunge la granița cu Republica Moldova, în apropiere de noul Pod peste Prut de la Ungheni, a fost, de asemenea, scos la licitație: 1,8 miliarde de euro pentru 33 de kilometri de autostradă, incluzând opt tuneluri și trei noduri rutiere.

Recomandari
Show Cookie Preferences