Autostrada Unirii: Proiectul avansează cu un pas important din partea Companiei de Investiții Rutiere pentru contractul de 1,2 miliarde de euro, inițial dorit a fi reziliat de UMB

Autostrada Unirii: Proiectul avansează cu un pas important din partea Companiei de Investiții Rutiere pentru contractul de 1,2 miliarde de euro, inițial dorit a fi reziliat de UMB
Autostrada A8, segmentul dintre Ditrau si Grinties / Sursă: CNIR

Autostrada „Unirii” A8, pe tronsonul montan de 38 de kilometri dintre Ditrău și Grințieș, a primit luni ordinul de începere a lucrărilor din partea Companiei de Investiții Rutiere (CNIAR), după ce UMB a solicitat anterior rezilierea contractului de 1,2 miliarde de euro.

Ordinul de începere a lucrărilor impune practic constructorului să continue executarea contractului semnat, stabilind oficial o dată de început de la care se pot calcula eventuale penalizări în cazul întârzierilor.

CNIAR a anunțat luni că a emis Ordinul de începere, stabilind drept dată 30 iunie, de la care va începe să curgă durata contractuală de 54 de luni.

„Am emis ordinul de începere a proiectării pentru lotul cel mai lung al Autostrăzii Unirii-A8. Acestă asociere se confruntă cu o provocare tehnică, lotul 2A Ditrău-Grințieș fiind unul dintre cele mai dificile tronsoane de autostradă din România”, a declarat Gabriel Budescu, directorul CNIR.

Conform contractului, amplasamentul va fi pus la dispoziție în maxim 14 luni din momentul începerii activității de proiectare, fie în totalitate, fie pe sectoare.

„Odată ce constructorul efectuează identificarea terenului și propune soluțiile tehnice, inclusiv modificări potențiale față de cele din studiul de fezabilitate, noi vom analiza necesitatea unor exproprieri suplimentare”, a explicat Gabriel Budescu.

UMB se află în conflict cu CNIR pe două contracte montane din A8

UMB a demarat un conflict cu CNIR pe două tronsoane din Autostrada Unirii A8, solicitând rezilierea unui contract semnat recent pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș și retragerea din licitația în cadrul căreia a câștigat pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni.

Constructorul a invocat mai multe motive, inclusiv refuzul de a accepta o garanție de bună execuție mai mică decât cea stipulată, conform surselor.

UMB și-a propus o garanție de bună execuție de 0,5% din valoarea contractului, față de 1,5% cerut în documentele de licitație.

CNIR a respins solicitările UMB, având în vedere punctul de vedere obținut de la Direcția specializată din Ministerul Transporturilor.

După câteva zile, UMB a confirmat că a achitat suma necesară pentru garanția de bună execuție în proporție de 1,5%.

Contractul, printre cele mai costisitoare din România pentru autostrăzi

Contractul pentru construcția și proiectarea tronsonului 2A Ditrău-Grințieș, cel mai lung segment din Autostrada „Unirii”-A8, are o valoare de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), aproximativ 1,2 miliarde de euro, și a fost semnat în martie cu asocierea formată din SA&PE CONSTRUCT (lider) – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO ASFALT D.O.O-SPEDITION UMB. Acesta a fost singurul ofertant la licitație.

La momentul semnării, contractul constituia cea mai mare sumă pentru un lot de autostradă din România, depășind recordul anterior stabilit prin contractul pentru Secțiunea 3 din A1 Sibiu – Pitești.

SA&PE Construct, Tehnostrade și Spedition UMB fac parte din grupul UMB, condus de antreprenorul Dorinel Umbrărescu, un jucător important în construcția de drumuri din țară.

Lotul Ditrău – Grințieș se extinde pe 37,9 kilometri și traversează județele Harghita și Neamț.

Asocierea între constructorii din România și Bosnia-Herțegovina are la dispoziție 54 de luni pentru finalizare, cu 14 luni dedicate etapei de proiectare și 40 de luni pentru execuție.

Dacă ordinul de începere este dat în prima parte a acestui an, proiectarea ar trebui să fie încheiată în vara-toamna 2026, iar construcția integrală a autostrăzii va trebui finalizată până la finele anului 2029 sau începutul lui 2030.

Proiectul cuprinde 19 tuneluri și 63 de viaducte

Proiectul tronsonului 2A Ditrău-Grințieș este complex, incluzând mari lucrări de artă, cum ar fi poduri, pasaje și viaducte:

  • 19 tuneluri
  • 63 de poduri și viaducte

Totalul lungimii tunelurilor și viaductelor ajunge la 21 km, ceea ce reprezintă 57% din lungimea totală a lotului.

Traseul tronsonului 2A include un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în județul Harghita) și o conexiune cu Lotul 2 B Grințieș -Pipirig, ce va asigura funcționarea independentă a acestuia.

Statusul tronsoanelor Autostrăzii „Unirii” A8

Autostrada A8 se compune din 11 tronsoane, aflate în diferite etape de implementare, iar momentan doar două sunt în execuție.

Tronsonul A8 de la Târgu Mureș la Miercurea Nirajului (24,4 km) este în construcție, cu firma turcă Nurol semnând contractul în primăvara anului 2024, având termen de finalizare pentru sfârșitul anului 2026.

Tronsonul de la Sărățeni până la Pipirig (județul Neamț) este divizat în patru loturi montane, toate fiind scoase la licitație, unele dintre ele deja adjudecate.

Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig, de 116 kilometri, include 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.

Termenele de realizare sunt de 54 de luni (14 luni proiectare, 40 luni execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, și 34 de luni pentru Lotul 1 D.

De la Pipirig la Leghin (19,3 km), contractul a fost semnat în luna ianuarie pentru o sumă de jumătate de miliard de euro, tot cu UMB.

Pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), de aproape 30 km, a fost semnat un contract cu UMB, iar lucrările au început la finalul lunii septembrie 2023.

Licitația pentru tronsonul de la Moțca la Târgu Frumos (27 km) a fost lansată în ianuarie, cu un cost estimat de aproximativ 1,2 miliarde de euro.

Următorul tronson, Tg Frumos – Lețcani, a fost scos la licitație în februarie, având o valoare de 1 miliard de euro pentru 29 km de autostradă și 13 km drum de legătură.

Ultimul tronson, care va ocoli Iașiul și va ajunge la granița cu Republica Moldova, a fost scos la licitație cu o valoare de 1,8 miliarde de euro pentru 33 km de autostradă, incluzând opt tuneluri și trei noduri rutiere.

Recomandari
Show Cookie Preferences