Autostrada „Unirii”: UMB solicită ieșirea dintr-un contract de peste un miliard de euro

Autostrada „Unirii”: UMB solicită ieșirea dintr-un contract de peste un miliard de euro
Lucrari UMB pe A0 Nord, Foto: Captura YouTube / Construim Romania

Constructorul român UMB a înaintat vineri o cerere către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) prin care solicită retragerea din procedura de licitație pentru proiectarea și construcția Lotului 1C Sărățeni – Joseni din „Autostrada Unirii”. De asemenea, UMB a cerut anularea contractului pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș (38 km, 1,2 miliarde de euro) al A8, contract semnat la sfârșitul lunii martie.

În martie, asocierea UMB – Euro Asfalt (Bosnia) a câștigat licitația pentru Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 kilometri) din A8, cu o ofertă de 1 miliard de euro (4,94 miliarde de lei), aceasta fiind singura ofertă depusă.

UMB a precizat că a solicitat ieșirea din procedura de achiziție publică, chiar și înainte de semnarea contractului, conform unor surse oficiale.

Motivele invocate de UMB

Constructorul argumentează că a fost refuzată solicitarea de a plăti o garanție mai mică de bune lucrări decât cea prevăzută în documentele licitației. UMB a solicitat o garanție de 0,5% din valoarea totală a contractului, în loc de 1,5% așa cum era stipulat, iar CNIR a refuzat această solicitare.

Alte motive pentru care UMB solicită retragerea includ comunicarea deficitară cu CNIR și așa-numitele „încălcări grave, repetate și continue” ale prevederilor legale și ale principiilor care guvernează atribuirile contractelor de achiziție publică.

UMB subliniază că „actualul cadru de colaborare cu CNIR nu reflectă un parteneriat real, conform legislației în vigoare și așteptărilor legitime ale ambelor părți.”

În plus, UMB acuză CNIR de încălcarea înțelegerii părților și de nerespectarea principiilor de proporționalitate și asumare a răspunderii.

Până în prezent, CNIR nu a oferit un răspuns oficial sau o reacție.

În aceeași zi, UMB a envoyé CNIR o cerere de reziliere a contractului de 1,2 miliarde de euro pentru Lotul 2A Ditrău – Grințieș, motivul invocat fiind similar: refuzul CNIR de a accepta o garanție de bună execuție de 0,5%.

Discuții în spațiul public privind activitatea UMB și posibile blocaje financiare

Această situație apare la doar două săptămâni după ce informații din spațiul public, preluate din grupuri de discuție, sugerau că UMB ar opri lucrările pe anumite șantiere din cauza unor blocaje financiare.

Autoritățile au respins imediat aceste informații, precizând că programul de lucru al UMB este atipic, constând în trei săptămâni de muncă urmate de o săptămână de pauză, și au asigurat că pe teren UMB are mobilizați peste 7.000 de angajați. UMB nu a răspuns solicitărilor de clarificare a situației.

Grupul UMB (UMB Spedition, Tehnostrade, SA&PE Construct) este cel mai mare constructor din România, având contracte active în mai bine de jumătate din totalul proiectelor de autostrăzi și drumuri express.

Printre proiectele importante în care este implicat UMB se numără lucrările la A7 în Moldova, tronsonul de la Moțca la Târgu Neamț pe A8, secțiuni montane pe Ditrău – Grințieș și Sărățeni – Joseni, autostrada A0 Nord, Lotul 4, precum și Autostrada Transilvania A3.

Recomandari
Show Cookie Preferences