Cum au ajuns vehicule „made in USA” pe teritoriul rus, în uzina de drone a lui Putin

Cum au ajuns vehicule „made in USA” pe teritoriul rus, în uzina de drone a lui Putin
Reclamă pentru Ram Trucks, difuzată în SUA, pe 9 februarie 2025. FOTO: Ram Trucks / BACKGRID / Backgrid UK / Profimedia

O companie americană se numără printre câteva firme internaționale care au furnizat vehicule pickup produse în SUA către Rusia, în ciuda sancțiunilor impuse de Washington care interzic astfel de vânzări către Moscova, potrivit unei investigații realizate de ziarul ucrainean The Kyiv Independent, publicată pe data de 28 iulie.

Mai exact, un model de vehicul – camioneta Ram 1500 – a fost recent menționat în materiale video de propagandă difuzate de statul rus, unde aceste camionete sunt arătate ca fiind adaptate pentru a lansa drone kamikaze împotriva orașelor din Ucraina.

Investigația publicației kieviene arată că mai multe firme din Emiratele Arabe Unite și una din statul Virginia, SUA, au facilitat importul a cel puțin 130 de astfel de vehicule în Rusia, de la începutul invaziei masive a Moscovei în Ucraina.

Mai mult, un număr mic dintre aceste vehicule par să fi ajuns la cea mai mare și mai „secretizată” fabrică de drone din Rusia.

Fabrica gigant de drone din Rusia: Cel mai bine păstrat secret

Pe 20 iulie, canalul rusesc Zvezda, aflat sub controlul Ministerului rus al Apărării, a difuzat un videoclip în care prezenta o vastă fabrică de drone situată în parcul industrial Alabuga, din regiunea Tatarstan, în apropierea orașului Kazan.

Acest complex este destinat exclusiv producției la scară largă de drone Geran-2, versiunea rusească a dronelor Shahed, fabricate în Iran, care sunt folosite de Rusia pentru bombardarea regulată a orașelor din Ucraina.

„Reprezintă cea mai mare fabrică de acest tip din lume și este, de asemenea, cea mai secretizată”, a afirmat Timur Shagivaliev, directorul general al Zonei Economice Speciale Alabuga, pentru postul Zvezda.

Pe lângă procesul de producție, videoclipul arată de asemenea lansarea unei drone din spatele unei camionete negre Ram 1500, modificată și echipată special. În total, sunt prezentate cinci vehicule de acest fel.

Lansarea dronelor Geran-2 de pe aceste camionete nu este o strategie des întâlnită, a subliniat pentru The Kyiv Independent o sursă din serviciile ucrainene de informații militare (HUR).

„Este dificil să lansezi o dronă încărcată cu explozibili de pe un astfel de vehicul”, a comentat sursa, subliniind că metoda obișnuită presupune utilizarea catapultelor staționare.

Camionete americane găsite pe teritoriul rusesc

După ce Rusia a invadat Ucraina la scară largă, țările occidentale, incluzând SUA, au impus sancțiuni drastice asupra entităților și indivizilor ruși, precum și asupra comerțului cu bunuri, cu scopul de a destabiliza economia rusă.

Stellantis, un important conglomerat auto care deține Ram Trucks, a suspendat producția în Rusia și toate exporturile către aceasta în primăvara lui 2022 pentru a respecta pe deplin sancțiunile impuse Moscovei.

Imaginile ridică totuși o întrebare: cum au ajuns camionetele Ram 1500 americane să fie utilizate de armata rusă, în ciuda restricțiilor impuse?

Investigația a relevat că mai multe companii din Emiratele Arabe Unite au reexportat aceste vehicule către firme private din Rusia, care le pot revinde către diverse entități, inclusiv producători ruși de drone sau forțelor armate ruse.

„Acest tip de direcționare indirectă prin țări precum EAU este o tactică bine-cunoscută pentru ocolirea sancțiunilor, numită transbordare”, a spus Alex Bashinsky, cofondator al Global Sanctions Training Institute (GSTI) din SUA și membru al Grupului de lucru internațional privind sancțiunile aplicate Rusiei.

Este însă neobișnuit ca bunurile restricționate să fie vândute și livrate direct din SUA către Rusia, dar tocmai acest lucru s-a întâmplat în cazul cel puțin opt camionete Ram 1500.

Compania Arivir Corp, cu sediul în Virginia, specializată în exportul de vehicule din America de Nord și Canada, a vândut cel puțin opt camioane Ram 1500 TRX negre și gri, fabricate în 2023, către firma rusă Arivir Rus, potrivit unor scurgeri de informații din vama rusă, obținute de The Kyiv Independent.

Camionetele au fost expediate atât în 2023, cât și la începutul anului 2024.

Conform unui document, Arivir Rus face comenzi către Arivir Corp, care achiziționează vehiculele de la un dealer, le revinde Arivir Rus și le expediază în Rusia.

Ambii lideri ai Arivir Corp, Ildar Abdullin și Igor Zaripov, au nume rusești și vorbesc limba rusă, iar Arivir Rus este deținută și condusă de cetățeanul rus Kirill Glazunov, însă nu s-a confirmat dacă cei doi din SUA sunt cetățeni ruși.

Experții afirmă că singura cale legală pentru o companie să exporte vehicule americane către Rusia ar fi prin obținerea unei licențe speciale, care sunt, de regulă, refuzate.

„Exportul către Rusia este interzis, cu excepția unor cazuri speciale unde se poate obține o licență de export în condiții foarte stricte”, a spus Vladislav Vlasiuk, comisarul președintelui ucrainean pentru politica de sancțiuni.

Fără o astfel de licență, ar însemna încălcarea restricțiilor de export ale SUA impuse Rusiei și Belarusului, care includ camionetele.

„Obținerea acestor licențe este extrem de dificilă”, a spus Bashinsky.

Publicația kieveană a solicitat un răspuns oficial de la Arivir Corp privind obținerea unei licențe pentru exportul vehiculelor în Rusia, dar nu a primit un răspuns.

Problema extinsă

Investigația de presă a dezvăluit că vehiculele trimise din SUA sunt doar o mică parte dintr-un fenomen mult mai amplu.

În total, 130 de camionete Ram 1500 au ajuns în Rusia între februarie 2022 și septembrie 2024, multe prin companii care nu respectă sancțiunile occidentale, cum sunt cele din Emiratele Arabe Unite.

The Kyiv Independent a analizat doar datele referitoare la camionetele Ram 1500, deși numărul vehiculelor ocidentale care au ajuns în Rusia, indiferent de marcă sau model, este probabil mult mai mare.

Nicio companie exportatoare contactată nu a confirmat faptul că deține licențele americane necesare pentru aceste exporturi.

Bashinsky a precizat că procedura numită „transbordare”, prin care vehicule originare din SUA sunt transportate fără autorizația corespunzătoare, constituie o încălcare a controalelor americane la export.

Vlasiuk a adăugat că firmele implicate în astfel de practicile pot fi afectate de sancțiuni, subliniind nevoia producătorilor americani de a îmbunătăți măsurile de conformitate și verificare a destinatarilor vehiculelor.

În pofida riscurilor privind sancțiunile secundare, investigația a arătat că mai multe companii sunt implicate în transbordarea vehiculelor americane, unele promovându-și activitatea pe rețelele sociale.

În august 2024, firma Mehrzad Cargo & Shipping L.L.C din Dubai a postat pe Instagram imagini cu vehicule americane destinate Rusiei, conținând inclusiv camionete Ford și GMC.

Conform unor documente vamale, Mehrzad Cargo & Shipping L.L.C a livrat în 2024 camionete Ram 1500 către Interco LLC, o companie rusă.

Deși camioneta identificată era albastră și nu aceea din materialul video de la fabrica de drone, fără licență americană, livrarea reprezintă totuși o violare a restricțiilor comerciale impuse de SUA după invazia Rusiei în Ucraina.

Firma din Dubai nu a oferit un punct de vedere în urma solicitării publicației ucrainene.

Mai multe companii din Emiratele Arabe Unite sunt implicate în vânzarea de camioane Ram 1500 către entități din Rusia, conform investigării.

Datele vamale au arătat că Automax Motors FZE din Dubai, parte a Automax Group, a exportat aproape trei duzini de camionete Ram 1500 către RRT LLC din Sankt Petersburg, dar identitatea cumpărătorilor finali rămâne necunoscută.

Contactată pentru a clarifica dacă Stellantis știa despre transferurile către Rusia, Automax Group nu a oferit niciun răspuns.

O altă firmă din Emiratele Arabe Unite, Fine Cars EAEU – FZE, a livrat vehicule către Voyadger LLC din Moscova și Stroygeologia LLC, datele fiind jos ale unor documente rusești scurse.

Conform datelor corporative furnizate de Diligencia Group, Fine Cars EAEU a fost fondată în octombrie 2022 de Mostafa Aghili, care este și directorul său.

Cu o prezență limitată în mediul online, compania oferă puține informații despre sine.

Cele două companii rusești care au primit vehiculele sunt legate prin asociații comune, afiliate în mai multe alte societăți din Moscova.

Soarta camionetelor americane pe teritoriul rusesc

Documente din dosarele judiciare ruse sugerează că, adesea, firmele rusești sunt folosite ca intermediari pentru a vinde vehiculele importate către alți utilizatori finali din Rusia, a căror identitate rămâne de multe ori necunoscută.

The Kyiv Independent nu a reușit să confirme care companie a livrat camionetele surprinse în videoclipul de la fabrica rusă de drone, însă orice vehicul identificat în anchetare nu ar fi trebuit să intre în Rusia fără autorizația SUA, post-sancțiunile impuse la începutul conflictului.

Sellantis a primit o solicitare scrisă din partea publicației, care cuprindea numerele de identificare ale camionetelor Ram 1500 ajunse în Rusia prin metode care evită restricțiile SUA, dar niciun răspuns nu a fost primit până la momentul publicării investigației.

Recomandari
Show Cookie Preferences