Impozitarea și regulile jocurilor de noroc: Înnoirile esențiale

Impozitarea și regulile jocurilor de noroc: Înnoirile esențiale
Iulian Panfiloiu, Director PwC România

Noul plan fiscal introdus de guvernul actual implică schimbări substanțiale privind taxarea jocurilor de noroc, vizând atât participanții individuali cât și companiile din acest sector. De asemenea, reglementările existente au fost revizuite semnificativ, așa cum vom detalia în paragrafele următoare.

Reglementări actualizate: Situația platformelor neautorizate din România

În cadrul modificărilor aduse, pe lângă creșterea taxelor și impozitelor în sectorul jocurilor de noroc, au fost introduse și noi reguli în reglementarea acestui domeniu, dintre care câteva merită să fie menționate.

Pentru a aborda problema site-urilor nelicențiate, au fost introduse reglementări care restricționează posibilitatea operatorilor licențiați de clasa a II-a de a oferi servicii jucătorilor români fără licență validă. Acești furnizori puteau asista operatori de jocuri de noroc în accesarea consumatorilor români fără a avea licență de clasa I. Noile reguli impun acestor operatori să colaboreze doar cu organizatori de jocuri care dețin licență corespunzătoare și să furnizeze informații către ONJN despre locațiile de acces și metodele de prevenire a intrării pe site-uri neautorizate. Nerespectarea acestor cerințe poate rezulta în retragerea licenței.

De asemenea, intrarea pe platformele de jocuri de noroc online, în locuri publice, este permisă doar utilizatorului înregistrat prin contul său pe dispozitivul personal, iar cei care oferă acces la internet în spații publice trebuie să blocheze site-urile de jocuri de noroc neautorizate.

Această modificare are ca scop închiderea lacunei legislative care a permis operatorilor de jocuri online să continue activitatea în spații publice, chiar și după interzicerea aparatelor de tip slot-machine în orașele mici. Aceștia utilizau tablete pentru a oferi acces la jocuri similare celor de cazinou în fostele săli de jocuri.

În plus, legea introduce sancțiuni mai severe prin crearea de infracțiuni noi sau transformarea contravențiilor existente în infracțiuni penale. Noțiuni precum „participare frauduloasă la jocuri online” și „facilitarea participării frauduloase” sunt acum parte din legislație.

Între alte măsuri, amintim:

  • extinderea „listei negre” a ONJN pentru a include și indivizii sau companiile care operează fără licență, nu doar site-urile neautorizate.
  • armonizarea cu Codul de Procedură Fiscală în ceea ce privește utilizarea garanției de asigurare pentru riscurile fiscale, care se întâmpină dificil în pratică.
  • implementarea trasabilității echipamentelor de jocuri prin GPS.

Creșterea taxelor și impozitelor

În ceea ce privește taxarea câștigurilor individuale din jocuri de noroc, impozitul crește de la 3% la 4% pentru suma câștigată până la 10.000 lei.

Pentru câștigurile ce depășesc 10.000 lei, cotele impozitelor rămân constante la 20% pentru sume între 10.001 și 66.750 lei și la 40% pentru cele care depășesc 66.750 lei.

În ceea ce privește companiile din domeniul jocurilor de noroc, impozitele au fost majorate semnificativ.

Astfel, taxele anuale pentru licențele de operare a jocurilor de noroc vor crește în mod semnificativ, astfel:

  • de la 21% la 25% din venituri pentru pariurile mutuale, cu un minim de 144.000 EUR (de la un minim anterior de 120.000 EUR); pentru pariurile cu cote fixe, minimul este acum 240.000 EUR (de la 200.000 EUR); pentru pariurile în contrapartidă, minimul este tot 240.000 EUR.
  • de la 21% la 30% pentru jocurile online din clasele 1 și 3, cu un minim obligatoriu de 480.000 EUR (anterior era 400.000 EUR).
  • de la 5.300 EUR la 6.000 EUR pentru fiecare aparat slot-machine de clasa A.

Modificările legislative vor afecta imediat și autorizațiile deja emise, deoarece taxele pentru restul perioadei de valabilitate se vor recalcula conform noilor reglementări.

Este important de menționat că, în timp ce pentru câștigurile persoanelor fizice impozitul crește moderat, taxele aplicabile operatorilor cresc semnificativ la 25% și 30%, marcând o ajustare față de planul inițial de 23% și 27%.

Mai mult, taxa de viciu asociată aparatelor slot-machine și videoloteriilor (VLT) se dublează de la 500 euro pe post autorizat pe an la 1.000 euro.

O nouă taxă specială de 8% (față de planificatul 6,5%) este acum impusă operatorilor de jocuri loto, excluzând videoloteria, aplicată asupra veniturilor lor din activitățile acestea.

Aceste reforme legislative reflectă un efort de adaptare la situația economică curentă și la provocările generate de dependența crescândă de jocurile de noroc.

Recomandari
Show Cookie Preferences