Cum Trump a început căutările pentru un Nou Air Force One în Qatar. „Sunt Statele Unite ale Americii. Ar trebui să avem cel mai impresionant avion”, a afirmat el.

Presedintele Trump cauta o solutie rapida pentru problema sa cu Air Force One. In 2018, Statele Unite au semnat un contract de 3,9 miliarde de dolari cu Boeing pentru doua avioane destinate utilizarii ca Air Force One, insa intarzierile au afectat livrarea, care era programata pentru 2024, conform unui raport.
In prezent, Trump zboara cu vechile avioane utilizate in trecut de presedintele George H.W. Bush, acum 35 de ani. Aceste aeronave nu mai sunt in productie si necesita intretinere frecventa, iar oficiali din ambele partide solicita de mai bine de 10 ani inlocuirea lor.
Trump insa, doreste un nou avion cat timp este in functie. Dar cum poate obtine acest lucru?
„Sunt Statele Unite ale Americii”, a subliniat Trump recent. „Cred ca ar trebui sa avem cel mai impresionant avion.”
Decizia administratiei Trump de a accepta un Boeing 747-8 de lux din Qatar pentru a functiona ca Air Force One a necesitat saptamani de discutii secrete intre Washington si Doha, inclusiv implicarea Pentagonului si a biroului militar al Casei Albe, cu un rol esential jucat de Steven Witkoff.
Dupa preluarea mandatului, oficialii militari au început să discute despre modalitatea de a cumpara un avion temporar pentru utilizarea lui Trump in asteptarea livrarilor de la Boeing. Pe 11 mai, Trump a anuntat pe retelele de socializare că Qatarul va furniza avionul Statelor Unite, caracterizandu-l drept „un CADOU, GRATUIT”.
Exista incertitudini privind sensul financiar al acestui acord nefinalizat, avand in vedere costurile necesare modernizarii avionului pentru utilizare prezidentiala si operarea sa pe termen lung.
Detalii despre aranjamentele care au fost discutate au atras critici din partea democratilor si republicanilor, precum si din partea avocatilor specializati in etica. Acestia sugereaza ca Trump ar putea accepta cadoul, sau ca qatarezii ar urma sa utilizeze aceasta donatie pentru a dobândi favoruri ale administratiei.
Rămâne neclar cum un plan care la început presupunea achiziționarea avionului din Qatar s-a transformat într-un cadou propus de această națiune.
Qatar a negat intenția de a folosi tranzacția pentru influența politică, iar Trump a declarat că nu va folosi avionul după ce va părăsi funcția.
Discuțiile cu 14 persoane implicate în căutarea avionului de înlocuire sugereaza că aceasta a început prin colaborarea dintre Biroul Militar al Casei Albe, Boeing și Departamentul Apărării, care au creat o listă cu avioane 747 de ultimă generație disponibile pe piață, care puteau fi adaptate rapid pentru un avion prezidențial.
În lume existau doar opt avioane care se încadrau în cerințele impuse, inclusiv un avion cu etaj pe care Qatarul a încercat să-l vândă fără succes.
Un material de marketing al aeronavei promova opulența dorită de Trump, incluzând „materiale moi de cea mai înaltă calitate” și o baie „aproape o operă de artă”.
Emirul Qatarului a donat Turciei același model în 2018, ca semn de sprijin pentru președintele Erdogan. Acesta a sprijinit Doha în urma rupturilor diplomatice cu rivalii din regiune.
Mai există disponibil un al doilea 747.
Witkoff, un vechi prieten al lui Trump din domeniul imobiliar, a contactat qatarezii pentru a discuta despre avion.
Dragoste la prima vedere.
Până în februarie, Qatarul a fost de acord să expediereze avionul în Florida, pentru ca Trump să-l vadă.
Avionul a sosit în dimineața zilei de 15 februarie, direct din Doha. Trump a mers să îl inspecteze.
Documentația arată detalii despre interiorul extravagant, cu salon, centru de comunicații și un dormitor care poate fi adaptat în unitate medicală.
„Este o bestie uriașă”, a declarat un expert aerospațial.
Avioanele de acest tip au un număr limitat de interesați, iar companiile aeriene nu sunt interesate, deoarece nu sunt configurate pentru uz comercial, 747-urile fiind tot mai puțin populare.
Chiar și zborul către SUA pentru a putea fi utilizat de Trump a fost o investitie costisitoare.
Costul de operare al unui astfel de avion este estimat la 25.000 de dolari pe oră.
Chiria pentru un astfel de avion este chiar mai mare, ajungând la aproximativ 35.000 de dolari pe oră, ce ar putea costa un zbor dus-întors de la Doha la Florida 1 milion de dolari.
Casa Albă a sugerat că scopul vizitei lui Trump la bordul avionului din Qatar era de a presa Boeing să grăbească livrările.
După vizionarea avionului, Trump a manifestat un entuziasm evident.
Reîntorcându-se la Washington, el s-a arătat admirativ față de interiorul avionului qatarez și a discutat despre posibilitatea achiziționării acestuia.
Discutiile despre achiziționarea avionului s-au intensificat.
Prioritatea Casei Albe pentru avioanele Boeing comandate inițial a scăzut. Estimările sugerează că primul avion nou nu va fi disponibil decât în 2027.
Oficialii din Qatar incercau să vândă avionul 747 din 2020, iar evaluările actuale sunt între 150 și 180 de milioane de dolari.
Cu toate acestea, Qatarul nu a decis inițial să vândă avionul.
„Un cadou, gratuit.”
Când Trump a inspectat avionul pe 15 februarie, discuțiile despre achiziționare s-au transformat.
Oficialii Forțelor Aeriene au fost surprinși de trecerea de la vânzare la cadou.
Un oficial a menționat că discuțiile despre donație au fost inițiate de oficialii qatarezi, iar unii membri ai administrației au considerat că este mai simplu.
Un alt oficial a declarat că qatarezii au propus ajutoare fără plată, ceea ce a fost văzut ca o oportunitate de acceptat.
Legăturile SUA-Qatar sunt deja strânse, datorită bazei aeriene din domeniul militar acolo.
Doar din 2003, Qatar a investit peste 8 miliarde de dolari în baza aeriană Al Udeid.
Qatar este dispus să sprijine operațiunile militare ale SUA în regiune, în parte, datorită rivalității cu Arabia Saudită.
Witkoff are relații personale puternice cu oficiali qatarezi.
Complicații etice și practice.
Rapoartele despre donația avionului au stârnit indignare, având în vedere implicarea Congresului.
Legislatorii și grupurile de bună guvernare și-au exprimat preocupările asupra eticii propunerii.
Trump a insistat asupra faptului că avionul nu este un cadou personal, ci pentru utilizarea Departamentului Apărării.
Un oficial qatarez a declarat că nu s-a luat o decizie finală privind transferul avionului.
Pregătirea avionului qatarez pentru utilizare de către Trump ar putea implica eforturi semnificative.
Boeing a investit ani în transformarea avioanelor pentru uz oficial, impunând costuri și timp.
Pregătirea avionului pentru a îndeplini standardele Air Force One va necesita resurse considerabile.
Costurile de modernizare ar putea depăși 1 miliard de dolari.
Pregătirea avionului, conform specialiștilor, ar putea dura și ani.
Congresul nu a alocat bani pentru achiziționarea noului avion.
Oficialii Casei Albe Ia in considerare angajarea unui contractor militar pentru lucrări, dar nu au dezvăluit sursele financiare.
Trump ar putea să renunțe la unele cerințe de securitate, însă acest lucru ar fi o greșeală, conform foștilor oficiali.
Șeicul Mohammed a numit această mișcare un act obișnuit între guverne.
Criticile la adresa propunerii s-au bazat pe percepția greșită asupra Qatarului.
Andrew Hunter a subliniat că achiziționarea avionului va reprezenta un nou cost major pentru guvern.
Costurile operațiunilor unui avion Air Force One depășesc 134 de milioane de dolari anual.