GDPR: Îmbunătățiri necesare în comunicarea dintre autoritate și operatori

GDPR: Îmbunătățiri necesare în comunicarea dintre autoritate și operatori
GDPR: e loc de îmbunătățire în comunicarea autoritate-operatori , Foto: Schoenherr si Asociatii

În domeniul protecției datelor personale, lipsește un set formal de instrucțiuni sau un ghid care să ghideze operatorii de date în comunicarea lor cu autoritatea națională. Această situație duce la apariția unor ambiguități care pot provoca discrepanțe între așteptările celor două părți. Recent, s-au discutat soluții practice pentru o comunicare eficientă între operatorii de date și autoritățile competente într-un eveniment moderat de Marta Gogoneață și Carla Filip, avocați specializați în acest domeniu la Schoenherr și Asociații SCA.

Printre lectorii invitați s-au numărat Alexandru Câmpean (OLX Group), Dana Paranjape (Farmexim/Help Net Farma) și Oana Tofan, specialiști recunoscuți în protecția datelor, activând în sectoare variate precum online, produse farmaceutice și servicii financiare. În colaborare cu avocații Schoenherr, aceștia au analizat momentele în care comunicarea cu autoritățile poate ridica întrebări pentru operatori și au oferit soluții practice pentru a îmbunătăți comunicarea în astfel de contexte.

Marta Gogoneață a subliniat că „Există numeroase situații practice în care operatorii de date ar beneficia de instrucțiuni mai clare, cum ar fi un ghid elaborat de autoritatea națională pentru protecția datelor. De obicei, provocările apar în ceea ce privește termenii de comunicare, cum ar fi posibilitatea de a solicita extinderi ale termenelor, precum și în legătură cu conținutul comunicărilor, cum ar fi utilizarea unor formulare cu limite de caractere sau solicitări ambigue.”

Alexandru Câmpean a remarcat că „Termenele scurte reprezintă o provocare semnificativă pentru operatori, fie că ne referim la gestionarea incidentelor de securitate, transmiterea răspunsurilor la solicitările de informații sau implementarea măsurilor dictate de autoritate. Totuși, există soluții practice. Pregătirea anticipată, reacția rapidă și un dialog deschis cu autoritatea sunt esențiale în aceste situații.”

Dana Paranjape a adăugat că „Implementarea unor proceduri și politici clar definite, cunoscute de întreaga echipă, pregătirea echipei pentru gestionarea incidentelor de securitate și a investigațiilor, precum și implicarea colegilor relevanți, la momentul necesar, sunt elemente fundamentale pentru ca operatorii de date să reacționeze prompt și eficient.”

„Experiența echipei în gestionarea incidentelor de securitate și a diverselor comunicări cu autoritatea are o importanță deosebită. Dificultățile întâmpinate în astfel de cazuri, împreună cu soluțiile identificabile, pot reprezenta un avantaj pentru gestionarea situațiilor similare viitoare, mai ales când sunt integrate în actualizarea politicilor și procedurilor interne.”, a declarat Oana Raluca Tofan, specialist în protecția datelor cu o vastă experiență în sectorul financiar.

Carla Filip a spus că „Gestionarea unor solicitări din partea autorității, formulate într-un mod general, poate crea dificultăți operatorilor în pregătirea răspunsului. Deși nu există o abordare universală, buna-credință este esențială în relația cu autoritatea, în special atunci când informațiile cerute nu pot fi obținute rapid din motive obiective.”

Schoenherr este o firmă internațională de avocatură activă în Europa Centrală și de Est, cu o rețea de 15 birouri. Prezentă în România din 1996, firma oferă servicii de asistență juridică în domenii relevante pentru companiile locale și internaționale și este recunoscută de instituții independente precum Chambers, Legal500 și IFLR1000.

Recomandari
Show Cookie Preferences