Greva echipajului de cabină de la Air Canada s-a încheiat după patru zile, readucând planurile de călătorie ale sute de mii de pasageri la normal.

Greva echipajului de cabină de la Air Canada s-a încheiat după patru zile, readucând planurile de călătorie ale sute de mii de pasageri la normal.
Persoană în fața unui ecran care afișează cursele aeriene la Aeroportul Pierre-Elliott Trudeau din Montreal, în data de 17 august, FOTO: Andrej Ivanov / AFP / Profimedia Images

Însoțitorii de bord sindicalizați ai Air Canada au ajuns marți la o înțelegere cu conducerea celui mai mare operator aerian din țară, punând capăt primei greve a echipajului de cabină din ultimele patruzeci de ani și perturbând programul a sute de mii de pasageri.

Greva care a durat aproape patru zile i-a determinat pe reprezentanții companiei să își retragă estimările de câștig pentru trimestrul al treilea și pentru întregul an, afectând operațiunile zilnice pentru sute de mii de clienți.

Transportatorul a anunțat reluarea treptată a operațiunilor, iar restabilirea completă ar putea dura o săptămână sau chiar mai mult. Sindicatul a precizat că a încheiat medierea atât cu compania principală, cât și cu filiala sa low-cost, Air Canada Rouge.

„Greva s-a încheiat. Avem un acord provizoriu pe care vi-l vom prezenta”, a transmis Sindicatul Canadian al Funcționarilor Publici (CUPE) într-un mesaj pe Facebook.

Air Canada a informat că unele zboruri vor fi anulate în următoarele 7-10 zile, până la stabilizarea programului, iar pasagerii afectați pot alege între rambursare, credit de călătorie sau reprogramare la o altă companie aeriană.

„Trimestrul al treilea al Air Canada a revenit în atenția pieței, cu sute de zboruri anulate ce ar putea necesita până la zece zile pentru a fi recuperate”, a declarat un specialist financiar.

Chiar dacă pasagerii afectați s-au arătat nemulțumiți, mulți dintre ei au arătat în același timp înțelegere pentru angajații aflați în grevă.

Cauzele principale ale greve la Air Canada

Anterior, compania aeriană a propus o creștere totală de circa 38% a remunerației în patru ani, inclusiv o majorare de 25% în primul an, ofertă pe care sindicatul a declarat-o insuficientă.

Însoțitorii de bord au intrat în grevă sâmbătă, după ce negocierile contractuale cu transportatorul au eșuat. Ei au cerut plata pentru activități precum îmbarcarea pasagerilor, care în prezent nu sunt remunerate. În acest moment, sunt plătiți doar pentru timpul în care avionul se află în mișcare.

CUPE, care reprezintă cei 10.400 de însoțitori de bord ai Air Canada, a dorit să obțină câștiguri privind munca neplătită, mergând mai departe decât avansurile obținute recent de colegii lor de la companii aeriene americane precum American Airlines.

Într-un gest rar de sfidare, sindicatul a continuat greva chiar și după ce Consiliul Canadian pentru Relații Industriale a declarat acțiunea ilegală.

Greva de la compania aeriană a pus într-o situație delicată guvernul canadian

Refuzul de a respecta ordinul unei autorități federale de muncă privind întoarcerea la serviciu a creat o confruntare în trei direcții: compania, angajații și guvernul.

Ministrul Muncii, Patty Hajdu, a îndemnat ambele părți să accepte medierea guvernamentală și a sporit presiunea asupra Air Canada, promițând să investigheze acuzațiile privind munca neplătită în sectorul aviatic – o plângere majoră a însoțitorilor de bord, care acuză că nu sunt plătiți pentru activitatea de la sol.

Însoțitorii de bord ai Air Canada au susținut luni de zile că noile contracte ar trebui să includă plata pentru munca desfășurată la sol, cum ar fi îmbarcarea pasagerilor, dar nici sindicatul, nici compania aeriană nu au dezvăluit dacă această problemă a fost inclusă în acord.

Directorul general al companiei a declarat luni, într-un interviu, că nu este încă pregătit să ofere un plan pentru a debloca situația, dar a susținut oferta companiei de 38% creștere a compensației totale pentru însoțitorii de bord.

Recomandari
Show Cookie Preferences