Interviu cu un expert internațional: Soluții pentru problema meditațiilor și standardizarea educației

Mark Reckase, un important specialist în domeniul educațional, discută despre modul în care profesorii uneori evaluează elevii pe baza comportamentului sau personalității lor, și nu numai pe cunoștințele lor. Acesta explică cum un elev poate excela la materie, dar poate primi o notă mai mică dacă nu se comportă la fel de bine ca alții. Reckase este implicat în formarea experților din România pentru a elabora standarde uniforme ale testărilor naționale.
- Fără standarde de evaluare clare, profesorii ajung să își creeze propriile criterii, spune Reckase. În Taiwan, profesorii beneficiază de formare profesională de două săptămâni, susținută de stat, pentru a asigura un sistem educațional unitar. Mark Reckase este profesor la Universitatea de Stat din Michigan și a condus Asociația Națională de Măsurare în Educație, o organizație de prestigiu în domeniul evaluărilor standardizate.
Dificultățile profesorilor români în separarea competențelor de personalitatea elevilor
– Ce sunt standardele de evaluare și de ce sunt esențiale pentru România?– Mark Reckase explică faptul că standardele reprezintă parametrii care indică ce și cât ar trebui să învețe elevii. Fără acestea, fiecare profesor va impune propriile criterii, ceea ce este problematic. Este esențial ca toți profesorii să aibă o înțelegere comună despre ce trebuie să știe elevii.
Lipsa unui consens, mai ales la profesorii începători, duce la dificultatea de a stabili ce înseamnă succesul în educație. Prin urmare, standardele contribuie la clarificarea acestei perspective, oferind o bază pentru ceea ce fiecare copil ar trebui să învețe pentru a avansa educațional.
– Cum ar trebui realizată evaluarea corectă a unui elev?– O evaluare justă se concentrează pe cunoștințele relevante ale elevului și nu presupune cunoștințe din afara domeniului de studiu.
Un test de matematică, de exemplu, trebuie să verifice abilități matematice, fără a cere competențe lingvistice avansate pentru a înțelege cerințele. Dacă un test include prea mult text sau explicații complicate, un elev talentat la matematică ar putea fi dezavantajat dacă nu poate înțelege cerințele din cauza barierelor lingvistice.
Astfel, o evaluare echitabilă le permite elevilor să își demonstreze cunoștințele specifice, fără a-i penaliza pentru slăbiciuni în alte domenii.
Examinările incorecte sunt acelea care permit intervenția unor factori nepotriviți, cum ar fi personalitatea sau comportamentul. Un elev care are cunoștințe solide poate fi notat mai slab doar din cauza comportamentului diferit, nefiind corect. Evaluările ar trebui să se bazeze pe cunoștințele cerute de materie, fără influențe externe.
Greșelile comune ale standardelor educaționale: Poate România să învețe din experiență internațională?
– Care sunt obstacolele întâlnite în aplicarea standardelor de evaluare?– În România, profesorii adesea confundă competențele cu personalitatea elevului în notare. Această problemă este comună la nivel mondial, dar nu e specifică doar țării.
– Ce greșeli trebuie evitate în implementarea standardelor?– O eroare frecventă este presupunerea că toți elevii trebuie să parcurgă aceeași cale rigidă, vizând doar învățământul universitar, ignorând pe cei care aleg altă direcție.
– Cum avantajează inteligența artificială educația, având în vedere că digitalizarea este un proces incipient în România?– Inteligența artificială poate sprijini pregătirea materialelor didactice, însă există riscul de a deveni prea dependent de această tehnologie. Este important să explorezi potențialul său, dar și să fii atent la provocări.
– Cum poate schimba aplicarea standardelor viața în educație?– Elevii ar avea un sistem clar de evaluare care să indice performanța lor, cum ar fi obținerea calificativului „avansat”. Profesorii își pot evalua clasele și identifica unde trebuie să îmbunătățească performanța grupului de elevi.
Indicatorii standardizați permit o evaluare generală, oferind o claritate suplimentară despre nivelul la care funcționează elevii.
Subiectivitatea în evaluare: Pot standardele educaționale să o elimine complet?
– Pot eliminarea subiectivității în clasă prin aceste standarde?– Vor reduce subiectivitatea, dar nu o vor elimina complet. Există încă un grad de subiectivitate în conceperea testelor, însă va fi mai redus decât cu sistemele actuale, unde fiecare profesor stabilește individual standardele în cadrul clasei.
– Sunt pregătiți profesorii din România să adopte aceste standarde?– Gradul de pregătire variază. În SUA, de exemplu, sistemele educaționale diferă în pregătirea profesorilor. În Michigan, se lucrează intens cu autoritățile pentru a ajuta cadrele didactice să internalizeze standardele.
Sprijinul variază, dar cooperarea între instituțiile educaționale este esențială pentru a implementa standardele eficient.
În Taiwan, de exemplu, se practică formarea profesională susținută de stat, asigurându-se că profesorii sunt instruiți despre cerințele actuale ale curriculumului într-un program intensiv de două săptămâni.
Acest proces asigură un nivel ridicat de pregătire, însă în SUA fiecare district decide asupra dezvoltării profesionale, ceea ce duce la diferențe mari în implementare. Performanțele superioare ale unor țări sunt corelate cu investițiile în educație și merită să fie studiate ca posibile modele.
Puterea resurselor: Exemplul unui profesor indian și limitările din România
– Fără resurse adecvate, putem vorbi despre aplicarea standardelor educaționale?– Este evident că lipsa resurselor creează inechități, dar cu profesori talentați, se poate compensa această lipsă prin metode inovatoare.
În India, de exemplu, un profesor predă matematică avansată utilizând materiale simple, arătând că ingeniozitatea poate depăși limitările materiale. Un profesor creativ poate face diferența și inspira elevii, indiferent de resursele disponibile.
Totuși, fără resurse adecvate, inechitățile rămân o provocare majoră. Dacă nu se pot elimina complet, pot fi atenuate prin profesori dedicați și bine pregătiți.
– Sistemul de meditații reflectă neîncrederea în educația publică. Pot standardele schimba acest lucru?– Standardele nu vor elimina probabil meditațiile, decât dacă se optează pentru o predare de calitate în sistemul public. Atâta vreme cât părinții doresc să investească suplimentar pentru copii, meditațiile vor persista.
– Cum ar putea transformarea examenelor naționale să reflecte noile standarde?– Dacă examenele sunt bine aliniate la standarde și programă, este nevoie să revizuim bacalaureatul și evaluările naționale pentru a asigura această coerență. În SUA, se folosește conceptul de „studii de aliniere” pentru a verifica conformitatea cu programa. Revizuirea examinării și a standardelor este esențială pentru a reflecta realist instrucția oferită.
Nevoia de actualizare: Curriculumul și locul latina în programa școlară
– Cât de relevant este curriculumul încărcat pentru elevii români?– Dezvoltarea standardelor poate contribui la o programă mai accesibilă și relevantă, dacă revizuirea concluzionează că nu e nevoie de conținut excesiv de teoretic.
Analizând ce dorim ca elevii să învețe, există posibilitatea de a adapta programa și predarea. Introducerea standardelor oferă ocazia de a regândi obiectivele educaționale și de a ajusta conținutul pentru a se potrivi nevoilor actuale.
Examenele și testele trebuie să fie revizuite constant pentru a se asigura că sunt în concordanță cu evoluțiile sociale și cerințele actuale ale pieței muncii.
În SUA, periodic, comisii de profesori revizuiesc curriculumul pentru a asigura relevanța acestuia în raport cu realitățile sociale. Acest ciclu de revizuire și ajustare contribuie la menținerea unui sistem educațional modern și adaptat.
Comunități educaționale: Cum pot integra toți actorii implicați?
– Cum ajungem la un echilibru între elevi, profesori și părinți în educație?– Problema echilibrului între elevi, profesori și părinți este una complexă și depinde de implicarea fiecărui actor în comunitatea școlară.
Relațiile și interacțiunile locale sunt esențiale, iar implicarea părinților și profesorilor în educație este fundamentală pentru crearea unei comunități educaționale eficiente.
– Cum se poate ieși din cercul vicios al rezultatelor slabe la examenele de titularizare?– Este esențială formarea inițială și continuă a profesorilor pentru a îmbunătăți performanțele la examene de titularizare, iar colaborarea este cheia revitalizării procesului educațional.
Dezvoltarea profesională constantă, similară cu cea din domeniul medical, ar putea fi o soluție pentru asigurarea unei calități ridicate a actului educațional.
– Pot standardele să contribuie la recunoașterea eforturilor profesorilor?– Respectarea standardelor externe le oferă profesorilor o măsură obiectivă a succesului lor profesional, oferindu-le un reper pentru performanțele elevilor lor.
Sprijinul instituțiilor în acest proces este crucial, iar politicile educaționale ar trebui să asigure că profesorii beneficiază de resursele necesare pentru a-și îmbunătăți activitatea.