Noutăți pe Autostrada Unirii: Ofertările pentru tronsonul principal din Moldova, fără UMB

Șase oferte informate de constructori din România, Austria și Turcia au fost prezentate pentru contractul de proiectare și execuție al tronsonului 2 Târgu Frumos-Lețcani al Autostrăzii „Unirii”, considerat de specialiști cel mai semnificativ tronson al A8 din Moldova.
Compania Națională de Investiții Rutiere a confirmat primirea, luni, a șase oferte pentru contractul de proiectare și execuție a tronsonului 2 Târgu Frumos-Lețcani al Autostrăzii „Unirii” - A8, un segment de 28,6 kilometri și 13 kilometri de drumuri de legătură. Costul estimat al contractului este de 1,1 miliarde de lei.
Lista ofertelor depuse:
- Ofertant unic: STRABAG
- Asociere: MAKYOL Insaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (Lider)-CBI CONSTRUCȚII TURISM&INVESTIȚII
- Asociere: Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (Lider)-OZKAR INSAAT SANAYI ve Ticart ANONIM SIRKETI
- Asociere: BISKON YAPI ANONIM SIRKETI (Lider) - STRACO HOLDING - ILGAZ CONSTRUCTION
- Asociere: DANLIN XXL (Lider)-GROMA HOLD LTD, Intertranscom Impex S.R.L - EVROPEISKI PATISHA
- Asociere: IC ICTAS INSAAT SANAYI ve TICARET A.Ș. (Lider)-ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ
„Acest tronson de la Lețcani la Târgu Frumos este esențial pentru A8 în Moldova. Leagă Iașiul de Autostrada A7 pe cel mai aglomerat segment”, a explicat Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructura.
O surpriză: UMB nu a participat la licitație pentru acest tronson din Moldova
O noutate surprinzătoare la această licitație este absența grupului UMB, cel mai prolific constructor de autostrăzi din Romania, care nu a depus ofertă. Acesta este primul contract de autostradă sau drum expres din Moldova la care UMB nu a fost implicat.
Pe A8 în Moldova, UMB are deja contractate două loturi (Moțca – Tg Neamț – Leghin și Leghin-Pipirig) și participă cu oferte la licitațiile pentru tronsonul montan 2B Pipirig – Grințieș și tronsonul Moțca – Tg Frumos.
Pe Autostrada „Moldovei” A7, UMB este aproape de finalizare pe toate tronsoanele din Moldova. Centura Bacăului și loturile Buzău-Focșani au fost deja deschise circulației, iar pe tronsoanele rămase de la Focșani la Bacău și de la Bacău la Pașcani se lucrează intens. De asemenea, pe A7 de la Pașcani la Suceava, UMB a fost desemnat câștigător prin depunerea unei oferte, dar contractele nu au fost semnate încă.
Pe lângă aceasta, grupa UMB a depus oferte pentru două proiecte de drumuri expres din regiune, respectiv Drumul Expres Focșani – Brăila și Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț.
„Este o surpriză, într-adevăr. Poate fi avantajos, deoarece UMB a fost implicat într-un număr mare de contracte, iar coordonarea acestora poate fi dificilă. Totodată, ar putea semnala o posibilă problemă de finanțare având în vedere costul significant al contractului”, a adăugat Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura.
„Cu toate acestea, lista de ofertanți arată o competiție serioasă, incluzând constructori de renume”, a mai afirmat reprezentantul API.
Autostrada A8 Tg Neamț – Iași – Ungheni, lotul 2 / Sursă: CNIR
Conflictul dintre UMB și CNIR pe două tronsoane montane din A8
Se impune menționat că UMB este implicat într-un conflict cu CNIR legat de două tronsoane din A8.
Recent, UMB a solicitat, pe de o parte, rezilierea unui contract semnat la finalul lunii martie pentru 1,2 miliarde de euro pentru tronsonul 2A Ditrău – Grințieș și, pe de altă parte, ieșirea din licitația pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni, în care a fost declarat câștigător cu o ofertă de 1 miliard de euro.
Motivul invocat include refuzul de a accepta o garanție de bună execuție a lucrărilor mai mică decât cea stabilită în documentele licitației, conform surselor consultate.
Constructorul a propus o garanție de bună execuție de 0,5% din valoarea totală a contractului, în contrast cu 1,5% menționat în documentație.
CNIR a respins ambele solicitări, cerând o evaluare din partea Direcției specializate în proiecte europene din Ministerul Transporturilor.
Între timp, UMB a anunțat că a efectuat plățile necesare pentru garanția de bună execuție de 1,5%.
Alte motive invocate de UMB în cererea de reziliere se referă la comunicarea ineficientă cu CNIR și presupusele „încălcări grave, repetate și continue” ale reglementărilor legale privind achizițiile publice.
UMB reproșează că „actualul cadru de colaborare cu CNIR nu reflectă un parteneriat real, conform legislației în vigoare și așteptărilor legitime ale ambelor părți”.
În cererea sa, constructorul acuză CNIR de „încălcarea înțelegerii părților și a principiilor de proporționalitate și asumare a responsabilității”.
Detalii despre tronsonul A8 spre Iași: 1,1 miliarde de euro pentru 29 km și 13 km de drumuri de legătură
Tronsonul 2 Târgu Frumos-Lețcani, cu o lungime de 28,6 kilometri, are un cost estimat de 5,5 miliarde lei, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene prin Programul Transport PT 2021-2027.
Durata de realizare a tronsonului Târgu Frumos-Lețcani este de 46 de luni (10 luni pentru proiectare și 36 luni pentru execuție). Pentru a grăbi finalizarea în maximum 14 luni a segmentului de autostradă care va funcționa ca o centură pentru localitatea Podu Iloaiei, CNIR va oferi punctaj suplimentar constructorului care își asumă acest obiectiv de 4 kilometri.
Este un proiect extrem de complex, confruntându-se cu provocări semnificative, pe traseu fiind prevăzute mai multe structuri, inclusiv:
- 33 de poduri și pasaje (cu o lungime totală de 7,8 kilometri, cel mai lung pasaj având 1130 de metri peste râul Bahlui)
- 2 tunele
- 3 noduri (Nod Podu Iloaiei, Nod Lețcani, Nod la Drumul de Legătură cu DN 28)
- De asemenea, vor fi executate următoarele drumuri de legătură:
- - Drum de Legătură cu 2 benzi cu DN 28 D în lungime de 5,23 km.
- - Drum de Legătură cu 4 benzi cu DN 28 în lungime de 7,6 km.
Pentru Tronsonul 1 Moțca-Târgu Frumos (27 km) pe Autostrada A8 au fost depuse șase oferte, iar pentru cele trei tronsoane dintre Lețcani și Ungheni (inclusiv Podul peste Prut), termenul limită pentru depunerea ofertelor va fi în iulie, august și septembrie.