Artera petrolieră globală: De ce nu închide Iranul Strâmtoarea Ormuz în fața atacurilor Israelului?

Artera petrolieră globală: De ce nu închide Iranul Strâmtoarea Ormuz în fața atacurilor Israelului?
Nave petroliere în Strâmtoarea Ormuz care leagă Golful Persic de Marea Arabiei, FOTO: Ay-Collection / Sipa Press / Profimedia

În contextul escaladării tensiunilor după atacurile lansate de Israel asupra Iranului, au fost reînnodate temerile că Teheranul ar putea să riposteze prin blocarea uneia dintre cele mai cruciale rute petroliere mondiale – Strâmtoarea Ormuz, conform CNBC.

Această strâmtoare, ce leagă Golful Persic de Marea Arabiei, este traversată zilnic de aproximativ 20 de milioane de barili de țiței și produse derivate, reprezentând 20% din transporturile de petrol la nivel mondial. Orice tentativă de a bloca această rută ar genera efecte în lanț pe piețele energetice.

Cu toate acestea, experții în domeniul energiei consideră că o întrerupere semnificativă a fluxului de petrol global, prin închiderea acestei căi navigabile, este puțin probabilă și, din punct de vedere fizic, poate chiar imposibilă.

Ellen Wald, cofondatoare a companiei de consultanță în energie Washington Ivy Advisors, a declarat pentru CNBC că nu există „niciun beneficiu net” în blocarea trecerii petrolului prin Strâmtoarea Ormuz, mai ales având în vedere că infrastructura petrolieră a Iranului nu a fost vizată direct recent. În plus, ea subliniază că o astfel de acțiune ar provoca probabil noi represalii.

Iranul depinde de exporturile de petrol către China

Wald adaugă că o creștere substanțială a prețurilor petrolului, cauzată de o posibilă închidere a strâmtorii, ar putea atrage reacții negative din partea celui mai mare consumator de petrol iranian: China.

„China nu își dorește ca fluxul de petrol din Golful Persic să fie întrerupt și nici nu vrea ca prețul petrolului să crească. Așa că va exercita toată puterea sa economică pentru a face presiuni asupra Iranului”, explică Wald.

China este, de asemenea, cel mai mare importator de petrol iranian, achiziționând peste 75% din exporturile de petrol ale acestei țări. Aceasta este a doua cea mai mare economie din lume și cel mai important partener comercial al Iranului.

„Alliatii lor vor suferi mai mult decât dușmanii lor… De aceea, este greu de imaginat că ar putea avea loc o închidere a Strâmtorii Ormuz”, afirmă și Anas Alhajji, partener administrativ la Energy Outlook Advisors, o altă firmă de consultanță energetică.

O închidere a Strâmtorii Ormuz ar crea mai degrabă dificultăți pentru Iran

Alhajji conchide că blocarea acestui coridor ar reprezenta mai degrabă un „sabotaj” decât un avantaj pentru Teheran, având în vedere că majoritatea bunurilor de consum pentru Iran sunt transportate prin Strâmtoarea Ormuz.

„Nu este în interesul lor să genereze probleme, deoarece aceștia vor fi cei care vor suferi primii”, subliniază analistul.

Iranul a amenințat în 2018 că va închide Strâmtoarea Ormuz, în urma creșterii tensiunilor generate de retragerea SUA din acordul nuclear iranian și reimpunerea sancțiunilor de către administrația Trump.

Anterior, au existat amenințări similare în 2011 și 2012, când oficialii iranieni, inclusiv fostul vicepreședinte Mohammad-Reza Rahimi, au avertizat asupra unei posibile închideri dacă sancțiunile suplimentare erau impuse asupra exporturilor de petrol iranian din cauza programului său nuclear.

Se poate închide Strâmtoarea Ormuz vreodată?

Ideea închiderii acestei căi navigabile a fost un instrument retoric frecvent utilizat de Teheran, însă niciodată aplicat. Mulți analiști consideră că o astfel de acțiune nu ar fi posibilă în cazul unei strâmtori cu o lățime cuprinsă între 55 și 95 de kilometri.

„Să fim realiști în privința Strâmtorii Ormuz. În primul rând, majoritatea acesteia se află în largul Omanului, nu al Iranului. În al doilea rând, este suficient de largă pentru a nu putea fi închisă de către Iran”, afirmă Alhajji.

În mod similar, Ellen Wald de la Washington Ivy Advisors subliniază că, deși multe nave circulă prin apele iraniene, există și rute alternative prin Emiratele Arabe Unite și Oman.

„O blocadă a Strâmtorii Ormuz va fi o opțiune de ‘ultimă instanță’ pentru Iran și probabil va fi condusă de un conflict militar direct cu SUA”, consideră Vivek Dhar, director de cercetare în sectorul energetic la Commonwealth Bank of Australia.

Helima Croft de la RBC Capital Markets a indicat că, deși ar putea exista unele perturbări episodice, o blocadă totală este improbabilă.

„Concluziile noastre arată că ar fi extrem de dificil pentru Iran să închidă strâmtoarea pe o perioadă îndelungată, având în vedere prezența Flotei a Cincea a SUA în Bahrain. Totuși, Iranul ar putea lansa atacuri asupra petroliere și ar putea mina strâmtoarea pentru a perturba circulația maritimă”, afirmă aceasta.

Atacurile Israelului asupra Iranului ucid conducerea militară

Israelul a desfășurat un atac aerian intens asupra Iranului în noaptea de joi spre vineri, afirmând că aceste atacuri au vizat instalațiile asociate programului nuclear al Teheranului.

Potrivit surselor de presă iraniene, atacurile au dus la moartea lui Mohammad Hossein Bagheri, șeful Statului Major al Forțelor Armate iraniene, și a lui Hossein Salami, comandantul suprem al Gărzii Revoluționare a Iranului, doi dintre cei mai importanți lideri militari ai Iranului.

Deși închiderea Strâmtorii Ormuz rămâne extrem de puțin probabilă, nu poate fi exclusă complet.

„[O închidere a strâmtorii] este un scenariu extrem, deși ne aflăm într-o situație critică”, afirmă Amena Bakr, șefa departamentului de analiză pentru Orientul Mijlociu și OPEC+ la compania de analiză Kpler.

„De aceea, nu exclud complet această opțiune. Trebuie să o evaluăm”, concluzionează ea.

Recomandari
Show Cookie Preferences