Autostrada „Unirii”: Constructor turc angajat pentru tronsonul montan - Preț și termen de finalizare

Autostrada „Unirii”: Constructor turc angajat pentru tronsonul montan - Preț și termen de finalizare
Tuneluri pe autostradă / Sursă: Romberi | Dreamstime.com

Un contract semnificativ a fost acordat unui constructor din Turcia pentru a realiza 24 de kilometri din segmentul montan al autostrăzii „Unirii” A8, de la Miercurea Nirajului la Sărățeni, situat aproape de Sovata. Autostrada A8 cuprinde un total de 11 tronsoane, aflate în diverse stadii de implementare, dintre care în prezent doar două sunt în construcție.

„Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (lider) – INFRAVIS SRL a fost desemnată câștigătoare a licitației pentru construcția tronsonului Miercurea Nirajului – Sărățeni al A8 (Autostrada Unirii)”, a declarat miercuri directorul companiei de drumuri, Cristian Pistol.

Contractorii turci dispun de un buget de 2,98 miliarde de lei (fără TVA) și un termen de 30 de luni (6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție) pentru a finaliza tronsonul de 23,4 km.

Pe parcursul traseului, vor fi construite următoarele elemente:

  • un tunel bidirecțional de 740 m în apropierea localității Măgherani,
  • un tunel bidirecțional de 330 m în apropierea localității Chibed,
  • un ecoduct peste DN13A și calea ferată,
  • un ecoduct peste DN13, în zona Acățari.

Situația actuală a autostrăzii „Unirii” A8

Autostrada A8 este compusă din 11 tronsoane, aflate în diferite etape de dezvoltare, iar în acest moment doar două dintre ele sunt în construcție.

Tronsonul A8 care leagă Târgu Mureș de Miercurea Nirajului (24,4 km) se află în faza de construcție: compania turcă Nurol a semnat contractul în primăvara anului 2024, având termen prevăzut pentru finalizare la sfârșitul anului 2026.

De asemenea, segmentul de la Sărățeni până la Pipirig (județul Neamț) a fost divizat în patru loturi montane, toate fiind scoase la licitație, iar unele deja contractate:

Secțiunea montană Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii A8 are o lungime totală de 116 km și include patru loturi distincte:

Pe această porțiune din județele Mureș, Harghita și Neamț, sunt planificate 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.

Termenele pentru realizarea proiectelor sunt de 54 de luni (14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D, de 34 de luni (10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție).

Pentru tronsonul de la Pipirig la Leghin (19,3 km), contractul a fost semnat în luna ianuarie, având o valoare de jumătate de miliard de euro, tot cu UMB.

Tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), cu o lungime de aproape 30 de km, a fost de asemenea contractat cu UMB la sfârșitul lunii septembrie 2023, iar lucrările au început în acest an.

Licitația pentru segmentul de la Moțca (DN2) la Târgu Frumos, având 27 de km, a fost lansată în ianuarie, estimându-se costuri de aproximativ 1,2 miliarde de euro.

Următoarea porțiune, Tg Frumos – Lețcani (la vest de Iași), a fost scoasă la licitație în februarie: estimarea costurilor se ridică la 1 miliard de euro pentru aproape 29 de kilometri de autostradă și 13 kilometri de drum de legătură.

Ultimul tronson, care va devia circulația în jurul Iașului și va conecta cu granița Republicii Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, este de asemenea scoasă la licitație: costul estimat este de 1,8 miliarde de euro pentru 33 de kilometri de autostradă, ce include opt tuneluri și trei noduri rutiere.

Sursă foto articol: Dreamstime

Recomandari
Show Cookie Preferences