Avertismentul Chinei pentru producătorii locali de vehicule electrice: Stop la războaiele de prețuri

China a cerut producătorilor de mașini electrice să înceteze scăderea continuă a prețurilor și să regleze volumul producției, din cauza îngrijorărilor că deflația persistentă ar putea amenința creșterea economică a țării.
În ultimele luni, autoritățile chineze au subliniat în repetate rânduri necesitatea de a combate fenomenul cunoscut sub denumirea de „involuție” în sectoarele afectate de supraproducție, cum este cel al vehiculelor electrice. Acest termen descrie tendința de a investi resurse suplimentare pentru a obține randamente din ce în ce mai scăzute.
Președintele Xi Jinping a abordat problematica direct, criticând, într-o intervenție fermă, investițiile fără discernământ ale guvernelor provinciale în domeniul inteligenței artificiale, infrastructurii de calcul și vehiculelor electrice — sectoare considerate prioritare, dar expuse riscului de supraîncălzire economică.
Luna trecută, Xi a insistat asupra necesității de a rupe ciclul de involuție care afectează anumite sectoare ale economiei chineze, a doua cea mai mare economie mondială după cea a Statelor Unite.
Directorii companiilor auto din China, chemați la discuții urgente
Liderii principalelor companii auto chineze, precum BYD, recunoscut pentru competiția strânsă cu Tesla, au fost invitați la discuții cu autoritățile pentru a aborda problema supraproducției.
Potrivit unui raport al Hutong Research, agențiile guvernamentale din China au reacționat rapid la comentariile lui Xi, angajându-se să reducă oferta pentru a echilibra piața.
Aceste acțiuni subliniază atenția politică intensă acordată supraproducției și amploarea acestei provocări pentru economia chineză.
În China, piața extrem de competitivă a creat așteptări pentru prețuri foarte scăzute, iar companiile din diverse domenii reduc adesea prețurile sub costuri pentru a câștiga cota de piață.
Producătorii de vehicule electrice din China nu fac excepție, mulți directori exprimându-și îngrijorarea în legătură cu această practică, deși au fost atrași în cursa scăderii prețurilor.
China intenționează să modifice legislația prețurilor după un sfert de secol
BYD a scăzut în repetate rânduri prețul modelului său „Seagull”, ajungând recent la 55.800 yuani (echivalentul a 7.761 de dolari), reducându-l astfel cu 20% față de tariful afișat de obicei. Similar, Great Wall Motors a introdus în iunie o versiune mai ieftină a modelului său „Ora 3”.
În ianuarie, liderul XPeng Motors, He Xiaopeng, le-a spus angajaților că se așteaptă la o concurență și mai intensă până în 2025, iar unele companii nu vor supraviețui în această luptă a prețurilor.
Luna trecută, China a propus un proiect de amendament la legea prețurilor, ceea ce reprezintă prima revizuire din 1998, vizând în special războaiele de prețuri.
Acest amendament propune întărirea regulilor prin care guvernul poate stabili limite de preț și poate identifica practici neloiale de stabilire a prețurilor, limitând competiția excesivă și folosirea poziției de piață pentru a influența prețurile.
Cu toate acestea, există scepticism printre analiști că măsurile propuse vor fi suficiente.
Tensiuni în UE cauzate de vehiculele electrice chineze accesibile
Prezența crescândă a mașinilor electrice din China pe piața europeană a generat îngrijorare printre oficialii din Uniunea Europeană, care se tem că producătorii locali nu pot face față acestei concurențe.
Anul trecut, UE a impus tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice importate din China, ceea ce a provocat indignarea Beijingului. Summitul recent UE-China nu a reușit să diminueze tensiunile.
Chiar și așa, producătorii chinezi s-au adaptat, promovând modele hibride. În iunie, aceștia au atins o cotă de 10% din piața auto europeană, reflectând o revenire la nivelul anterior impunerii taxelor.
Săptămâna trecută, Biroul Politic al Partidului Comunist Chinez s-a reunit pentru a evalua perspectivele economice. Deși nu a fost menționată explicit campania anti-involuție, s-a discutat despre necesitatea de a reglementa competiția dezordonată din economie.