Compania care a realizat Podul de la Brăila solicită CNAIR 230 de milioane de lei pentru autorizarea circulației. Ministrul Transporturilor afirmă că este vorba despre un „șantaj”

Compania care a realizat Podul de la Brăila solicită CNAIR 230 de milioane de lei pentru autorizarea circulației. Ministrul Transporturilor afirmă că este vorba despre un „șantaj”
Podul de la Brăila, Foto: Hotnews / George Sirbu

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, a declarat luni, după o vizită pe Drumul expres Brăila-Galați, că firma responsabilă pentru construcția Podului de la Brăila a solicitat CNAIR suma de 230 de milioane de lei pentru a permite începutul circulației, în ciuda faptului că proiectul este finalizat pe ambele maluri în proporție de aproximativ 90%. Grindeanu consideră că aceasta este o acțiune de rea-voință și a afirmat că autoritățile „nu vor ceda la acest tip de șantaj”.

Ministrul a accentuat că „aspectul negativ constă în modul în care Webuild, compania care a construit Podul de la Brăila, gestionează relația cu CNAIR.”

„Sunt foarte clar: în acest moment, ne cer, de fapt, CNAIR-ului, 230 de milioane de lei pentru a permite circulația, deși lucrările sunt aproape finalizate pe ambele maluri. Solicitarea de a plăti această sumă, altfel va respecta termenul stabilit, care este octombrie 2024, este un act de rea-voință. Nici eu, nici colegii mei de la minister nu vom accepta acest tip de șantaj, iar acțiunile pe care le vom întreprinde nu se vor limita doar la această lucrare, ci vor fi vizibile în săptămânile și lunile următoare,” a menționat Sorin Grindeanu.

Acesta a precizat că suma solicitată de constructor include peste 30 de milioane de lei pentru refacerea asfaltului: „Din acest motiv, nu am acceptat recepția și nu vom ceda la acest șantaj, mai ales în preajma perioadei electorale.”

„Deschiderea acestor tronsoane de drum ar facilita circulația atât în municipiul Brăila, cât și în direcția Tulcea, iar aceștia au considerat că este o oportunitate să exercite presiune asupra ministerului și CNAIR pentru a obține această sumă. (…) Nu am cum, eu și colegii mei, să cedăm acestui șantaj nefondat. Cei care câștigă un proiect trebuie să îl finalizeze, realizând lucrări de calitate, astfel încât să putem să îl recepționăm. În săptămânile viitoare, în legătură cu această companie, va fi probabil utilizată declarația mea de astăzi, dar îmi asum acest lucru. Reiterăm, este un șantaj la care au încercat să recurgă, convins că statul român va ceda la aceste presiuni,” a mai spus Grindeanu.

Podul de la Brăila a fost inaugurat de aproape un an, dar nu este finalizat

Circulația a fost deschisă pe podul de la Brăila în vara anului trecut, deși lucrările nu sunt complet încheiate, iar drumul principal de conexiune cu malul din Tulcea trebuia să fie finalizat anul trecut. De asemenea, traficul este restricționat la o viteză maximă de 80 km/h, cu interdicție de acces pe timpul nopții pentru a permite demontarea echipamentelor folosite în construcție.

Podul suspendat deasupra Dunării are o lungime totală de 1.974,30 metri, cu o deschidere centrală de 1.120 metri.

În 6 iulie 2023, când a avut loc inaugurarea oficială, alături de președintele Iohannis s-au aflat premierul, miniștri, ambasadori și alți oficiali, iar promisiunea de la Ministerul Transporturilor era că lucrările rămase se vor finaliza până la sfârșitul anului trecut.

Lucrările includ construcția unui pod peste calea ferată ce leagă efectiv podul de șoseaua de centură a Brăilei și, din partea opusă, drumul principal până la Jijila, în direcția Tulcea. Proiectul pentru acest drum de 19 km, cu o bandă pe sens, a fost demarat în primăvara anului 2021.

În paralel, constructorul trebuia să finalizeze ultimele detalii ale podului și să demonteze cele patru macarale enorme de la pilonii podului suspendat, lucrări ce impuneau restricții de circulație, cum ar fi limitări de viteză și interdicții nocturne.

Pe măsură ce au trecut lunile, progresul lucrărilor a fost sub așteptări. Au fost semnalate probleme precum șuruburi slăbite în parapetele metalice, iar CNAIR a început să evidențieze mobilizarea insuficientă a constructorului. Ministrul Grindeanu a criticat compania pentru lipsa de activitate pe șantier.

Luna s-a încheiat, anul 2023 a trecut și, în continuare, lucrările rămân neterminate.

De la inaugurare și până acum, podul a întâmpinat multiple probleme, inclusiv infiltrații de apă în blocul de ancoraj al cablurilor, denivelări în asfalt pe timpul verii și cazuri precum cele ale șuruburilor nesecurizate în parapetele de protecție.

Constructorul italian WeBuild, cunoscut anterior ca Astaldi, se ocupă de lucrările la drum și infrastructura rutieră a proiectului.

Recomandari
Show Cookie Preferences