Realizări și provocații în administrația Bolojan: Perspective din București și Cluj

Realizări și provocații în administrația Bolojan: Perspective din București și Cluj
Ilie Bolojan și președintele Nicușor Dan la Congresul PNL. FOTO: Agerpres

În ultimul deceniu, România a fost martora unei creșteri semnificative a corupției, iar acum aflăm că la nivel de președinție se acordă prioritate angajamentelor de loialitate în detrimentul celor de integritate. Absența unui proces de reformă a condus la acțiuni izolate de austeritate, după cum scrie Alina Mungiu-Pippidi, profesoară de științe politice.

Guvernul a întreprins acțiuni curajoase în domenii critice unde era nevoie urgentă de intervenție. 

Totuși, unele inițiative par a fi lipsite de planificare, fiind mai degrabă răspunsuri improvizate la presiunile populiste. Lipsa unei viziuni și a unui proces bine definit rămâne o problemă majoră. 

Acelea care se remarcă favorabil includ eliminarea privilegiilor în sistemul de contribuții și impozitare, precum și introducerea unui tratament fiscal echitabil.

Revoluția franceză și principiul taxării universale

Impozitarea universală este un concept necesar: fiecare cetățean contribuie la sistemul de sănătate și fiscal, într-o țară cu o populație activă insuficientă. Scopul este creșterea numărului de angajați pentru a asigura resursele necesare plății pensiilor.

Această direcție de tratament fiscal echitabil și sustenabilitate este esențială, nu doar o cerință în cadrul PNRR, ci și o necesitate pentru stabilitatea financiară a oricărui stat. Implementarea nu este ușoară, după cum istoria revoluției franceze ilustrează.

Cu o bază financiară solidă și o colectare universală, resursele pot fi alocate strategic. De exemplu, zonele rurale necesită mai multe investiții în educație comparativ cu cele urbane, iar regiunile defavorizate care se simt ignorate trebuie sprijinite.

Să îmbunătățim veniturile statului este imperativ, aceasta fiind o carență majoră momentan.

Viziuni de la București și Cluj

Referitor la proprietate, aplicând un singur principiu pentru ajustarea taxelor în funcție de PIB ar putea însemna o taxare mai pronunțată în zonele prospere precum Cluj și București, unde beneficiarii au fost avantajați de subvenții energetice și reabilitări.

Divergențele de la principiul colectării universale compromit eficiența reformelor fiscale. 

Un exemplu este nealinierea între dividende și venituri, aplicarea unei cote echitabile unice evitând comportamente oportuniste, cum ar fi preferința pentru veniturile impozitate mai favorabil.

Mediul de afaceri și fiscalitatea

O parte din mediul de afaceri a rezistat majorării impozitului pe venit la 16%, fiind conștientă de implicațiile aferente.

Un grup de lucru pentru consolidarea veniturilor ar putea analiza mai bine recomandările FMI, BNR și alte instituții financiare, în loc de decizii pripite sub presiunea PNRR.

Consultarea cu antreprenori de succes care evită taxele, asemenea lui Anastasiu, nu poate fi baza pentru reforme eficiente.

Nevoia unei imagini clare a sectorului public

Reforma sectorului public suferă din lipsă de direcție clară. În timpul guvernării Dacian Cioloș, propunerea unui chestionar pentru maparea cunoștințelor despre administrație nu a fost implementată eficient.

Prefecturile ar trebui să colecteze și să publice informații despre entitățile de stat, iar Secretariatul General să consolideze rapoartele anuale privind statutul administrației, conform legislației în vigoare.

Transparența și reforma capacității statului sunt interdependente. Odată ce vom avea acoperită o imagine de 60%, vom putea planifica reforme tangibile, în loc de anecdote prezentate presei.

Probleme la întreprinderile de stat

Sectorul feroviar trece prin pierderi constante, exemplu discutat de mult timp în cercurile de politică publică. Experiența din Anglia, cu subvenții și renaționalizare, sugerează că soluțiile variază în funcție de context.

Identificarea nevoilor publice și subvenționarea lor ar trebui să fie prioritare, în timp ce afacerile publice cu bunuri private ar trebui reconsiderate pentru închidere sau privatizare.

Riscul de a pierde personal medical calificat

Necesitatea reformelor nu implică tăieri arbitrare de salarii, ci mai degrabă o evaluare atentă a competențelor. Ne aflăm într-o piață globalizată a muncii și trebuie să păstrăm medicii și asistenții în țară.

Grupurile de consultare ar trebui să studieze datele existente despre companiile de stat și piața muncii, fiind esențială înțelegerea nevoilor înainte de a pierde forța de muncă calificată.

Reducerea numărului de persoane în consiliile de administrație nu constituie o reformă reală; este necesară re-evaluarea metodelor de numire și depolitizarea adevărată a sectorului public.

Decizii informate pe baze solide

Actualul proces decizional din sectorul public este ineficient din cauza lipsei unei abordări bine informate. Este necesară crearea a două grupuri de lucru care să sprijine reformele.

Unul ar trebui să se ocupe de lista bunurilor publice și clasarea companiilor de stat, iar celălalt să evalueze forța de muncă și să corecteze deficiențele constatate.

Certificările de integritate trebuie să cântărească mai mult decât evaluările convenționale, fiind fundamentale pentru reforme solide.

Integritatea ca pilon central al reformelor

Pentru un guvern bazat pe integritate, adoptarea de angajamente clare este esențială. Contractele de integritate ar preveni conflictele de interese și alte abuzuri potențiale.

Un task force pe evaluarea calității profesionale și nevoilor de calificare ar putea facilita parteneriate cu firmele de resurse umane, pentru a îmbunătăți administrația publică.

Criterii de performanță bazate pe integritate și competență sunt esențiale pentru a preveni influența unor persoane necalificate.

Reforme sustenabile, nu impulsive

Fondurile neutilizate din cadrul Fondului Social European și resursele disponibile trebuie utilizate strategic pentru a susține reforme academice și administrative, nu pentru măsuri impulsive.

Se impune crearea a două task force cu funcții clare: fiscalizarea economiei și îmbunătățirea transparenței fiscale, și un altul care să analizeze conturile bancare gratuite oferite pentru integrarea în economie.

Exemple din alte țări pentru evoluție economică

În timp ce unele argumentează pentru o economie retrogradă, țări ca Grecia și Italia au demonstrat succese prin integrarea economică digitală, oferind conturi bancare și POS-uri gratuite.

Există infrastructura necesară pentru fiscalizare, iar sectorul privat a facilitat deja progrese notabile. Statul trebuie să se alinieze progresului digital și să nu fie doar spectator.

Importanța integrității publice

Un task force dedicat integrității publice ar aborda favoritismele la nivel guvernamental care persistă de la pandemie și până în prezent.

Politicile de integritate coerente sunt cruciale, având în vedere creșterea corupției și focusul guvernului pe loialitate și nu pe standarde etice.

Numirile politice ale unor figure compromise în domeniul educației și lipsa implementării proiectelor sunt aspecte ce subliniază necesitatea unei reforme clare.

Conștientizarea publicului și cerințele de bază

Propunerile de grupuri de lucru trebuie să fie acțiuni concrete, având fiecare un ministru la cârma pentru a coordona măsurile necesare reformelor eficiente.

Guvernul trebuie să se organizeze în jurul acestor mari proiecte strategice, asigurându-se că reforma are prioritate față de austeritate.

Cu venirea toamnei, populația va deveni din nou vigilentă și critiă la adresa guvernului, oferind un interval limitat pentru convingerea electoratului că țara merge pe calea corectă, astfel încât să nu asistăm la schimbări superficiale, ci la transformări autentice.

Recomandari
Show Cookie Preferences