Cum își pot recupera prosumatorii banii rapid de la furnizorii de energie

Există o metodă legală prin care prosumatorii își pot primi banii pentru energia furnizată rețelei în doar 42 de zile, în ciuda faptului că legislația permite furnizorilor să achite aceste sume în până la doi ani. Soluția, dezvăluită de Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie, constă în schimbarea frecventă a furnizorului. În această situație, vechiul furnizor este obligat să trimită factura finală în termen de cel mult 42 de zile de la schimbare, plătind astfel toate facturile către prosumator.
Un detaliu menționat într-o petiție, subscrisă de aproape 1.000 de cetățeni, a atras atenția ANRE. Aceasta formulare a agitat spiritele la nivelul conducerii Autorității Naționale de Reglementare în Energie:
„Dacă nu, mă voi orienta spre schimbări frecvente ale furnizorilor, forțându-i să finalizeze regularizarea în 42 de zile, conform reglementărilor.”
Această exprimare, deși simplă, ar putea avea un impact major în piața energetică din România, după cum arată comunicatul Asociației Prosumatorilor.
Dreptul consumatorilor de a-și schimba furnizorul gratuit și oricând
Regulamentul emis de ANRE include articolul 19, specificând:
„Furnizorul este obligat să furnizeze clientului factura finală în termen de maximum 42 de zile de la încheierea contractului de furnizare.”
Legislația în domeniul energetic stabilește că utilizatorii pot schimba furnizorul fără costuri, oricând doresc, iar mutarea la un alt furnizor trebuie să se realizeze în 21 de zile.
De asemenea, legea permite furnizorilor să ramburseze prosumatorilor valoarea energiei livrate în maximum doi ani, situație cauzând un total de peste 300 de milioane de euro în sume neachitate către prosumatori de la începutul anului 2023.
„De la începutul anului 2023, prosumatorii din România au fost nevoiți să ofere furnizorilor un credit fără dobândă, estimat la peste 300 de milioane de euro. Acest model nu există nicăieri în Europa și nu justifică întârzieri de plată de până la 24 de luni.
În plus, furnizorii au beneficiat de peste 7 miliarde de euro de la stat în perioada de plafonare a prețurilor, sume care, în multe cazuri, au fost acordate direct acestora”, a menționat APCE într-un comunicat recent.
Asociația a solicitat modificarea de către ANRE a legislației, astfel încât prosumatorii să poată fi plătiți lunar pentru energia livrată.
Reacția ANRE la acuzațiile de manipulare ale Asociației Prosumatorilor
ANRE a ripostat afirmând că termenul de 24 de luni este stabilit de Legea 123/2012, iar autoritatea poate să implementeze doar reglementări secundare, neputând schimba legislația principală.
„Nu ar trebui să transformăm oamenii în instrumente. Liderii APCE cunosc foarte bine limitele ANRE”, se menționează într-o declarație dată de instituție.
„De-a lungul carierei mele publice, am fost uneori ținta presiunilor publice. În perioada în care eram prefect în Constanța, am primit multe petiții prin care mi se cerea să eludez legea. Nu am făcut asta atunci și nu voi proceda astfel nici acum. Metoda este mereu aceeași: se generează o așteptare publică pe un subiect sensibil care apoi este direcționat către cel desemnat responsabil. Așa a fost înainte și aceeași tactică se folosește acum, cu sute de petiții trimise”, explică George Niculescu, președintele ANRE.