Cum să îți alegi o specializare universitară în era inteligenței artificiale

În ianuarie 2023, Ellen Schendel a organizat o întâlnire cu profesorii de la Universitatea Bowling Green State, având ca subiect principal ChatGPT, care recent ajunsese la dispoziția publicului.
În aceeași perioadă, un studiu realizat în România a analizat modul în care studenții români utilizează inteligența artificială, arătând că aceștia o folosesc în proporție mai mare decât colegii lor din străinătate. Deși 43% dintre respondenți consideră că rezultatele generate de IA sunt „rare” sau „niciodată” incorecte, acest aspect ridică semne de întrebare, conform aceleași cercetări.
Universitățile din SUA se confruntă de ceva timp cu provocarea reprezentată de inteligența artificială, inițial concentrându-se pe măsuri de interzicere a utilizării acesteia pentru frauda academică. Totuși, Schendel, decanul Colegiului de Arte și Științe din Ohio, a perceput IA ca pe o oportunitate de dezvoltare, nu doar ca pe o problemă disciplinară.
„Este esențial să ne asigurăm că studenții dobândesc cunoștințe critice despre inteligența artificială și tehnologie, pentru a deveni utilizatori competenți.”, a subliniat ea.
În doar doi ani, inteligența artificială a început să redefinească regulile pe piața muncii. Multe companii încearcă acum să automatizeze sarcinile de rutină, ceea ce complică procesul de angajare pentru noii absolvenți, chiar și în domenii precum știința, ingineria, tehnologia și matematica.
Alegerea unei specializări este o decizie complexă, iar impactul inteligenței artificiale o face și mai complicată.
Recent, Rețeaua de învățare a New York Times a intervievat studenți despre percepțiile lor legate de inteligența artificială, iar mulți s-au declarat îngrijorați cu privire la viitorul locurilor de muncă.
„Mă tem că, până când voi merge la facultate și voi fi gata pentru un loc de muncă, nu voi mai avea oportunități” a declarat Audrey, o studentă din New York. „Trebuie să fac cercetări și să aleg un domeniu care nu va fi afectat de automatizare.”
Aceste preocupări nu sunt întâlnite doar în SUA, ci și la nivel global. Părinții din România își manifestă temerile cu privire la viitorul copiilor lor în era inteligenței artificiale, iar studenții se îngrijorează în legătură cu găsirea unui loc de muncă.
Un studiu a arătat că studentele de anul III și cele din anul II de master consideră că riscul de a pierde locurile de muncă este de aproape două ori mai mare decât cel de a beneficia de oportunități într-o forță de muncă mai bine pregătită. Această frică devine mai intensă pe măsură ce avansează în studiile academice, iar studiile sugerează că utilizarea inteligenței artificiale în educație va crea mai multe pierderi de locuri de muncă.
În ciuda acestor temeri, inteligența artificială este aici să rămână, dar nu ar trebui să cauzeze panică.
„Studenții ar trebui să ia în considerare inteligența artificială, deoarece angajatorii îi evaluează pe baza acesteia”, afirmă Josh Kahn, director asociat de cercetare la Asociația Națională a Colegiilor și Angajatorilor (NACE). „Asta nu înseamnă că trebuie să abandoneze planurile lor sau să dezvolte ceva complet nou.”
România, țara europeană afectată cel mai mult de automatizare în ceea ce privește locurile de muncă.
Banca Națională a României a semnalat în Raportul asupra stabilității financiare că media europeană a locurilor de muncă amenințate de automatizare este de 54% în următoarele 15 ani. Datele provin dintr-o comunicare a Comisiei Europene, care utilizează calculele Bruegel. Ţările precum Portugalia și Bulgaria au, de asemenea, rate ridicate de ocupare amenințate de automatizare, iar cele mai afectate profesii includ administrația, industria prelucrătoare și agricultura.
„Inteligența artificială devine din ce în ce mai crucială. Deși anumite funcții din sectorul bancar vor fi înlocuite treptat de AI, aceasta nu înseamnă neapărat concedierea angajaților; mai degrabă, IA poate crea oportunități pentru angajați să se concentreze pe activități cu valoare adăugată.”, a declarat CEO-ul unei mari bănci românești.
„În 10 ani, specializările în arte liberale vor fi mai căutate decât cele în programare sau inginerie.”
Într-o intervenție din 2017, antreprenorul Mark Cuban a subliniat efectele inteligenței artificiale asupra locurilor de muncă din domeniile STEM.
„Consider că în 10 ani, specializările în arte liberale vor fi mai căutate decât cele în programare sau inginerie.”, a declarat Cuban.
Predicția sa s-a dovedit corectă. Specializările în științele umaniste, care dezvoltă gândirea critică și abilitățile de comunicare, sunt din ce în ce mai apreciate de angajatori. În prezent, inteligența artificială nu excelează în aceste domenii.
Este incert cât timp IA va rămâne în urma în aceste domenii. Cuban a reflectat asupra predicției sale și a oferit sfaturi studenților care își aleg specializările, subliniind că nicio competență nu va fi complet imună la impactul inteligenței artificiale.
IA + pasiunile tale = o combinație de succes.
Pregătirea pentru revoluția IA nu necesită neapărat o specializare tehnică. Nu trebuie să încerci să prevezi care domeniu va fi cel mai puțin afectat de IA.
Procesul de alegere a unei specializări universitare rămâne consistent, afirmă Kahn de la NACE. Este esențial să te concentrezi pe interesele, abilitățile și obiectivele tale de carieră.
Cuban sugerează ca studenții să se familiarizeze cu inteligența artificială prin utilizarea instrumentelor disponibile, integrându-le cu expertiza specifică domeniului ales.
„Îmbinarea inteligenței artificiale cu expertiza în domeniu va genera oportunități excelente”, afirmă Cuban.
În prezent, aproximativ 100 de facultăți din SUA oferă programe de acreditare în inteligență artificială, iar multe dintre acestea includ cursuri relevante în curricula lor.
Studenții sunt încurajați să fie creativi în aplicarea inteligenței artificiale în domeniul lor de studiu. Cuban recomandă să urmărească cursuri de inteligență artificială, indiferent de specializare. Este important să colaboreze cu cei din domeniul carierelor pentru a integra IA în studiile lor.
Mark Cuban: Curiozitatea este cheia.
După nouă ani de la viziunea lui Cuban despre învățarea compentențelor tehnologice comune prin IA, instrumente precum ChatGPT pot genera cod rapid. Aceasta nu indică un declin al studiilor STEM, ci este un apel la a te familiariza devreme cu inteligența artificială.
Dacă ar începe facultatea în 2025, Cuban ar opta pentru studii economice, dar și-ar completa curriculumul cu cursuri legate de inteligența artificială.
Sfatul său nu este axat pe o specializare anume, ci pe integrarea inteligenței artificiale în domeniul de interes.
Cuban recomandă să cunoști instrumentele de inteligență artificială mai bine decât oricine, pentru a avea un avantaj competitiv. „Fiți curioși în legătură cu orice.”