Erori fatale în designul și întreținerea submersibilului „Titan”: concluziile finale ale investigației după doi ani de cercetări

Concluziile anchetei conduse de Paza de Coastă a SUA au indicat marți un design defectuos al submersibilului Titan ca fiind un factor determinant al imploziei din 2023, care a dus la pierderea tragică a cinci vieți, conform Reuters.
Pe parcursul unei călătorii turistice pentru a explora epava Titanicului, submersibilul Titan a pierdut contactul cu ambarcațiunea de sprijin aflată la suprafață în timpul scufundării. Rămășițele acestuia au fost descoperite după patru zile, împrăștiate la aproximativ 488 de metri de epava Titanicului pe fundul oceanului.
Jason Neubauer, liderul Comisiei Maritime de Investigație a Pazei de Coastă a SUA, a prezentat concluziile unui document de 300 de pagini, rezultatul unei evaluări detaliate pe parcursul ultimilor doi ani.
„Este imperativă o supraveghere mai riguroasă și direcții clare pentru operatorii ce inovează dincolo de reglementările actuale”, a subliniat el într-un comunicat oficial.
Reprezentanții OceanGate, compania americană responsabilă pentru gestionarea submersibilului turistic, nu au oferit o reacție imediată după incident, suspendând toate activitățile.
Ancheta a identificat că defectele de proiectare, lipsa certificării adecvate, întreținerea necorespunzătoare și inspecțiile superficiale ale Titanului au fost responsabile, toate sub responsabilitatea OceanGate.
Printre victimele de pe Titan s-a numărat Stockton Rush, care, pe lângă faptul că a fost CEO-ul companiei, a fost și unul dintre fondatorii acesteia.
Critici acerbe la adresa OceanGate pentru gestionarea neglijentă a submersibilului
Raportul a pus în lumină o atmosferă organizațională nefavorabilă la OceanGate, un sistem de reglementare insuficient pentru submersibilele de testare și o protecție ineficientă a celor care raportau nereguli.
Documentul subliniază că, înainte de incident, OceanGate a apelat la metode de intimidare și la derogări pentru a scăpa de controlul autorităților de reglementare, profitând de o imagine publică pozitivă.
Comisia a menționat că OceanGate a neglijat verificarea și corectarea problemelor cunoscute la carena exterioară după misiunea sa din 2022 către Titanic. Se precizează că datele obținute din sistemul de monitorizare al Titanului ar fi trebuit să fie analizate cu grijă în acea perioadă.
De asemenea, critica a vizat depozitarea necorespunzătoare a submersibilului Titan înainte de misiunea din 2023 către epava Titanicului.