Impactul creșterii taxelor asupra industriei de divertisment: Perspective din interiorul sectorului

România se confruntă cu o situație unică în Europa, unde taxele majorate aplicate evenimentelor culturale par să devină o regulă, susține un important organizator de evenimente. Majorarea TVA-ului, de la 9% la 21%, alături de alte taxe, influențează semnificativ sectorul cultural. În urma acestor schimbări, unii organizatori au evaluat modul în care măsurile recente de austeritate introduse de guvern vor afecta viitorul industriei.
- „Costurile vor crește pentru artiști ca urmare a majorării impozitelor pe dividende”, explică Alex Doman de la Kimaro Entertainment.
- „Un festival înseamnă mai mult decât prețul biletului, incluzând și cheltuieli de transport și cazare”, adaugă Andrei Șelaru – Selly, co-fondatorul „Beach, Please!”
- „În Uniunea Europeană, taxele obișnuite pentru biletele de concert includ doar TVA-ul și drepturile de autor, fără alte suprataxe. România se remarcă prin aceste impozite adiționale”, afirmă Laura Coroianu de la Emagic.
Publicul se va confrunta cu prețuri mai mari la bilete din cauza acestor creșteri fiscale programate de la 1 august. Pe de altă parte, organizatorii vor trebui să ia decizii dificile privind viabilitatea evenimentelor, care s-ar putea transforma în luxuri accesibile doar câtorva.
Noua creștere fiscală nu va afecta doar marile festivaluri cu sponsori generoși, ci și evenimentele medii și mici, care vor resimți un impact semnificativ.
Reprezentanți ai organizatorilor au fost contactați pentru o perspectivă mai amplă asupra viitorului sectorului cultural sub influența noilor modificări fiscale.
„Onorariile artiștilor vor crește din cauza majorării impozitelor pe dividende”
Alex Doman, producător de evenimente la Kimaro Entertainment, declară că noile politici fiscale vor afecta decizia publicului de a aloca fonduri pentru divertisment. Deși direct este afectat doar TVA-ul, efectul pe întreg lanțul este semnificativ.
„Așteptăm o reducere considerabilă a vânzărilor. Mai multe taxe și contribuții, alături de costurile generale de trai, vor diminua capacitatea de cheltuială a publicului. Aceasta va avea un impact negativ asupra participării la evenimente.”
Doman subliniază că creșterea costurilor va transpune presiuni asupra bugetelor destinate remunerării artiștilor și echipei tehnice.
„Creșterea impozitului pe dividende se va reflecta în honorarii mai mari pentru artiști și colaboratori, generând presiune și renegocieri financiare.”
În ciuda provocărilor economice, tinerii rămân un segment fidel, apreciind experiențele și evenimentele, chiar în vremuri financiare dificile.
„Tineretul continuă să investească în evenimente, precum festivaluri și concerte, menținând un interes constant, ceea ce ne dă încredere în viitorul pieței.”
„Ne așteptăm la diminuarea proiectelor independente mici”
Peisajul industriei nu se va schimba prea mult, consideră un producător, având în vedere actuala fragmentare între evenimentele mari și mici. Ceea ce ar putea dispărea sunt puținele proiecte independente care încercau să reziste.
„Ne așteptăm la o scădere a consumului cultural în rândul publicului sporadic. România este deja segmentată, având doar festivaluri mari sau foarte mici. Astfel, nu vorbim de o nouă divizare, ci de o eliminare a proiectelor independente.”
Care ar fi soluția?
Dialogul și politici adaptate sunt cruciale. „Consilierea cu actorii din industria independentă este necesară pentru a defini politici care reflectă specificitatea și vulnerabilitățile sectorului cultural. O cooperare deschisă cu profesioniștii ar contribui la soluții sustenabile,” spune Doman.
„România se remarcă prin suprataxarea evenimentelor culturale, o excepție în Europa”
Laura Coroianu, partener la Emagic, organizator de mari concerte, subliniază că măsurile fiscale devin o povară pentru o industrie deja afectată de perioada pandemică și de inflație.
„Cultura a suferit printre cele mai semnificative pierderi în pandemie, iar sprijinul a fost insuficient. Creșterea TVA-ului la bilete era deja de la 5% la 9% și acum la 21% reprezintă o nouă provocare.”
Aceasta creștere recentă este considerată „o lovitură majoră” care obligă la transferarea costurilor suplimentare către public. Însă, capacitatea publicului de a susține aceste majorări este limitată, riscând mai puține evenimente disponibile.
În context european, astfel de fiscale suplimentare nu sunt întâlnite, avansând o diferențiere clară față de România.
„Tensiunile fiscale din România sunt unice în contextul european – țări renumite pentru evenimente, cum sunt Belgia sau Olanda, nu impun timbre culturale sau alte taxe locale. Creșteri de prețuri de 10–15% sunt deja anticipate pentru 2025, iar unele concerte riscă să nu mai aibă loc.”
Onorariile artiștilor, deși stabilite contractual, nu sunt imune la context. Creșterea taxe...