TIFF 2025. INTERVIU-EXPERIMENT cu Radu Jude despre filmul său care abordează o problemă acută a României. ”O influență a fost Hitchcock”

În cadrul unui dialog, Radu Jude discută despre noul său film, „Kontinental ’25”, realizat cu ajutorul unui telefon mobil. Pentru a răspunde la una dintre întrebări, Jude a decis să experimenteze utilizând ChatGpt. The Guardian a afirmat recent: ”Poate spiritul lui Jean-Luc Godard trăiește aici, în Radu Jude”.
- Corespondenta Dana Coțovanu informează de la TIFF, cel mai mare festival de film din România, ajuns la ediția a 24-a, desfășurat între 13-22 iunie la Cluj-Napoca.
- De ce a filmat Jude cu un iPhone? ”Creativitatea înseamnă să te descurci cu ce ai la îndemână, nu cu ce visezi să ai”.
- Regizorul definește filmul astfel: ”Este vorba despre o crimă colectivă, invizibilă, săvârșită prin nepăsare”.
- La TIFF, spectatorii pot viziona și alt film de-al lui Jude, Sleep #2, care arată, timp de un an, ce se petrece pe mormântul lui Andy Warhol, printr-o cameră web live.
„Kontinental ’25”, cel mai recent proiect al lui Radu Jude, a fost prezentat la Berlinale 2025, fiind recompensat cu Ursul de Argint, și intră acum în cinematografele din întreaga țară. Premiera națională a avut loc la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc. Această comedie dramatică a fost realizată în 11 zile exclusiv cu un iPhone 15, la Cluj-Napoca, orașul cu cele mai scumpe locuințe din România.
Povestea filmului explorează tema „privilegiaților și a celor marginalizați” într-un oraș perceput ca ideal într-o societate capitalistă.
- „Kontinental ’25” va fi difuzat în cinematografele din România începând cu 20 iunie 2025.
Minunata lume nouă imobiliară
Ion, un bărbat fără adăpost, trăiește în subsolul unei clădiri din Cluj. Într-o zi, executorul Orsolya (Eszter Tompa) îi comunică faptul că trebuie să evacueze spațiul, destinat unui nou proiect imobiliar. Gestul disperat al lui Ion provoacă dileme morale pentru celelalte personaje.
Printre actori se numără Gabriel Spahiu, Adonis Tanța, Șerban Pavlu, Oana Mardare, Annamária Biluska, Adrian Sitaru, Marius Damian, Nicodim Ungureanu și Ilinca Manolache.
Filmul reprezintă revenirea lui Radu Jude după succesul de la Berlin cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2021), câștigător al Ursului de Aur, și premiul special al juriului la Locarno pentru „Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii” (2023).
„Kontinental ’25” satirizează normele acceptate în dezvoltarea imobiliară și abordarea marginalizării sociale, discutând despre indiferența față de cerșetori în centrul orașului.
Radu Jude detaliază în interviul său sursa de inspirație a filmului, motivul pentru care a ales să filmeze cu un telefon mobil și dilemele generate de utilizarea inteligenței artificiale.
Radu Jude: ”O crimă colectivă, invizibilă, săvârșită prin nepăsare”
Radu Jude explică originea scenariului său, care a fost inspirat inițial de o știre legată de un caz real, pe care l-a notat și a încercat să-l dezvolte ca film de televiziune, însă fără succes.
Tema a continuat să îl preocupe pe măsură ce efectele polarizării sociale au devenit tot mai evidente în România. Chiar dacă creșterea economică este reală, disparitățile dintre privilegiați și cei marginalizați devin tot mai adânci.
Un alt moment definitoriu a fost citirea unui articol despre Europa ’51, film al lui Roberto Rossellini, care i-a oferit lui Jude o nouă perspectivă asupra poveștii pe care dorea să o dezvolte.
Astfel, a decis să abordeze teme similare, dar într-un cadru contemporan, specific României.
Filmului său îi poate fi asociată o caricatură a operei lui Rossellini, fără a atinge adâncimile acestuia, având ca scop să contureze un film în siajul capodoperei sale.
Inspirat de Psycho (1960) al lui Hitchcock, Jude își dă seama că această peliculă i-a sugerat o structură narativă, mai ales momentul în care filmul își schimbă brusc perspectiva.
- „Psycho” (1960) este un film revoluționar care a redefinit thrillerul psihologic și a influențat profund filmul de groază modern. Cu patru nominalizări la Oscar, a rămas memorabil prin celebra scenă a crimei din duș, unde muzica stridentă a lui Bernard Herrmann amplifică tensiunea. Într-o analiză detaliată, Psycho se impune ca un reper cinematografic prin regie, montaj și explorarea subtilă a vinovăției.
Jude a ales să adapteze acest model, astfel filmul său începe prin a urmări viața unui om fără adăpost, dar ulterior, atenția se îndreaptă către personajul Orsolya. În esență, este o poveste despre o crimă – nu una evidentă, ci o crimă colectivă, săvârșită prin indiferență.
Formal, filmul are trăsături de noir, care nu începe convențional, ci propune o omagiu subtil filmului Detour (1945) al regizorului admirat de Jude, Edgar G. Ulmer.
- O altă influență pentru „Kontinental ’25” a fost „Detour” (1945), un film noir clasic, realizat cu un buget minim în doar 6 zile, devenind un cult în istoria cinematografiei americane.
”Creativitatea înseamnă să te descurci cu ce ai la îndemână”
-De ce ați ales să filmați cu telefonul și într-un timp atât de scurt? -Motivul este în principal financiar; totuși, am optat pentru iPhone din motive estetice și de producție, dar și ca o reacție față de realitatea cinematografică contemporană.
Minimalismul tehnologic reprezintă pentru mine o formă de libertate. Folosind un iPhone, am dorit să democratizez imaginea.
Astăzi, aproape oricine poate filma, ceea ce schimbă fundamental relația noastră cu imaginea și cinematograful.
Am încercat să evit standardele legate de „imaginea frumoasă” și să aleg o estetică mai brută, corespunzătoare temelor filmului și bugetului efectuare.
Utilizarea iPhone-ului mi-a oferit o libertate logistică semnificativă: flexibilitate, echipă restrânsă și costuri reduse, aspecte ce au permis filmarea rapidă în locuri greu accesibile.
De asemenea, am realizat filme ieftine folosind materiale de arhivă, imaginile generate pe computer fiind deja o practică pentru mine, astfel iPhone-ul se încadrează firesc în această direcție, demonstrând că filmul a fost întotdeauna despre creativitate.
-Sigur, este alegerea de a filma cu telefonul legată de tema socială a filmului? -Nu am nimic împotrivă celor care fac artă pentru profit, dar cineastul a dorit să-și realizeze filmul fără a aștepta ani pentru finanțări.
Mă interesează să lucrez rapid, și am descoperit un pasaj dintr-un text al lui Daney despre Fassbinder, care ilustrează ideea de a produce mai multe filme pe an, chiar și cu multe riscuri.
Acesta este doar un mod posibil de a lucra, nu înseamnă că toate filmele trebuie realizate în acest stil.
-Credeți că, în curând, inteligența artificială va putea scrie și scenarii? -Am întrebat inteligența artificială și ea a afirmat că este foarte probabil; deja poate genera idei pentru scenarii, structuri narative și dialoguri. Totuși, creația artistică rămâne în mâinile oamenilor, AI-ul poate fi un instrument, nu un substitut.
-Ne puteți explica, fără a dezvălui prea mult, scena avocatei din parcul cu dinozauri? - Dacă aș putea explica mai bine decât spectatorii, aș face-o cu plăcere, dar am mutat scena inițial gândită într-o pădure în acest Dino Park, iar semnificația rămâne deschisă interpretării.
Sâmbătă, în cadrul TIFF, un alt film al lui Jude
Scenariul filmului a fost publicat și de Matca sub formă de carte. Andrei Gorzo menționează în postfața volumului: ,,Kontinental ’25 nu e un film cinic, desi tonul este sardonic și în același timp amuzant și lipsit de speranță.”
„Kontinental ’25” este produs de Alex Teodorescu și Rodrigo Teixeira, cu o echipă de producători executivi din care fac parte nume precum Ramona Grama, Andreas Roald, Dan Wechsler și alții, fiind realizat în coproducție cu RT Features, Bord Cadre Films și Paul Thiltges Distributions, iar vânzările internaționale sunt gestionate de Luxbox.
Un alt film recent al său este Sleep #2 – „a desktop film by Radu Jude”, un film-eseu experimental ce arată, timp de un an, activitatea pe mormântul lui Andy Warhol, printr-o cameră web live. Sleep #2 poate fi vizionat pe 21 iunie, ora 23:00 – la Universitatea Sapientia la TIFF.