Trei avioane enigmatică de marfă au decolat din China, deviate de la destinația anunțată și ulterior s-au pierdut de pe radar în apropierea Iranului

Sâmbătă, la o zi după atacul Israelului asupra Iranului, un avion cargo a plecat din China. A doua zi, un alt avion a decolat dintr-un oraș de coastă, iar luni, a avut loc încă un zbor, de această dată din Shanghai – trei zboruri în trei zile, stârnind temeri că Beijingul ar putea trimite armament către Iran.
Analizele au arătat că fiecare zbor a fost direcționat spre vest, traversând nordul Chinei, Kazahstan, pentru a ajunge în Uzbekistan și Turkmenistan, unde aeronavele au dispărut de pe radar, când s-au apropiat de Iran.
Pentru a adânci misterul, planurile de zbor menționau Luxemburg ca destinație finală, dar avioanele nu au părut să se apropie de spațiul aerian european.
Există îngrijorări legate de posibila încărcătură trimisă din China în direcția Iranului, în contextul conflictului dintre Teheran și Israel.
Experții în aviație au semnalat că tipul de avion folosit, Boeing 747 cargo, este în mod frecvent utilizat pentru transportul echipamentelor militare și armelor și este adesea închiriat pe baza unor contracte guvernamentale.
„Aceste transporturi de mărfuri pot genera un interes major, mai ales având în vedere speculațiile că China ar putea decide să asiste Iranul”, a declarat Andrea Ghiselli, lector la Universitatea din Exeter, expert în relațiile Chinei cu Orientul Mijlociu și Africa de Nord.
China și Iranul colaborează strâns ca parteneri strategici, în principal împotriva ordinii mondiale dominată de SUA și în favoarea unei noi structuri „multipolare” în diplomația globală.
Iranul este, de asemenea, un furnizor cheie de energie pentru China, exportând până la două milioane de barili de petrol zilnic, motiv pentru care nu este surprinzător că Beijingul ar căuta modalități de a susține și stabiliza Republica Islamică.
„Prăbușirea actualului regim ar provoca instabilitate semnificativă în Orientul Mijlociu, afectând în mod direct interesele economice și energetice ale Chinei,” a mai mentionat Ghiselli.
„În Iran se așteaptă, cu siguranță, un anumit tip de ajutor din partea Chinei,” a adăugat el.
China a mai avut antecedente de aprovizionare a Iranului, în ciuda criticilor internaționale, fiind cunoscut că a trimis materiale pentru rachete balistice posibile pentru dezvoltarea armelor nucleare iraniene.
Cu toate acestea, în aceste circumstanțe delicate, experții sugerează că Beijingul adoptă o abordare prudentă.
Implicarea directă în conflictul dintre Iran și Israel ar putea afecta relațiile pe care China încearcă să le îmbunătățească cu SUA, cel mai influent aliat al Israelului. Beijingul confruntându-se, în plus, cu repercusiunile unui război comercial intens cu Washingtonul.
„Prezența materialelor militare chineze ar complica semnificativ situația, mai ales în contextul presiunilor existente pentru ca SUA să intervină în conflictul ei cu Iranul, astfel încât să limiteze influența Chinei,” a detaliat Ghiselli.
Deși probabilitatea ca Beijingul să ofere deschis materiale de apărare Teheranului rămâne redusă, nu trebuie exclusă complet și trebuie observată cu atenție, a declarat Tuvia Gering, specialist în China și Orientul Mijlociu la Institutul de Studii de Securitate Națională din Israel.
Fără inspecții independente, conținutul exact al încărcăturilor avioanelor rămâne necunoscut. În zborurile următoare, unele aeronave au părut să decoleze dintr-o zonă de-a lungul frontierei dintre Turkmenistan și Iran, îndreptându-se spre Luxemburg, conform datelor disponibile publicului pe platforme de urmărire a zborurilor.
Cargolux, compania din Luxemburg responsabilă de operarea avioanelor, a declarat că zborurile sale nu au survolat spațiul aerian iranian, însă nu a oferit informații referitoare la încărcătura acestora.
Certificatele de marfă, precum declarațiile de expediție, nu sunt clasificate ca documente publice, iar deși orice mărfuri periculoase sau încărcături speciale trebuie anunțate operatorului și agenților de manipulare, informațiile furnizate pot fi adesea inexacte sau înșelătoare.
În trecut, China a încercat să camufleze armele sub identitatea mărfurilor comerciale, etichetând componentele de drone drept piese pentru turbine eoliene, conform interceptărilor realizate de autoritățile europene.
O investigație anterioară a scos la iveală că Beijingul a încercat să exporte drone în valoare de 1 miliard de dolari în Libia, maschează transporturile printr-o rețea de firme fictive din Marea Britanie, Tunisia și Egipt, în schimbul petrolului.
De ce generează îngrijorare aceste zboruri?
Din cauza dispariției lor de pe radar în apropierea Iranului, utilizarea de avioane cargo de mari dimensiuni, folosite pentru transportul militar, și anunțarea unor destinații (Luxemburg) unde, conform datelor publice, nu au ajuns.
Ce tip de aeronave au fost implicate?
Toate cele trei avioane erau modele Boeing 747 cargo, frecvent utilizate pentru transporturi militarizate și contracte guvernamentale.