Care este gravitatea situației la CFR Călători? Trei posibile scenarii pentru viitor

Care este gravitatea situației la CFR Călători? Trei posibile scenarii pentru viitor
Vagoane modernizate cu fonduri PNRR (foto Vlad Barza)

CFR Călători se confruntă cu riscul de incapacitate de plată, având datorii care ajung la jumătate de miliard de lei către furnizori, inclusiv 100 milioane lei pentru motorină. Traian Preoteasa, directorul operatorului feroviar de stat, a declarat într-o conferință de presă că, deși nu există riscuri de faliment, speră ca furnizorii să aștepte cel puțin până la formarea noului guvern, după care vor relua discuțiile cu autoritățile competente.

Datorii semnificative la motorină

Directorul CFR Călători a menționat că a primit recent o notificare de la furnizorul de motorină din cauza datoriilor acumulate, aceasta putând conduce la sistarea livrărilor. Din moment ce peste 60% din rețeaua feroviară din România nu este electrificată, trenurile diesel se dovedesc a fi esențiale. Cheltuielile lunare pentru motorină se ridică la 30 milioane lei.

Compania are, de asemenea, datorii de 100 milioane lei către CFR Electrificare, generând riscul restricționării accesului la rețea.

„Există riscul ca să se oprească o parte din trafic, deși nu s-a oprit până acum, dar acest risc continuă să existe”, a precizat directorul CFR Călători, adăugând că firma ar trebui să beneficieze de la stat de o sumă similară cu cea de anul trecut, când compensația a fost de 2,13 miliarde lei.

Cinci scenarii pentru viitorul CFR Călători

Traian Preoteasa a subliniat că, având în vedere situația complicată, există trei opțiuni de acțiune pentru CFR Călători:

  • seplătește compensația solicitată, asigurându-se continuitatea conform contractului de servicii (scenariul optim).
  • dacă compensația nu este primită, prețul biletelor va crește pentru a acoperi cheltuielile.
  • reducerea numărului de trenuri va fi determinată de compensația primită.

Întrebat despre posibilele scumpiri ale biletelor, directorul nu a dorit să ofere detalii. „Nu am un calcul exact și nu vreau să-l fac. Cred că nu vom ajunge în această situație. Dacă nu primim compensația, fie creștem prețurile, fie diminuăm activitatea. Nu pot plăti mecanici sau alte cheltuieli astfel.”

Traian Preoteasa a menționat că CFR Călători a încheiat anul anterior cu profit și estimează că suspendarea celor 200 de trenuri din primăvară va genera economii de aproximativ 200 milioane lei pe parcursul anului. A fost important de menționat că au fost suspendate trenuri pe rutele de navetiști, unde cetățenii depind de aceste servicii.

Directorul a adăugat că CFR Călători primește compensații la un nivel mult mai mic decât cel necesar, deoarece Autoritatea pentru Reformă Feroviară nu a semnat un act adițional avizat de Consiliul Concurenței.

Compensația acoperă doar 55% din costurile CFR Călători, în timp ce operatorii privați beneficiază de 85%. În aceste condiții, bugetul operatorului devine unul de supraviețuire, nu de dezvoltare.

Cheltuielile lunare ale CFR Călători se ridică la 365 milioane lei, iar, din cauza compensației scăzute, datoriile față de furnizori cresc lunar cu zeci de milioane de lei. Compania are și datorii istorice de peste un miliard lei, incluzând 600 milioane lei către ANAF și două linii de credit vechi.

Un audit realizat de CFR Călători a arătat că, în ultimii cinci ani, suma totală a compensațiilor pe care firma ar fi trebuit să le primească, dar nu le-a obținut, este de 1,8 miliarde lei, iar datoriile restante continuă să se acumuleze.

Probleme cu modernizările prin PNRR

Există și dificultăți legate de vagoanele și locomotivele modernizate prin PNRR, cu datorii totale de 71 milioane lei. Opt locomotive și 15 vagoane modernizate prin aceste fonduri sunt operabile, însă o parte dintre acestea nu sunt achitate.

„Este un proces complex legat de PNRR, cu termene stricte, iar lipsa unei piese poate bloca întreg proiectul. Am făcut mii de sesizări, iar un operator privat, implicat în repararea vehiculelor CFR Călători, a avertizat că va suspenda proiectul dacă nu vor fi plătiți. Este periculos pentru continuarea acestui proiect și s-ar putea să CFR nu mai beneficieze de astfel de modernizări în următoarele zece ani”, a afirmat directorul.

Au fost semnate contracte pentru modernizarea a 139 de vagoane și 55 de locomotive electrice.

Negocieri tensionate pentru contractul colectiv de muncă

„Suntem în plin proces de negociere a contractului colectiv de muncă (CCM), iar presiunea este considerabilă. CCM-ul expiră la 30 iunie, iar lipsa acestuia ar putea duce la conflicte de muncă” a adăugat Traian Preoteasa.

CFR Călători a negat recent informațiile apărute în mass-media referitoare la posibile probleme de faliment sau oprirea activității. Totuși, compania exprimă îngrijorări legate de nivelul compensației primite și prognozele de venituri pentru 2025, care pot pune în pericol transportul public de călători.

Aceste declarații au venit la scurt timp după un comunicat anterior, în care operatorul discuta despre problemele severe cu care se confruntă din cauza fondurilor insuficiente și a veniturilor sub așteptări.

Sindicaliștii din sectorul feroviar au îndemnat la atenție, afirmând că există riscuri reale de anulare a unor rute, în special dacă CFR Călători nu primește compensația stabilită pentru 2025.

Negocierile pentru noul contract colectiv de muncă au început, iar sindicaliștii amenință cu declanșarea unei greve generale dacă acesta nu va fi semnat înainte de 30 iunie, ceea ce ar putea afecta activitatea în prima parte a lunii august.

Operatorul de stat subliniază că primirea unei compensații pentru serviciul public sub limita anului 2024 reprezintă o provocare majoră și ar putea conduce la blocaje semnificative în sistemul feroviar.

Discuțiile privind compensațiile primite de către operatorul feroviar sunt în desfășurare, iar s-a subliniat că, pentru a reduce costurile, compania a anulat peste 200 de trenuri în primăvară, inclusiv pe ruta București – Giurgiu, care fusese redeschisă după o pauză de 20 de ani.

Recomandari
Show Cookie Preferences