Locul unde țițeiul importat de OMV Petrom a fost contaminat, amenințând proviziile de carburanți din România

La sfârșitul lunii iulie, Ministerul Energiei a declarat o situație critică în aprovizionarea cu carburanți după ce OMV Petrom, principalul jucător de pe piață, a recepționat două transporturi de țiței contaminat, incapabil de a fi procesat în rafinărie. Potrivit Oil Terminal, operatorul prin care țițeiul a intrat în România, contaminarea a avut loc în portul Ceyhan din Turcia, informație comunicată Bursei de Valori București.
După ce OMV Petrom a recepționat un transport de țiței azer cu cloruri organice, provenind din Ceyhan, ministerul a decretat, prin Ordinul 765/28.07.2025, stare de urgență – nivel de criză. Ca răspuns, compania a fost obligată să elibereze 80.000 de tone de țiței și 30.000 de tone de motorină din stocurile de rezervă, potrivit obligațiilor de stocare de urgență.
Oil Terminal, colaborând îndeaproape cu OMV, a acționat rapid, reacceptând țițeiul contaminat de la Conpet pentru a-l returna cât mai rapid către o navă indicată de OMV, se menționează în comunicatul companiei către Bursa de Valori București.
Compania a subliniat că acest incident nu a afectat produsele depozitate la Oil Terminal și nu a perturbat activitatea operațională.
„La data de 07.08.2025, OMV Petrom S.A. a informat că:
- contaminarea a fost confirmată în portul de încărcare Ceyhan;
- criza de aprovizionare cu țiței a Rafinariei Petrobrazi a fost rezolvată;
- volumul importurilor OMV Petrom prin Oil Terminal va rămâne conform estimărilor anterioare”, se mai precizează în comunicatul de presa.
Pe de altă parte, OMV Petrom nu a raportat această problemă către BVB.
Suspiciuni de sabotaj din partea Rusiei
Există speculații potrivit cărora Rusia ar fi putut contamina petrolul din Azerbaidjan livrat către România, într-o posibilă acțiune de război hibrid, care să afecteze rafinăria Petrobazi a OMV Petrom, conform informațiilor furnizate de G4Media de la surse oficiale.
Nivelele ridicate de cloruri din petrolul contaminat erau suficient de periculoase pentru a provoca deteriorări grave prin corodare la rafinărie, creând riscul unei crize de combustibil pe piața românească.
La solicitarea presei, Ministerul Energiei a declarat că nu deține informații pe această temă și a evitat să comenteze suplimentar.
De asemenea, Reuters a raportat că și compania italiană Eni a descoperit contaminări similare cu cloruri organice în facilitățile proprii.