Proiectul românesc pentru „Cel mai lung pod suspendat din lume” provoacă controverse intense după aprobarea finală

Guvernul italian a dat undă verde pentru construcția unui pod suspendat între Sicilia și continentul italian, marcând începutul unui conflict legal ce amenință să mai întârzie un proiect cu rădăcini străvechi în istoria Roma antică.
Recent, guvernul condus de Giorgia Meloni a aprobat în cele din urmă planul pentru podul peste strâmtoarea Messina, alocând pentru acest proiect 13,5 miliarde de euro, într-un proces de dezbatere care se desfășoară de mai bine de o jumătate de secol.
„Nu are importanță dacă primesc de trei ori valoarea casei mele. Ce contează este păstrarea peisajului intact. Strâmtoarea Messina nu ar trebui afectată”, a declarat Mariolina De Francesco, rezidentă în Messina.
Pentru a permite construirea podului de 3,7 kilometri și a infrastructurii adiacente, peste 440 de proprietăți din Sicilia și regiunea Calabria vor fi supuse exproprierii.
„Vom lua măsuri legale și vom opri acest proiect. E sigur”, a declarat De Francesco, menționând că locuința sa se află aproape de viitoarea locație a unui turn de 399 de metri care va susține podul.
Ministrul infrastructurii, Matteo Salvini, a afirmat că lucrările initiațe sunt planificate să înceapă în septembrie-octombrie, cu promisiunea unor compensații substanțiale pentru cei nevoiți să-și cedeze casele, iar finalizarea podului este stabilită pentru 2032.
Compania responsabilă, Messina Strait, anticipă o confruntare legală de amploare. „Procesele legale ne vor ocupa serios timpul și ne pot întârzia,” a spus Pietro Ciucci, directorul executiv al companiei, într-un interviu pentru La Stampa.
Plângeri înaintate la nivelul Uniunii Europene
Săptămâna aceasta, grupuri de mediu au depus o plângere către Uniunea Europeană, subliniind pericolele semnificative asupra ecosistemului local.
Torre Faro, o localitate la nord de Messina, cuprinde o arie protejată ce înconjoară două iazuri, iar regiunea Calabria se află la o distanță mică, vizibilă de pe coastă.
Colectivele „No Bridge” susțin că zona, cu valoarea ei ecologică și riscurile seismice, nu este potrivită pentru o astfel de construcție, temându-se că lucrările îndelungate vor afecta locuitorii prin zgomot intens.
Messina Strait a precizat că podul va fi proiectat să reziste la cutremure severe și nu va fi amplasat deasupra faliei active, cu angajamente pentru a proteja mediul și speciile vulnerabile.
Angajamentele contractuale vor asigura că durata și impactul construcției, inclusiv poluarea fonică, sunt gestionate riguros, a asigurat compania.
Susținătorii proiectului, conduși de consorțiul italian Eurolink sub direcția Webuild, afirmă că acesta ar putea revigora economia unei regiuni mai puțin dezvoltate.
„Proiectul ar putea crea locuri de muncă pentru tineri și ar putea aduce schimbări în Sicilia, unde suntem obișnuiți să păstrăm status quo-ul,” a exprimat Giuseppe Caruso, de 71 de ani.
Autoritățile sunt vigilente împotriva intervenției mafiote, având în vedere că ambele regiuni sunt cunoscute pentru activitatea organizațiilor mafiote Cosa Nostra și ‘Ndrangheta, cu o istorie de implicare în lucrările publice.
Guvernul analizează, de asemenea, posibilitatea de a cataloga investiția în pod drept cheltuială de apărare, o mișcare ce ar susține obiectivele NATO pentru creșterea bugetelor dedicate apărării.
Riscul pierderii locuințelor pentru aproximativ 1.000 de persoane
Exproprierile vor fi etapizate în funcție de progresul lucrărilor, iar activiștii estimează că aproximativ 1.000 de locuitori ar putea să-și piardă casele. Ei susțin că majorarea costurilor inițiale contravine reglementărilor Uniunii Europene privind achizițiile publice.
„Suntem parte a Uniunii Europene și legile trebuie respectate de către guvern,” a subliniat Antonio Saitta, avocat ce reprezintă locuitorii afectați din Messina.
Compania Strait of Messina a explicat că majorarea costurilor inițiale, de la 8,5 miliarde de euro în 2011 la 13,5 miliarde acum, este cauzată de creșterea prețurilor materialelor de construcție.
Saitta a afirmat că cel mai eficient mod de a bloca podul este depunerea unei plângeri administrative împotriva deciziei guvernamentale până la finele lunii octombrie.
Gianluca Maria Esposito, profesor de drept administrativ la Universitatea Sapienza din Roma, consideră că interesul public prevalează asupra celui privat, făcând contestarea proiectului extrem de dificilă.
„Cetățenii sunt îndreptățiți la despăgubiri, dar nu pot solicita compensații suplimentare și nici nu pot interveni împotriva realizării proiectului,” a precizat el.