Treizeci de secunde până la dezastru: desfășurarea anchetei privind prăbușirea avionului Boeing 787-8 al Air India

Treizeci de secunde până la dezastru: desfășurarea anchetei privind prăbușirea avionului Boeing 787-8 al Air India
Anchetatori la locul prăbușirii avionului Boeing 787-8 în Ahmedabad, FOTO: Basit Zargar / Zuma Press / Profimedia Images

Zborul Air India 171 a durat mai puțin de 40 de secunde înainte ca avionul Boeing 787-8 să se prăbușească într-un cartier dens populat din Ahmedabad, India, marcând un incident aviatic deosebit de dramatic, conform celor relatate de BBC.

Anchetatorii se confruntă cu responsabilitatea de a explora epava și de a corela informațiile obținute de la înregistratoarele de voce din cabină și datele de zbor pentru a determina cauzele prăbușirii imediate după decolare.

Conform normelor internaționale stabilite de ICAO, organul ONU pentru aviație, este necesară redactarea unui raport preliminar în termen de 30 de zile, iar raportul final ar trebui să fie ideal finalizat în maximum 12 luni.

Avionul având destinația Londra Gatwick, pilotat de căpitanul Sumeet Sabharwal și copilotul Clive Kundar, a decolat pe 12 iunie, la ora locală 13:39, din Ahmedabad, având la bord 242 de pasageri și aproape 100 de tone de combustibil. La scurt timp, un apel de urgență a fost făcut din cabină, înregistrându-se apoi o pierdere rapidă de altitudine și o prăbușire devastatoare.

Căpitanul Kishore Chinta, fost investigator la AAIB din India, consideră acest incident ca fiind „cel mai rar dintre cele rare” – un zbor controlat prăbușindu-se la doar 30 de secunde după decolare, subliniind că nu a mai existat o situație similară.

Primele aspecte investigate în prăbușirea zborului Air India

Se pune întrebarea dacă ambele motoare au cedat din cauza impactului cu păsări sau de o contaminare a combustibilului. Alte posibile cauze includ o funcționare incorectă a flapsurilor sau o problemă de întreținere a motoarelor, precum și o eventuală acțiune greșită a echipajului care a afectat alimentarea cu combustibil.

Anchetorii vor analiza aceste opțiuni și altele, utilizând triangulația și eliminarea pentru a corela dovezile fizice cu datele de performanță obținute de aparatul de zbor, în scopul construirii unei imagini clare privind scenariul accidentului.

Fiecare componentă avariată, de la cabluri carbonizate la palete de turbine, precum și jurnalele de întreținere și datele înregistrate de „cutiile negre” vor fi supuse analizei.

Primele indicii ar putea proveni de la cele două motoare, conform afirmațiilor unor anchetatori.

„Avariile pot indica dacă motoarele generau putere la impact, deoarece turbinele suferă daune diferite în funcție de viteza de rotație”, explică Peter Goelz, fost director al NTSB din SUA, insistând asupra importanței acestor dovezi.

Turbinele sunt esențiale pentru extragerea energiei necesare generării tracțiunii.

„Dacă motoarele nu funcționau, anchetatorii vor avea o problemă majoră, iar atenția se va schimba rapid către cabină”, adaugă Goelz.

Recuperarea înregistrătoarelor de zbor ale avionului Boeing 787-8

Informațiile despre ceea ce s-a întâmplat în cabină vor fi obținute din înregistratoarele avansate de zbor, cunoscute ca „cutiile negre”, care au fost recuperate integral după prăbușire, conform autorităților indiene.

Aceste dispozitive înregistrează detalii critice despre zbor și sunete din cabină, inclusiv comunicațiile radio ale piloților și zgomotele din spate.

Înregistrările de date prezintă exact pozițiile manetelor și flapsurilor, setările de tracțiune, performanța motoarelor și fluxul de combustibil.

„Dacă înregistrările arată că motoarele funcționau corect, investigația se va concentra pe flapsurile și voleții avioanelor. În caz contrar, va fi o sarcină complicată”, precizează Goelz.

Flapsurile și voleții sunt esențiali pentru portanța aerului la viteze mici, contribuind la decolare și aterizare în condiții de siguranță.

Îngrijorări pentru Boeing și sectorul aviației

„Dacă investigația sugerează slăbiciuni în sistemul de management al zborului, acest lucru ar putea crea mari îngrijorări, nu doar pentru Boeing, ci pentru toată industria aviatică”, adaugă fostul director al NTSB.

Sistemul de management al zborului al unui Boeing 787 controlează automat navigația, eficiența și conducerea zborului, integrând date din numeroase surse pentru a optimiza traiectoria.

Cu peste 1.100 de avioane Boeing 787 active din 2011, anchetatorii trebuie să determine dacă incidentul ar putea fi un simptom al unei probleme sistemice sau un eșec specific acestui zbor. Dacă se dovedește că ar fi o problemă sistemică, autoritățile vor trebui să acționeze rapid.

Până în prezent, nu s-au identificat indicii de vinovăție. Ministerul Aviației Civile din India a afirmat că inspecțiile recente ale flotei Boeing 787 a Air India nu au relevat probleme majore de siguranță.

Președintele Boeing, Kelly Ortberg, a confirmat că firma va colabora cu AAIB pentru a oferi informații relevante în conformitate cu regulile ICAO.

Analizarea datelor va fi efectuată în laboratorul AAIB din Delhi de către specialiști indieni, cu ajutorul experților de la Boeing, GE, Air India și autoritățile indiene, inclusiv anchetatori din SUA și Marea Britanie.

Fiecare componentă va fi studiată cu atenție

„Din experiența mea, echipele pot determina rapid ce s-a petrecut, însă înțelegerea cauzelor poate necesita timp”, afirmă Goelz.

Epava ar putea oferi indicii suplimentare. „Orice componentă – fir, șurub, piuliță – va fi examinată cu atenție”, subliniază căpitanul Chinta.

În mod normal, epava este transportată în condiții de siguranță într-un hangar pentru a efectua o reconstrucție a structurii, pentru a identifica părțile esențiale, având în vedere că înregistrările de zbor pot conduce la soluții diferite.

Experții subliniază că semnificația epavei variază de la un eveniment la altul, menționând cazul Malaysia Airlines MH17, când reconstrucția a clarificat impactul unui atac cu rachetă.

Recomandari
Show Cookie Preferences