Prima descoperire în investigarea prăbușirii avionului Boeing 787 în India: un sistem de urgență activ în momentul incidentului

Ancheta privind prăbușirea avionului Boeing 787 „Dreamliner” săptămâna trecută în India sugerează că generatorul de urgență pentru motoare era activ în momentul în care aeronava a început să piardă altitudine. Această primă descoperire ar putea oferi informații relevante despre accidentul aviatic, potrivit agenției Reuters și informațiilor obținute de The Wall Street Journal.
Sistemul de urgență, denumit RAT (Ram air turbine), are rolul de a produce electricitate și presiune hidraulică, permițând piloților să controleze avionul chiar și în situația unei defecțiuni simultane a ambelor motoare.
RAT este compus dintr-o elice de dimensiuni reduse care se activează din partea inferioară a fuselajului avionului 787 Dreamliner și funcționează ca generator de rezervă.
În mod obișnuit, motoarele furnizează electricitate pentru avion și alimentează sistemele de control al zborului. Energia generată de RAT poate menține funcționarea unor componente esențiale ale aeronavei în caz de defecțiuni.
Conform manualului unei companii aeriene pentru Boeing 787, analizat de The Wall Street Journal, sistemul se poate activa automat în cazul unei defecțiuni a ambelor motoare sau dacă toate cele trei sisteme hidraulice înregistrează presiuni scăzute. De asemenea, se poate activa în situația în care instrumentele din cabina de pilotaj își pierd alimentarea sau apar probleme cu pompele electrice ale aeronavei.
Descoperirea sugerează posibile defecțiuni la motoarele avionului Boeing
Piloții au de asemenea capacitatea de a activa manual sistemul de urgență, dacă este necesar. Anthony Brickhouse, consultant în siguranță aerospațială din Statele Unite, a declarat pentru WSJ că această acțiune se întâmplă cel mai frecvent când pilotul crede că ambele motoare s-au oprit. Defecțiunile motoarelor pot fi cauzate de diverse probleme, inclusiv coliziuni cu păsări sau dificultăți în alimentarea cu combustibil.
„Defecțiunea simultană a ambelor motoare este extrem de rară în aviația comercială,” a adăugat el. „Motoarele noastre sunt acum mai eficiente și mai fiabile ca niciodată,” a explicat Brickhouse.
Constatările preliminare ridică întrebări referitoare la funcționarea motoarelor în timpul decolării, conform WSJ. Avionul Boeing 787-8 era dotat cu motoare GEnx fabricate de General Electric Aerospace.
Aeronava, care transporta 242 de pasageri și a decolat joi cu destinația Londra, a început să piardă altitudine la doar câteva secunde după decolare. Toți pasagerii, cu excepția unei persoane, și-au pierdut viața în cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu, iar în jur de 30 de persoane au fost atinse de prăbușirea avionului.
Autoritatea de siguranță a aviației din India a raportat marți că nu a identificat probleme majore de siguranță în ceea ce privește flota de aeronave Boeing 787 a Air India.