FOTO Prezentarea oficială a trenului diesel fabricat la Pașcani, după 10 ani de așteptare

FOTO Prezentarea oficială a trenului diesel fabricat la Pașcani, după 10 ani de așteptare
Trenul diesel Leon produs la Pascani (foto Vlad Barza)

La Gara de Nord, a avut loc lansarea unui tren diesel produs la Pașcani, denumit Leon, care a beneficiat de un eveniment solemn, inclusiv covor roșu pe peron, la peste 10 ani de la inițierea proiectului. Proiectarea, construcția și testarea acestui automotor au durat aproape 15 ani, iar acesta ar putea începe să circule pe rutele București – Brașov sau București – Constanța în curând.

De obicei, dezvoltarea unui nou tren necesită câțiva ani, dar în cazul rămii diesel Leon, fabricată de Electroputere VFU Pașcani, procesul a fost neobișnuit de lung.

Au trecut șapte ani de la debutul lucrărilor până la finalizarea acestuia pentru testele de pe calea ferată, urmate de alți șase ani până la lansarea oficială din 19 iunie.

La conferința de presă au fost prezenți peste 200 de invitați, printre care și cosmonautul Dumitru Prunariu, care a făcut o analogie între misiunea sa în spațiu din 1981 și realizarea acestui tren, lăudând compania Grampet.

„Privim acest tren nu doar ca o realizare tehnologică, ci ca un simbol al unității și progresului. Fie ca acesta să transporte nu doar pasageri, ci și speranțe, idei și oportunități pentru o Românie mai bine conectată și prosperă”, a declarat Prunariu.

Lansarea lucrărilor în 2011

Proiectul trenului diesel de la Pașcani a fost inițiat între 2011 și 2012, având ca scop realizarea unei rame DMU (Diesel Multiple Unit). Materialele au început să fie livrate între 2013 și 2014 pentru construirea primului prototip, iar multe dintre componente au fost furnizate de firme renumite din Europa, designul exterior și interior fiind realizat în Pașcani. 180 de specialiști au colaborat la acest proiect.

Trenul a ajuns la Făurei în octombrie 2019, iar primele teste au fost efectuate la Predeal în decembrie. De asemenea, trenul a circulat și cu viteza de 120 km/h pe ruta Pașcani – București, acumulând în total peste 30.000 km de teste.

Deși nu este clar când va începe transportul de pasageri cu trenul Leon, președintele grupului Grampet, Gruia Stoica, a menționat că ar putea fi posibil ca „săptămâna viitoare să-l vedem în circulație, având cereri de la toți operatorii privati importanți.”

Gruia Stoica a adăugat că fabrica este capabilă să produce două trenuri lunar și, întrebat despre întârzierile din proiect, a răspuns că „orice naștere este dificilă, durează, fiind multe elemente de discutat”. La întrebarea privind problemele tehnice apărute during testare, Stoica a afirmat că nu cunoaște astfel de situații. De asemenea, el a subliniat că nu există planuri de a înființa o companie de transport de pasageri.

Trenul Leon a efectuat joi o cursă între București Nord și București Băneasa, dus-întors.

Automotorul diesel dezvoltat de Electroputere VFU Pașcani este destinat transportului pe distanțe medii, având o viteză maximă de 120 km/h, și este compus din trei vagoane (vagon motor + vagon remorcă + vagon motor). Acesta poate transporta până la 164 de pasageri (142 în clasa a 2-a și 22 în clasa 1), având o lungime de 60 de metri.

În prezent, doar 40% din rețeaua feroviară din România este electrificată, iar de la Revoluție nu s-au mai desfășurat lucrări de electrificare, ceea ce face ca trenurile diesel să rămână esențiale pe unele din magistralele importante.

Pe de altă parte, în Europa Centrală și de Vest se investește masiv în rame electrice, atât pentru transport de scurt cât și de lung parcurs.

Electroputere VFU Pașcani face parte din grupul Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, care a obținut și contracte pentru modernizarea vagoanelor CFR Călători, proiectele fiind finanțate prin PNRR, și primele vagoane sunt deja în circulație.

Automotorul Leon a reușit să atingă viteza de 143 km/h în testele efectuate acum șase ani în poligonul de la Făurei, unde a parcurs peste 5.000 km.

Recomandari
Show Cookie Preferences