Impactul deosebit al matematicii în școlile private: Reflectarea succesului olimpicilor

În instituțiile de învățământ private, elevii beneficiază de zece ore pe săptămână de matematică, în contrast cu cele patru ore oferite în sistemul de stat, care pot ajunge la cinci cu opțional, explică Lavinia Savu, o profesoară de matematică cu experiență vastă în ambele sisteme, conform unui interviu recent. Este evident, spune ea, de ce mai mulți olimpici la matematică provin din aceste medii private.
Cu o carieră de peste două decenii în matematică, Lavinia Savu își desfășoară activitatea atât în învățământul public, la o școală renumită, cât și în cel privat, din anul 2019, la o școală prestigioasă din București.
„Timp de șase ani am predat și în sectorul privat. Ceea ce m-a impresionat cel mai mult la debutul în acest mediu a fost numărul considerabil mai mare de ore alocate matematicii, zece pe săptămână. În școlile de stat, se alocă doar patru ore, cu posibilitatea de a adăuga una opțională”, a dezvăluit Lavinia Savu într-un interviu.
Profesoara subliniază că aceste ore suplimentare permit adaptarea predării la nevoile fiecărei clase. „Cu 10 ore pe săptămână, ești capabil să abordezi materia într-un ritm personalizat, să efectuezi evaluări detaliate și să asiguri recuperări și extinderi necesare elevilor.”
Un alt beneficiu al sistemului privat este flexibilitatea în a integra propunerile profesorilor, afirmă Lavinia Savu. „Chiar dacă nu toți elevii au o pasiune pentru matematică și nu ajung la concursurile naționale, sistemul permite un nivel ridicat de performanță. Există o receptivitate reală la sugestiile profesorilor, ceea ce face posibile măsuri de sprijin diferențiat: elevii în dificultate beneficiază de ore de recuperare, iar cei avansați, de grupe de studiu extins.”
Savu consideră că succesul olimpicilor nu este surprinzător în școlile private, deoarece se investește timp și resurse considerabile în pregătirea acestora.
Provocările temelor pentru acasă în procesul de învățare
Lavinia Savu subliniază importanța unei balanțe între teme și predarea la clasă, menționând că efortul individual este crucial în studiul matematicii. Totuși, temele trebuie să fie rezonabile și să reflecte nivelul de pregătire al elevilor.
„Fiecare elev verifică prin temele individuale ceea ce a asimilat cu adevărat sau doar a acceptat temporar. Temele sunt esențiale, dar trebuie alocate cu măsură, în funcție de capacitatea elevilor”, precizează ea.
De asemenea, subliniază necesitatea verificării temelor în clasă, recomandând ca progresul real să fie măsurat prin teste, având în vedere timpul limitat al profesorilor pentru corectare.
Rolul esențial al meditațiilor în educația matematică
În privința popularității meditațiilor, Lavinia Savu remarcă că rezultatele școlare depind de colaborarea sinceră dintre școală și familie. Încrederea reciprocă este crucială, prevenind eventualele conflicte între opiniile părinților și ale profesorilor.
„Meditațiile devin necesare când există dezechilibre, fie ele reale sau percepute. Acestea pot compensa lacunele educaționale sau oferi sprijin suplimentar elevilor care au nevoie de supraveghere constantă”, adaugă profesoara.
Discrepanțele între notele la clasă și examenele finale
Întrebată despre diferențele de notare între anii de școală și rezultatele de la Evaluarea Națională, Lavinia Savu identifică drept cauză lipsa unui sistem de notare unitar. Mulți factori, inclusiv presiunea unor burse și dorința de medii mari, pot influența notele la clasă.
„Chiar și implementarea unui sistem standardizat ar lăsa loc diferențelor, dar ar reduce din ele. Factorii care distorsionează notarea sunt multipli: impactul mediei anterioare în admiterea la liceu și desigur, presiunea bursei care a dus la un creștere fictivă a mediilor. Examenele finale sunt unele dintre puținele momente care permit o verificare obiectivă a cunoștințelor la matematică și română, dar niciun astfel de control nu există pentru alte materii.”
Propuneri pentru îmbunătățirea predării matematicii în gimnaziu
În ceea ce privește schimbările potențiale în curriculumul de matematică pentru gimnaziu, Lavinia Savu crede că este dificil să creezi un program coerent. Totuși, varianta anilor ’90 era eficientă. „Dacă era necesară o schimbare, aceasta ar fi trebuit să fie mai profundă, nu doar o simplă rearanjare a capitolelor. E nevoie de o viziune globală asupra curriculumului, altfel există riscul de a omite elemente esențiale pe care elevii ar trebui să le cunoască la liceu.”