Tranzacția de preluare a diviziei E.ON Energie România de către grupul maghiar MVM nu a primit avizul necesar din partea Comisiei pentru Investiții Străine Directe, dosarul fiind înaintat spre CSAT.

CEISD a comunicat că nu va autoriza tranzacția prin care MVM Zrt. intenționează să preia divizia de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România.
Hotărârea prevede înaintarea dosarului către Consiliul Suprem de Apărare a Țării pentru o decizie de neavizare a operațiunii notificate.
Conform comunicatului, avizul CSAT este obligatoriu, iar termenul pentru emiterea acestuia este de 90 de zile de la sesizare.
CEISD precizează că MVM Energy, prin vehiculul investițional Sonnet Romania Holding S.A., urmărește să preia 68,18% din acțiunile E.ON Energie Romania S.A. și 97,92% din acțiunile E.ON Asist Complet S.A.
Investitorul a fost notificat la data de 14 februarie 2025; în analiză au fost evaluate elementele-cheie ale tranzacției, inclusiv profilul investitorului, impactul asupra infrastructurii critice naționale și posibilele efecte asupra securității energetice a României.
La 16 decembrie MVM a anunțat că a încheiat un acord cu E.ON pentru achiziția diviziei de furnizare a E.ON Energie România, un business ce deservește aproximativ 3,4 milioane de clienți; tranzacția trebuie să primească acordul autorităților române.
În luna ianuarie, Ministerul Energiei a declarat că a sesizat CEISD în legătură cu această tranzacție.
Ministerul Energiei susține că tranzacția poate genera riscuri pentru securitatea energetică, având potențialul de a submina autonomia energetică a României și de a facilita influențe externe ostile Uniunii Europene.
Analiza efectuată de autoritate a identificat mai multe motive de îngrijorare, în special legături strânse între compania maghiară și Federația Rusă.
Ce acuza Ministerul Energiei în luna ianuarie
- <li>Relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, firme rusești supuse sancțiunilor, care întrețin dependența Ungariei de gaze naturale și de tehnologia nucleară rusească.</li><li>Există indicii privind influența decizională, un tip de control opac și dependența economică prin structura de investiție folosită pentru achiziție.</li><li>Tranzacția poate facilita transferul indirect al controlului către entități din afara Uniunii Europene sau către alte entități care nu figurează ca părți inițiale ale tranzacției.</li><li>Sunt vulnerabilități contractuale care pot expune datele E.ON Energie România și ale clienților săi (peste trei milioane) la accesul partenerilor externi.</li><li>Aceste condiții pot permite cesiuni către entități ruse sau alte entități care nu respectă standardele UE de conformitate și transparență în energie.</li><li>Există semnale despre proveniența fondurilor MVM, ceea ce ridică îngrijorări în privința respectării reglementărilor anti-spălare de bani și a normelor de concurență, iar valoarea tranzacției necesită clarificări.</li><li>Relațiile comerciale ale MVM cu companii controlate de Federația Rusă pot implica furnizarea de bunuri și servicii finanțate din fonduri din afara UE, contribuind la capitalizarea grupului.</li><li>În final, analiza indică faptul că astfel de aranjamente pot contravine obiectivelor Strategiei Energetice a României și programului guvernamental 2024-2028, care promovează extinderea accesului populației la rețelele de gaze și valorificarea resurselor interne.</li>
Potrivit Ministerului Energiei, au fost analizate și situații comparabile, precum achiziția producătorului de trenuri Talgo în Spania, ale cărui motive au dus la respingere din cauza legăturilor MVM cu entități rusești și a influenței politice exercitate de guvernul din Ungaria.