Consultanții fiscali solicită clarificări privind impozitul suplimentar din sectoarele petrolului și gazelor naturale

Consultanții fiscali solicită clarificări privind impozitul suplimentar din sectoarele petrolului și gazelor naturale
Modificări fiscale de la 1 ianuarie 2025. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Shutterstock

Camera Consultanților Fiscali a adresat o nouă solicitare Ministerului Finanțelor pentru a obține clarificări privind impozitul suplimentar aplicat în sectoarele petrol și gaze naturale (ICAS), impozit care generează anomalii în piață.

Gabriel Biriș, un avocat specializat în drept fiscal, a discutat recent despre una dintre aceste anomalii.

„Un exemplu relevant ar fi: până anul acesta, în fața hipermarket-ului Carrefour din Militari existase o benzinărie deținută de Carrefour. Aceasta a fost vândută deoarece, din cauza existenței benzinăriei, Carrefour era clasificat ca activitate din sectorul petrol și gaze, fiind obligat să plătească impozitul suplimentar. Reglementarea acestui impozit a fost astfel extrem de necorespunzătoare! Aceste situații sunt obstacole pentru mediul de afaceri românesc, iar politicienii speră că ne vor ajuta să ieșim din problemele pe care tot ei le-au creat!”, a declarat Biriș.

Scrisoarea adresată ministrului Finanțelor de Camera Consultanților Fiscali este disponibilă aici.

O problemă specifică a fost semnalată în legătură cu agenții economici care efectuează comerț secundar cu produse petroliere sau gaze naturale. Reglementările pentru anul 2024 referitoare la ICAS pot sugera că inclusiv contribuabilii care operează în sectoare precum retail, vânzări auto sau agricultură, vor fi obligați să plătească o taxă destinată sectorului petrolier și gazelor, chiar dacă nu desfășoară activități în acest domeniu.

Impactul negativ al impozitului suplimentar asupra firmelor

Consultanții fiscali indică faptul că, în multe cazuri, impozitul suplimentar ar putea depăși cifra totală de afaceri a companiilor afectate.

Guvernul a făcut doar ajustări parțiale prin adoptarea Ordonanței nr. 3/2025 („OG 3/2025”), care va exclude din calculul ICAS contribuabilii care, ca activitate secundară, vând produse ce nu pot fi încadrate ca petroliere sau gaze naturale, cum ar fi lemnele de foc sau uleiurile lubrifiante.

Astfel, actualmente, există o singură excepție prevăzută de lege, strict pentru activitățile secundare de vânzare a produselor care nu constituie, prin natura lor, produse petroliere sau gaze naturale, iar aceasta va intra în vigoare abia în 2025, conform CCF.

CCF subliniază că există trei categorii de firme care ar putea fi afectate de ICAS: cele care desfășoară comerț secundar cu prodotti petroliere sau gaze, cele care vând combustibil solid și uleiuri minerale, și cele care vând în principal astfel de produse.

Comerțul secundar cu produse petroliere și gaze naturale

Aceasta include agenți economici care vând produse din recipiente de combustibili gazoși sau lichizi, consumabile pentru agricultură etc.

Metodologia de calcul a impozitului suplimentar aplicată acestor firme conduce la efecte negative, obligându-le să achite impozite semnificative pentru activități secundare care aduc venituri nesemnificative.

Mai exact, agenții economici din acest sector, care obțin venituri marginale, ar putea fi constrânși să plătească impozitul suplimentar.

În numeroase cazuri semnalate, impozitul suplimentar ar putea depăși chiar și profitul total obținut din vânzarea acestor produse.

Aceasta ar putea încălca principiul echității fiscale, așa cum este stipulat în Codul fiscal, afirmă consultanții.

Impunerea acestui impozit tuturor contribuabililor care desfășoară activități legate de codurile CAEN respective, indiferent de proporția veniturilor din sectorul petrol și gaze, ar impune o povară fiscală enormă și inechitabilă, afectând, de asemenea, și consumatorii, subliniază CCF.

O astfel de reglementare ar putea fi considerată o încălcare a normelor legislative, deoarece modificările aduse prin ordin sunt esențiale pentru prevederile Codului fiscal.

Includerea acestor reglementări în Codul Fiscal, cu aplicare începând din 1 ianuarie 2025, ridică și mai multe întrebări cu privire la respectarea tehnicii legislative în adoptarea OG 3/2025, iar prevederile acestui ordin pot fi contestate.

Dacă s-ar contesta aplicarea Ordinului Ministerului Finanțelor nr. 5433/2023 și s-ar considera că reglementările din acest ordin sunt ilegale, impactul asupra bugetului de stat ar fi considerabil, contribuabilii având dreptul să solicite restituirea impozitelor plătite în temeiul unor reglementări nelegale.

Impozitare pentru firmele care vând produse derivate din petrol

Recomandari
Show Cookie Preferences