Experiența unei paciente românce în Marea Britanie: de la drumurile între cabinete la timpi de așteptare de până la doi ani

Experiența unei paciente românce în Marea Britanie: de la drumurile între cabinete la timpi de așteptare de până la doi ani
Sală de așteptare din sistemul medical din Marea Britanie. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Shutterstock

Ioana, o pacientă care se confruntă cu trei afecțiuni autoimune, diabet, hipertensiune, apnee în somn și astm, va împărtăși experiențele sale în cele două sisteme medicale, având în vedere că s-a stabilit în Marea Britanie acum opt ani.

  • În Marea Britanie, Ioana a descoperit un sistem de sănătate modern și digitalizat, care permite pacienților să își facă ușor programări la consultații și analize direct dintr-o aplicație. Dosarele medicale sunt stocate electronic, fiind accesibile medicilor cu care pacientul interacționează. Medicul de familie are competențe extinse, realizând atât analize, cât și evaluări, ceea ce reduce nevoia pacienților de a călători între diferite cabinete medicale. Totuși, Ioana observă că în sistemul britanic pacienții nu pot alege medicul la care să meargă, nu au acces direct la rezultatele analizelor fără aprobarea medicului, iar timpii de așteptare pentru consultații pot ajunge până la doi ani. Britanicii s-au obișnuit cu aceste așteptări și nu protestează, subliniază Ioana.

„Reamintesc de plimbatul hârtiilor din România. Timp pierdut atât pentru medici, cât și pentru pacienți. În Marea Britanie, nu mai există această situație, căci ziua de azi funcționează digital.”, spune Ioana.

În Regatul Unit, sistemul medical permite pacienților să beneficieze de un proces simplificat, în care toate informațiile sunt gestionate eficient.

Medicul de familie acționează ca un consultant principal, având capacitatea de a efectua o gamă largă de investigații fără a trimite pacienții la specialiști. Aceștia pot efectua examinări inclusiv ecografii și teste de laborator.

Programări și rețete ușor accesibile

Ioana explică faptul că sistemul digitalizat permite pacienților să efectueze programări pentru consultații și proceduri medicale prin intermediul aplicației.

„Poți să te programezi la medicul de familie sau la fizioterapie fără a mai solicita o trimitere, ceea ce simplifică enorm procesul comparativ cu România.”

În sistemul din România, pentru a consulta un specialist, pacienții trebuie să obțină o trimitere de la medicul de familie, implicând mai multe vizite.

Aceleași reguli se aplică și în cazul rețetelor, necesită o vizită la medicul de familie pentru a beneficia de medicamente.

Rețete generate automat din aplicație

În Marea Britanie, pacienții cu afecțiuni cronice pot genera singuri rețetele din aplicație, care sunt expediate direct farmaciilor. Aceștia primesc medicamentele deja împachetate în cutii cu programul precis al dozelor.

Avantajele și dezavantajele telemedicinei

Ioana subliniază că, spre deosebire de România, în Marea Britanie, pacientul beneficiază de eficiență în consulturi, dar și de provocări. Telemedicina, deși convenabilă, poate să nu fie suficientă pentru toate cazurile.

Un exemplu relevant a fost un consult ginecologic prin telemedicină, pe care Ioana l-a considerat ineficient.”

Limitările în alegerea medicului de familie

Ioana a descoperit că atunci când este trimisă de medicul de familie la un specialist, nu are libertatea de a alege medicul, alegerea fiind limitată la primul disponibil.

„Sistemul este digitalizat și nu permite alegerea unei opțiuni specifice, prioritizând în schimb fluxul și eficiența procesului medical.”

Pacienții pot accesa clinicile private, dar costurile sunt semnificative, iar în România, sistemul medical privat este mai accesibil.

În Marea Britanie, nu ai libertatea de a alege medicul de familie, fiind repartizat automat la cel din zona ta.

Proceduri la urgență

În caz de urgență, Ioana recomandă ca pacienții să facă o programare, sunând la Serviciul de urgență pentru a evita timpii de așteptare excesivi.

Fără această abordare, există riscul ca pacientul să nu fie tratat la timp.

Accesul la analize și rezultate

Ioana a întâmpinat dificultăți inițiale cu sistemul britanic, fiind familiarizată cu procedurile din România, mai ales când medicii au fost neobișnuiți să întâlnească pacienți ce aduceau dosare medicale.

„Medicul britanic nu dorește să consulte dosarul din România, fiindcă nu aparține standardelor lor.”

Cu timpul, Ioana a învățat să navigheze sistemul electronic, având acum toate informațiile stocate accesibil.

Totuși, pacientul nu are acces direct la acest dosar, putând obține informația doar la cerere.”

„Medicul de familie va discuta rezultatele analizelor, dar dacă pacienții doresc detalii specifice, trebuie să ceară clar.”

Responsabilitatea medicului în analiza rezultatelor

În Marea Britanie, pacienții nu verifică direct rezultatele, fiind contactați de medic în cazul unor probleme.

Sistemul digitalizat impune ca medicul să examineze imediat rezultatele, având o responsabilitate crescută.

Un pacient poate solicita a doua opinie doar prin medicul său, care va face referiri către specialistul dorit.”

Timpii de așteptare și provocările sistemului

Ioana subliniază lipsurile sistemului de sănătate online, precum limitările în cazurile de intervenții chirurgicale.

Lista de așteptare este o problemă reală, iar britanicii sunt familiarizați cu aceste reguli, preferând să nu conteste sistemul.

„Timpii de așteptare au crescut până la doi ani pentru diverse intervenții, iar această situație reflectă problemele sistemului de sănătate public.

Recent, un raport a evidențiat criza în sistemul de sănătate britanic, datorată reducerii fondurilor publice.

De asemenea, criza de personal medical este o altă problemă majoră, asistentelor având mai multă autonomie în comparare cu România.

Posibilitatea de a obține rapid examene prin sistemul digitalizat

Ioana descrie cum sistemul digitalizat a ajutat-o în obținerea rapidă a unei programări pentru un RMN.

„Dacă accepti să călătorești pentru o programare mai devreme, poți beneficia de analize în timp redus. Acest sistem eficientizează foarte mult programările.”

De asemenea, notificările pentru vaccinare sunt automatizate, iar analiza periodică a sănătății se face fără stres suplimentar pentru pacient.

Sistemul digital selectează pacienții pentru diferite programe, ceea ce simplifică planificarea acestora.

  • Material realizat în cadrul proiectului „DigITup” de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul EDGE Institute.

Recomandari
Show Cookie Preferences