George Simion a câștigat competiția financiară: cheltuieli duble comparativ cu Nicușor Dan. Împrumuturile AUR și ale candidatului independent rămân confidențiale

Modelul „zero finanțare, zero cheltuieli”, promovat de fostul candidat Călin Georgescu, care se află în prezent sub control judiciar, nu se regăsește în noua campanie prezidențială. George Simion a îndreptat peste opt milioane de euro, în timp ce Nicușor Dan a folosit puțin peste patru milioane de euro. Aceste sume sunt corespunzătoare primului tur de scrutin pentru Palatul Cotroceni, conform raportărilor trimise la Autoritatea Electorală Permanentă.
Candidatul din turul doi al alegerilor prezidențiale a cheltuit împreună peste 60 de milioane de lei, echivalentul a aproximativ 12 milioane de euro. George Simion a beneficiat semnificativ de împrumuturile acordate de Alianța pentru Unirea Românilor pentru a-și susține campania.
Deși beneficiază de subvenții de la bugetul de stat, AUR a optat pentru utilizarea fondurilor obținute prin împrumuturi. Explicația este că, după campanie, banii sunt rambursați dacă un candidat depășește pragul de 3%.
Contul de campanie al lui George Simion a primit 14.2 milioane de lei de la partid. Sursele acestor fonduri constau în împrumuturi de la persoane fizice sau instituții de credit. De asemenea, George Simion a contribuit personal cu 70.000 de lei pentru această campanie.
Partidul pe care îl reprezintă i-a transferat 23.9 milioane de lei, provenind tot din împrumuturi de la persoane fizice sau bănci. Din contribuțiile membrilor AUR au fost strânse 3 milioane de lei.
În total, George Simion a avut la dispoziție peste 40 de milioane de lei (peste 8 milioane de euro) pentru primul tur al campaniei prezidențiale, conform rapoartelor făcute la Autoritatea Electorală Permanentă.
Raportările partidelor și candidaților nu dezvăluie numele reale ale beneficiarilor finali. Banii din campania electorală sunt transferați către o firmă intermediară, care se ocupă de promovarea online sau pe televiziuni, fără a se cunoaște întotdeauna destinatarul final, conform analiștilor electorali.
1.8 milioane de euro pentru trustul Realitatea PLUS
DBV Media House a încasat nouă milioane de lei (1.8 milioane de euro) pentru campania lui George Simion, destinat producției și difuzării materialelor de promovare electorală la radio, TV și în presa scrisă.
Site-ul de investigații Snoop.ro a raportat anterior că la aceeași adresă cu sediul DBV Media House se află și fundația lui Maricel Păcuraru, care controlează postul de televiziune Realitatea Plus.
Acționar al DBV Media House este PHG Media Invest, companie în proprietatea soției patronului Realitatea Plus, Daniela-Madi Păcuraru.
În campania pentru alegerile europarlamentare, prin intermediul DBV Media House, AUR a plătit zece milioane de lei către Realitatea Plus.
DGI Multimedia Design este firma de bază a AUR pentru toate contractele media, deținută de Doina Grosu, activist AUR din Republica Moldova, cunoscută ca lider al „laboratorului de propagandă al AUR”. Prin această firmă, banii partidului sunt distribuiți către diverse site-uri partenere.
Pentru activitățile de promovare online, materiale tipărite și alte servicii, DGI Multimedia Design a gestionat peste 12.7 milioane de lei. Aceasta nu reprezintă destinatarul final; totuși, legislația nu impune partidelor să dezvăluie ruta exactă a banilor, ci doar primul furnizor.
DGI Multimedia Design colaborează cu AUR și în afara campaniei electorale, figurând printre beneficiarii subvențiilor.
AUR a contractat o altă firmă, Thematic Digital SRL, recent înființată în 2022, cu acționari precum Andrei Ursuleanu, GetOnTop Advertising și Mediathlon SRL; prima fiind controlată de Gabriel Săndulache, iar a doua de Radu Budeș.
Site-ul termene.ro arată că Săndulache gestionează o rețea de firme.
Thematic Digital SRL a încasat peste 6.3 milioane de lei pentru campania lui George Simion.
Avandor Labs, responsabilă de promovarea online, are legături cu o firmă de consultanță care a colaborat anterior cu Nicolae Ciucă. Există două entități numite Avandor, ambele cu Marius Deak între acționari.
Deak deține 46% din Avandor Labs, Georgiana Roată deține 46%, iar 7.5% îi revine Roxanei Stan.
Firma care a lucrat pentru PNL este Avandor Internațional, iar Avandor Labs a încasat 2.25 milioane de lei.
O a patra firmă, Follow Digital Solutions, prin care s-au cheltuit bani pentru campania lui George Simion, este deținută de un cetățean moldovean, Nicolae Capcelea, membru AUR, care a recepționat aproape 3.5 milioane de lei. De asemenea, site-ul Ecopolitic a încasat 49.700 de lei pentru producția și difuzarea materialelor de promovare online, iar Iulian Ionescu, proprietarul site-ului, este frecvent invitat la Realitatea PLUS.
Nicușor Dan s-a concentrat pe publicitatea online
Fondurile lui Nicușor Dan provin din împrumuturi de la persoane fizice sau juridice. Similar cu George Simion, identitatea celor care l-au împrumutat în această campanie rămâne necunoscută.
Autoritatea Electorală Permanentă va avea primul acces la lista persoanelor care au împrumutat AUR și pe Nicușor Dan, însă nu are obligația de a dezvălui numele celor care au contribuit în campania prezidențială.
Nicușor Dan a strâns 19.88 milioane de lei din împrumuturi de la indivizi, 200.000 de lei de la o instituție de credit, și 339.651 de lei din donații, aducând totalul la peste 20 de milioane de lei.
În comparație, candidatul independent Victor Ponta a avut la dispoziție peste 34.5 milioane de lei din împrumuturi, identitatea creditorilor rămânând de asemenea secretă.
Datele de la Autoritatea Electorală Permanentă indică faptul că Nicușor Dan a focalizat promovarea în mediul online. La fel ca și contracandidații săi, candidatul independent a apelat la o firmă specializată în diseminarea publicității politice, astfel că destinatarii finali nu sunt transparenți.
O firmă a obținut 3 milioane de euro
Societatea Terramin Mesh Marketing a primit 15 milioane de lei (3 milioane de euro), fonduri utilizate pentru campania publicitară online a lui Nicușor Dan. Această firmă a colaborat și în campania pentru alegerile locale din 2024.
Terramin este deținută de cetățenii canadieni Meshoulam Oren Benjamin și Maria Elena Popescu, fiecare având câte 50%.
Baobab Studio SRL, deținută de Cristian Matei-Movilă, are două contracte pentru campania lui Nicușor Dan: unul de consultanță, de 1.49 milioane de lei, și altul pentru cercetări sociologice, în valoare de 555.000 de lei.
Sondajele pentru campania lui Nicușor Dan au fost comandate de Verifield, costul fiind de 267.750 de lei.
Nicușor Dan a cheltuit puțin peste un milion de lei pentru materiale tipărite, contractând Athos Tipografia.
Fostul jurnalist Liviu Iolu, cunoscut pentru consultanța oferită lui Mircea Geoană, a primit pentru serviciile sale ceva mai mult de 20.000 de euro.
Autoritatea Electorală Permanentă nu a publicat încă sumele utilizate în turul al doilea pentru Palatul Cotroceni.