„M-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România”. Dezbatere despre unul dintre subiectele de la Română la Evaluarea Națională 2025

„M-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România”. Dezbatere despre unul dintre subiectele de la Română la Evaluarea Națională 2025
Gelu Duminică Foto: Inquam Photos / Malina Norocea

Sociologul Gelu Duminică și-a exprimat nemulțumirea față de alegerea Subiectului al II-lea de la proba de Limba Română din cadrul Evaluării Naționale, care le-a cerut elevilor să descrie o întâmplare dintr-o excursie. Acesta a subliniat pe Facebook că tema este „discriminatorie” și „deconectată de realitățile multor copii din România”.

„Recunosc că m-a dezgustat lipsa de cunoaștere a realităților sociale din România a celor care au redactat și validat subiectele”, a afirmat Gelu Duminică, după publicarea subiectelor.

„Mii de elevi care au susținut examenul național nu au avut niciodată ocazia să participe la o excursie. Nu din lipsa dorinței, ci din cauza faptului că familiile lor nu își permit asemenea cheltuieli. Mulți dintre aceștia sunt implicați în munca de pe câmp, îngrijirea animalelor sau alte activități menite să sprijine familia în lupta cu sărăcia”, a adăugat sociologul.

Un asemenea subiect nu oferă șanse egale tuturor elevilor care participă la Evaluarea Națională, consideră Duminică. „Este adevărat că acești copii sunt «invizibili» pentru un sistem inechitabil și primesc o educație de calitate inferioară. Totuși, să propui o compunere pe o temă care nu se bazează pe realitățile a 10-15% dintre elevi este, din punctul meu de vedere, discriminatoriu. De la bun început, nu oferi șanse egale.”

Sociologul a sugerat un exercițiu de imaginație: „Încercați să vă imaginați cum ar fi fost pentru elevii din orașele mari dacă subiectul ar fi fost centrat pe «o zi petrecută alături de părinți la munca de pe câmp».”

Cum a fost formulată cerința de la Evaluarea Națională 2025, proba scrisă la Limba și literatura română:

Reacții pro și contra în comentariile de pe Facebook

Critica lui Gelu Duminică a generat un val de comentarii, cu opinii împărțite. Unii l-au contrazis direct: „Haideți, domnule Duminică, chiar trebuie să ne plângem mereu? A fost cel mai ușor subiect din ultimii 10 ani, din perspectiva unui părinte al cărui copil a susținut examenul astăzi”, a comentat o persoană. Altcineva a adăugat: „Nu este vorba doar despre experiențe personale, poți, de asemenea, să ai imaginație.”

Postarea sa de pe Facebook a strâns peste 3.000 de reacții, 350 de comentarii și 700 de distribuiri într-un interval scurt.

Alte comentarii au ironizat poziția sociologului: „Dacă era vorba de o excursie pe Lună, cine ar fi fost dezavantajat?”, iar altcineva a spus: „Iertați-mă, dar în fiecare zi vedeți discriminări. Ce dificultăți poate să implice descrierea unei excursii? (...) O simplă plimbare poate fi considerată excursie, nu este nevoie să vizitezi monumente.”

Gelu Duminică: „Unii nu au scris nimic. Alții au scris despre cum duc vaca la păscut”

După reacțiile ce au urmat primei sale postări, sociologul Gelu Duminică a revenit cu o nouă declarație pe Facebook, mulțumind celor care au contribuit la dezbatere și prezentând noi exemple primite de la profesori.

„Postarea anterioară a atins, în prezent, peste 110.000 de vizualizări. Așa cum era de așteptat, ideile mele au generat discuții. Apreciez criticile și observațiile celor care nu sunt de acord cu mine”, a scris acesta.

Sociologul a menționat că mai mulți profesori i-au împărtășit în privat reacțiile elevilor la subiectul de examen.

„Unii profesori supraveghetori mi-au relatat, după ce au observat, cum au reacționat copiii la acel subiect. Unii nu au scris nimic. Mulți, din diferite județe, au menționat activitățile din «săptămâna altfel». Alții au povestit cum duc vaca la păscut. Alți copii au scris despre orice le-ar fi putut aduce puncte, dar nu despre excursii, pentru că unii dintre ei nici măcar nu știau ce înseamnă aceasta. Foarte puțini au «imaginat» cum ar fi fost.”

La finalul mesajului, sociologul își împărtășește propria experiență și ironizează reacțiile celor care afirmă că elevii ar fi trebuit să se pregătească mai bine: „E adevărat că și mie mi-ar fi fost greu să discut despre București la vârsta de 14 ani, deoarece l-am văzut, pentru prima dată, la 20 de ani. Însă pentru unii, întotdeauna e vina copiilor și a părinților. Sistemul e perfect!”

Recomandari
Show Cookie Preferences