Subiecte pentru Evaluarea Națională 2025 la Limba Română: Sfaturi utile de la o profesoară pentru rezolvarea eficientă a cerințelor. „Nu recomand memorarea compunerilor.”

Evaluarea Națională 2025 debutează luni cu proba la limba și literatura română, iar absolvenții de clasa a VIII-a au la dispoziție ultimele zile pentru pregătire. Profesoara Cristina Tunegaru oferă mai multe sugestii pentru elevi înainte de examen. Ce pot face în ultimele momente?
- Simulare Evaluarea Națională 2025. Subiectele propuse elevilor la Limba și literatura română.
Proba scrisă la Limba și literatura română va începe luni, 23 iunie, la ora 9:00 și va dura două ore.
Cristina Tunegaru, profesoară la Școala Nr. 75 din Sectorul 3 al Bucureștiului, recomandă elevilor să se concentreze pe simulări în zilele dinaintea examenului, realizându-le acasă în condiții asemănătoare celor de examen.
„Aș sugera să organizeze simulări acasă, fără pauze și fără a cere ajutor, astfel vor putea identifica dificultățile pe care le întâmpină”, a afirmat profesoara.
Elevii pot utiliza subiectele din anii anteriori sau cele din simulările naționale, care sunt bine structurate și conforme cu formatul examenului. „Este esențial să rezolve aceste simulări folosind subiectele din anii anteriori, care reflectă tipologia examenului.”
Ce ar trebui să mai studiezi în ultimele zile?
Profesoara Tunegaru subliniază că nu este momentul pentru a face recapitulări exhaustive ale gramaticii sau literaturii. Elevii ar trebui să se axeze pe părțile pe care le stăpânesc mai puțin.
„În această perioadă, nu este fezabil să se recapituleze în întregime toate conceptele de literatură și gramatică, deci elevii ar trebui să se concentreze pe acele aspecte pe care încă nu le-au înțeles și să se prepare adecvat.”
Sugestii pentru redactarea compunerilor.
Un aspect important de luat în considerare este redactarea compunerilor posibile la examen. Profesoara nu încurajează memorarea textelor standard.
„Nu recomand învățarea pe de rost a unor scheme sau fraze pe care să le completezi ulterior”, recomandă ea. Elevii ar trebui să „demonstreze că au înțeles textele și pot aplica conceptele de teorie literară.”
Este esențial ca elevii să cunoască structura fiecărui tip de compunere și elementele pe care trebuie să le conțină. De exemplu, pentru caracterizare, „elevii ar trebui să știe cum să includă datele de identificare și să comenteze secvențele pentru a sublinia trăsăturile personajului.”
Cristina Tunegaru evidențiază, de asemenea, tipurile de compuneri care pot apărea la examen: rezumatul, caracterizarea unui personaj, explicarea mesajului din texte lirice, epice și dramatice, compunerea narativă (scrisoare, jurnal) și compunerea argumentativă. „Pentru toate acestea, elevii ar trebui să vină la examen cu câteva idei pregătite, dacă nu cu un plan și o structură.”
Exercițiul de asociere: „Textele alese trebuie să fie pregătite anticipat.”
Un exercițiu important constă în asocierea, unde elevii trebuie să propună texte adecvate. „În această perioadă, elevii ar trebui să își pregătească textele de asociere, asigurându-se că aceste texte ilustrează clar valorile.” Textele selectate trebui să fie literare și să permită identificarea unei valori comune semnificative.
Așteptările profesoarei privind subiectele.
Cu privire la dificultatea subiectelor din acest an, profesoara estimează că vor fi de un nivel mediu, cu posibilitatea unor elemente de departajare: „Subiectele de examen la limba română sunt de dificultate medie, uneori cu un grad ușor crescut.” În opinia sa, este benefic ca exercițiile să ajute la diferențierea între elevii bine pregătiți și cei care au învățat doar formule de răspuns. „Este esențial să existe un subiect, două care să distingă între cei de nivel mediu și cei excepționali care s-au pregătit intens.”
Ce trebuie să faci cu o zi înainte de examen? „Odihnă și relaxare.”
În ziua premergătoare examenului, Cristina Tunegaru le recomandă elevilor să se oprească din învățat și să se relaxeze. „Este necesar să aibă o perioadă de relaxare înainte de examen, având în vedere că pentru ei este primul examen important și provocator.” Ea sugerează să studieze până sâmbătă la prânz și să se deconecteze complet duminica: „Să se plimbe, să vizioneze un film, să citească o carte sau să se angajeze în alte activități care să ajute la distragerea atenției de la acest moment important.”
Sfat practic: „Menține un program stabil, trezindu-te devreme.”
În zilele rămase, elevii ar trebui să își planifice activitatea pentru dimineață, familiarizându-se astfel cu programul examenului. „Este recomandat să se trezească devreme, să lucreze dimineața la simulări. Este important să evite un program haotic.” Astfel, în ziua examenului, vor fi mai odihniți și pregătiți: „Să nu se prezinte la examen obosiți și somnoroși din cauza unui somn necorespunzător.”
Evaluarea Națională. Subiectele de Limba și literatura română din anul trecut.
Barem de evaluare pentru Limba și literatura română Evaluarea Națională 2024:
Simulare Evaluarea Națională 2025. Subiecte la Limba și literatura română.
La Subiectul I, A, elevii au avut de rezolvat 9 puncte de tip grilă, în care trebuiau să marcheze litera corectă sau să completeze enunțurile cu informații din textele date. De exemplu, la punctul 5, s-a cerut candidaților să indice dacă enunțurile ofereau informații corecte sau false, câte trei enunțuri din fiecare text, conform broșurii de examen.
De asemenea, la acest subiect au existat trei întrebări deschise, corespunzătoare punctelor 6, 7 și 8. La punctul 7, elevii au fost solicitați să prezinte, în minimum 30 de cuvinte, un element comun din cele două texte, folosind o secvență relevantă din fiecare.
Punctul 8 a fost bazat pe un text al jurnalistei Cristina Ștefan din Dilema Veche, unde elevii au fost întrebați: „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?”
Punctul 9 le cere candidaților să coreleze poezia „Trezire” de Lucian Blaga cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună, făcând referire la câte o secvență relevantă din ambele texte.
La Subiectul I B, punctele 1-8 au constat în cerințe de vocabular și gramatică, primele patru având câte 2 puncte, iar următoarele patru cu 6 puncte fiecare.
Ce subiecte au avut de rezolvat la Partea a II-a.
La Subiectul al II-lea, notat cu 20 de puncte, elevii de clasa a VIII-a au fost solicitați să redacteze un text de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinte mesajul sau o semnificație a poeziei „Trezire” de Lucian Blaga.
Calendarul Evaluării Naționale 2025.
- 23 iunie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
- 25 iunie 2025: Matematică – probă scrisă
- 27 iunie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 3 iulie – afișarea rezultatelor inițiale
- 4-5 iulie – vizualizarea lucrărilor și depunerea contestațiilor
- 6-9 iulie – soluționarea contestațiilor
- 10 iulie – afișarea rezultatelor finale.