Accidentele cauzate de trotinetele electrice în România: măsuri luate de autorități și exemple internaționale

Accidentele cauzate de trotinetele electrice în România: măsuri luate de autorități și exemple internaționale
Trotinetă electrică. Foto: Madrabothair | Dreamstime.com

În România, în ultimii trei ani, aproape 400 de accidente grave au fost raportate, implicând trotinete electrice. Deși în unele orașe acestea au fost interzise de autoritățile locale, popularitatea lor se menține, în special în București, unde s-au înregistrat cele mai multe incidente. Cum se compară situația cu alte orașe din Europa?

Această analiză face parte din proiectul european PULSE.

Trotinetele electrice au apărut pe piața românească acum mai bine de zece ani, odată cu lansarea primelor servicii de ride-sharing în 2019.

În anul următor, cele mai cunoscute aplicații pentru închirierea trotinetelor erau Lime, Wolf-e, Flow și Splash. În 2020, integrându-se în aplicația Uber, trotinetelor Lime le-a crescut vizibilitatea pe șosele și trotuare, alăturându-se astfel pe piață și Bolt.

Asta a dus, însă, la o serie de accidente și controverse privind regulamentul de circulație asociat acestor vehicule.

Statisticile accidentelor cu trotinete electrice: 24 de vieți pierdute în trei ani

Conform datelor Ministerului Afacerilor Interne, în intervalul 30 iunie 2021 – 30 iunie 2024, au fost raportate 396 de accidente grave, 24 de decese și 374 de persoane rănite grav.

Bucureștiul este locul cu cele mai multe accidente, având 187 de incidente.

Regulile pentru utilizarea trotinetelor electrice în România

România se confruntă cu numeroase provocări legate de siguranța utilizatorilor trotinetelor electrice, printre care nerespectarea purtării căștilor și utilizarea trotinetelor de către doi pasageri, practici care sunt teoretic interzise. Viteza maximă permisă de 25 km/h este adesea depășită.

Încălcarea regulilor atrage amenzi, cum ar fi cele de peste 700 lei pentru circulația pe trotuar sau penalizări de peste 1.000 lei pentru cei care nu respectă echipamentele de siguranță esențiale.

Orașele românești care au interzis trotinetele electrice

Deși reglementările sunt în vigoare, autoritățile din diverse orașe au ales să interzică trotinetele electrice, în special cele provenite din servicii de închiriere.

În Brașov, autoritățile consideră că aceste vehicule constituie un risc pentru siguranța pietonilor și a traficului, decizii similare fiind adoptate și în Timișoara și Constanța.

Paris: cea mai strictă interdicție asupra trotinetelor electrice

Situația din România se reflectă în diverse țări europene care impun reguli stricte pentru trotinetele electrice. Paris a adoptat cele mai dure măsuri, interzicându-le din 1 septembrie 2023 din motive de siguranță și spațiu.

Decizia, luată în urma unui referendum din primăvara lui 2023, a condus la retragerea treptată a 15.000 de trotinete până la sfârșitul lunii august.

În 2022, Parisul a raportat 459 de accidente și cel puțin trei decese legate de trotinetele electrice, iar critici au semnalat utilizarea frecventă a trotinetelor pe trotuar la viteze mari.

Atena contemplatează interdicții pentru trotinete

Cadrul legislativ pentru trotinetele electrice în Atena lipsește, ducând la haos. Utilizatorii lasă trotinetele în locuri necorespunzătoare, inclusiv în situri arheologice.

Atena ia în considerare interzicerea utilizării trotinetelor pe drumurile publice cu limite de viteză mai mari de 50 km/h și va amenaja spații de parcare dedicate.

Regulamentele din Austria pentru trotinetele electrice

În Viena, trotinetele electrice au captat atenția autorităților în ultima vreme, cu noi reguli impuse care interzic parcarea acestora pe trotuare. Utilizatorii sunt obligați să folosească locuri de parcare special amenajate.

Reglementările implementate în 2023 au dus la desfacerea multor trotinete, rămânând doar câteva companii cu aproximativ 4.000 de vehicule.

Peste 50.000 de amenzi au fost emise în urma parcării ilegale a trotinetelor, iar viteza maximă permisă este de 25 km/h.

Spania: strângerea de frâna asupra trotinetelor electrice

Spania a experimentat o creștere rapidă a utilizării trotinetelor electrice, dar aceasta a fost însoțită de provocări semnificative. Nerespectarea regulilor de circulație a dus la conflicte între pietoni, bicicliști și utilizatorii de trotinete.

Un decret regal din 2021 a clarificat reglementările, permițând orașelor să adapteze regulile la nevoile locale.

Irlanda a restricționat utilizarea trotinetelor electrice

Legislația din Irlanda a început să reglementeze utilizarea trotinetelor electrice în mai 2024, stabilind restricții pentru utilizatorii sub 16 ani, limitând transportul de marfă și numărul de pasageri per trotinetă.

Viteza maximă permisă de 20 km/h și interdicțiile pentru utilizarea în locuri aglomerate sunt de asemenea reguli importante stabilite.

Lituania analizează comportamentul utilizatorilor de trotinete

Din 1 ianuarie 2024, trotinetele pot circula exclusiv pe pistele de biciclete sau pe șosea. Viteza maximă este de 20 km/h, iar la trecerea pe lângă pietoni se limitează la 7 km/h.

O cercetare arată că mulți utilizatori nu respectă reglementările, cu 70% dintre aceștia traversând pe trecerile de pietoni fără a coboară de pe trotinetă.

Provocările din Cehia privind utilizarea trotinetelor electrice

Praga se confruntă cu utilizatori de trotinete care circulă adesea iresponsabil. Autoritățile locale solicită reglementări mai stricte, având în vedere și numărul mare de accidente.

Mai multe orașe cehe au interzis accesul trotinetelor electrice în zone centrale.

Tarifele de utilizare a trotinetelor variază între 30 și 60 de eurocenți la deblocare și între 20-30 de eurocenți pe minut.

Sursa foto: Dreamstime.com

Recomandari
Show Cookie Preferences