Propunerea de modificare a impozitului auto este criticată ca fiind greșită și incompletă, avertizează cea mai influentă asociație din industrie: un autovehicul Euro 6 nou poate plăti același impozit ca un model înmatriculat cu peste zece ani.

Organizația reprezentativă pentru producătorii și importatorii de mașini atrage atenția că forma actuală a impozitării nu descurajează utilizarea mașinilor vechi și poluante și nu ține cont de emisiile reale de CO2, criteriul-cheie în politica europeană de astăzi. În plus, diferențele de taxare între mașinile vechi și cele noi sunt insuficiente.
Criterii demodate și insuficiente
Organizația avertizează că structura propusă pentru impozit, prezentată la sfârșitul lunii august, nu abordează problemele de fond în mod corespunzător.
- - Circulația vehiculelor vechi și poluante nu este descurajată, menținând România printre țările cu mortalitate rutieră ridicată și cu impact ambiental crescut;
- - Emisiile reale de CO2 nu primesc atenția necesară, un parametru esențial în politicile climatice ale UE;
- - Sistemul actual nu generează suficiente venituri și poate stimula piața autoturismelor nefiscalizate.
Organizația susține că există deficiențe fundamentale în cadrul propus: criterii învechite și insuficiente – impozitul se bazează doar pe cilindree și pe clasa Euro, ignorând total impactul emisiilor de CO2; diferențe minore între vehiculele vechi și cele noi – grila nu descurajează deținerea sau importul de mașini vechi și poluante; impact bugetar limitat – în forma actuală nu aduce venituri semnificative bugetului și poate încuraja piața autoturismelor nefiscalizate, cu efecte negative la nivel fiscal.
- - Criterii insuficiente și învechite – impozitul se raportează strict la cilindree și la norma Euro, ignorând total emisiile de CO2;
- - Diferențe mici între Euro 6 și Euro 4 – nu reflectă diferențele reale de performanță și de impact asupra mediului;
- - Impact bugetar modest – sistemul actual nu asigură venituri reale pentru buget și poate stimula piața mașinilor vechi nefiscalizate.
În plus, există mai multe probleme de fond: diferențele prea reduse între modelele poluante și cele nepoluante. Din grilă, distanța dintre Non-Euro/E0–E3 și Euro 6 variază în funcție de cilindree și atinge valori de aproximativ 18–21%, în timp ce această variație limitată nu transmite un stimul de cost suficient pentru reînnoirea parcului auto și nu descurajează ferm deținerea sau achiziția de vehicule vechi și poluante.
Mai mult, noile taxe auto nu corespund realităților economice. Între 2016 și prognoza pentru 2025, inflația cumulată se apropie de 69%, iar RON/EUR a crescut cu peste 12%. În aceeași perioadă, parcul auto s-a învechit, iar România rămâne printre cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră din UE.
Propunerea ministerului ignoră componenta CO2
Organizația explică că UE a adoptat un cadru legislativ separat pentru reducerea emisiilor de CO2, considerate principalele cauze ale schimbărilor climatice.
Astfel, producătorii sunt obligați să atingă ținte medii de CO2 pe flotă: 130 g/km în 2015, 95 g/km din 2021 și, în perspectivă, o reducere de 55% până în 2030, precum și obiectivul zero emisii pentru vehiculele noi în 2035.
„Prin urmare, propunerea Ministerului – care face o combinație între cilindree și norma Euro – creează o confuzie între cele două cadre legislative distincte și ignoră componenta CO2, cea mai relevantă în contextul politicilor climatice europene actuale”, subliniază cei de la APIA.
Schema de impozitare generează anomalie evidente: un Euro 6 nou plătește același impozit ca unul înmatriculat acum zece ani; diferențele dintre un Euro 6 și un Euro 4 sunt mici și nu reflectă realele diferențe de performanță și impact asupra mediului. În același timp, autoturismele mai vechi de zece ani, responsabile pentru cea mai mare parte a poluării și a consumului ridicat, primesc impozit insuficient pentru a descuraja deținerea sau cumpărarea acestora.
Mașinile vechi și poluante au un avantaj competitiv
Organizația susține că formularea propusă nu stimulează reînnoirea parcului auto și nici orientarea către vehicule cu emisii reduse, fie ele hibride sau electrice. Dimpotrivă, menține un avantaj pentru autovehiculele vechi și poluante, contrar obiectivelor de mediu ale României și ale Uniunii Europene. În concluzie, propunerea este greșită și incompletă: nu reflectă realitatea tehnică, nu este aliniată obiectivelor de reducere a CO2 și nu încurajează tranziția către transport mai curat și mai eficient. Se solicită reanalizarea de urgență. În viitor, mecanismul de impozitare ar trebui să includă emisii CO2, vechimea vehiculului, nivelul real de poluare, precum și cilindreea și norma Euro.
Imagine ilustrativă.