Aeroportul Băneasa intră într-un amplu proces de modernizare, al cărui pilon este construirea unui terminal nou. Iată planul aprobat pentru această transformare.

Aeroportul Aurel Vlaicu – Băneasa este programat pentru modernizare și extindere în următorul deceniu, în conformitate cu o hotărâre emisă la nivel central. Traficul aeronavigant a crescut în jur de 40 de ori în ultimii trei ani, iar capacitatea maximă este proiectată să fie atinsă în 2026.
Conform Notei de fundamentare a hotărârii, Master Planul General de Transport al României pentru Aeroportul Internațional București Băneasa – Aurel Vlaicu prevede o serie de proiecte.
- - Reabilitarea pistei de rulare la 3.500 de metri, cu PCN 85, și alinierea noilor investiții cu zonele existente de mișcare; - Actualizarea terminalului de pasageri și extinderea acestuia cu aproximativ 61.500 m2; - Implementarea facilităților pentru cargo.
Traficul de pasageri a înregistrat o creștere semnificativă, de aproximativ 400%, de la circa 10.000 pasageri în 2022 la o estimare de 400.000 în 2025. Conform prognosticului intern, începând cu 2026 se va atinge capacitatea maximă de procesare a terminalului actual. Această evoluție este susținută și de realizarea liniei de metrou M6, aflată în derulare.
Astfel, planul de modernizare pentru perioada 2025 – 2035 prevede, printre altele, reorganizarea actualului terminal, dezvoltarea unui nou terminal, dar și modernizarea pistei și a căilor de rulare.
Creșterea capacității operaționale a aeroportului prin reorganizarea terminalului de pasageri, asigurând o capacitate de procesare de minim 800 de pasageri/oră în vârf; în prezent, terminalul existent permite procesarea a aproximativ 600 de pasageri/oră.
Va fi construit un nou terminal de pasageri la Băneasa
Dezvoltarea unui nou terminal de procesare pasageri, cu facilitățile necesare, va avea în vedere o capacitate de minim 800 de pasageri/oră de vârf și amenajarea terenului adiacent, în proximitatea terminalului existent la est de acesta, care să aibă acces la platformă.
Dezvoltarea unui nou terminal împreună cu infrastructura suport aferentă – căi de acces, parcare publică și zone tehnice – va asigura o capacitate suplimentară de procesare estimată la minim 800 pasageri/oră de vârf. Vor fi analizate soluții de dezvoltare a noului terminal în perimetrul aeroportului sau prin preluarea unor imobile din apropierea acestuia, prin achiziționare sau expropriere în condițiile legii.
Totodată, planul prevede și modernizarea sistemului de balizaj și modernizarea suprafeței de mișcare a aeroportului.
Având în vedere că pista și sistemul de balizaj luminos au fost modernizate în 2007, se vor efectua lucrări de întreținere curentă pentru a asigura o perioadă de exploatare optimă. De asemenea, platforma este considerată parte din complexul terminal și va fi influențată de noul concept al terminalelor.
Finanțarea obiectivelor de investiții pentru perioada 2025-2035 se realizează din surse proprii ale beneficiarului, credite bancare, fonduri publice conforme legilor în vigoare și alte surse legal constituite. Dacă vor exista fonduri de la bugetul de stat, acestea vor fi solicitate doar pentru acoperirea costurilor legate de eventualele exproprieri necesare implementării programului.