Alegeri prezidențiale 2025, turul 2: Sociologii analizează momentele surprinzătoare ale votului

Alegeri prezidențiale 2025, turul 2: Sociologii analizează momentele surprinzătoare ale votului
Foto: Andreea Alexandru / AP / Profimedia

Sociologii Barbu Mateescu și Vladimir Ionaș (Avangarde) observă două fenomene inedite ce caracterizează turul doi al alegerilor prezidențiale din această duminică.

Până la ora 16:45, peste 9 milioane de români și-au exprimat votul în turul doi al alegerilor prezidențiale, conform datelor oficiale, ceea ce reprezintă o prezență de peste 50%, cu valori record în diaspora și Republica Moldova.

Cei doi sociologi discută despre aspectele surprinzătoare ce au generat acest val de voturi.

„Ceea ce surprinde foarte mult în acest moment este creșterea prezenței în orașele mari, ceea ce indică că locuitorii din anumite centre urbane consideră că a venit vremea să își exprime alegerea. Acesta este un context crucial, similar cu cel din 2014 între Klaus Iohannis și Victor Ponta, care se repetă acum. Acest electorat percepe o ruptură semnificativă între politică și societate și își exercită votul doar în momente de cotitură”, afirmă sociologul Vladimir Ionaș.

Avangarde este unul dintre cele două institute care vor publica, duminică seara la ora 21:00, rezultatele unui exit-poll la ieșirea de la urne.

Referitor la estimările privind rata de participare, aceasta ar putea atinge 67% dacă tendința actuală se menține. „Încă există un segment considerabil de electorat în ‘găleată’, este de văzut ce se va întâmpla în continuare și dacă acest electorat va ieși la vot”.

În diaspora, mulți români aleg să voteze pentru prima dată

Sociologul Barbu Mateescu subliniază un aspect mai puțin obișnuit în acest tur doi de alegeri: „Observ că avem români din diaspora care, de obicei, nu votează și fac acest lucru acum, sau care poate nu au votat niciodată până acum. Acesta este un segment necunoscut, o nouă dimensiune interesantă a acestor alegeri, care merită analizată.”

Recomandari
Show Cookie Preferences