Berlinul se poziționează ca o opțiune mai accesibilă pentru turiști, o alternativă la Paris și Barcelona, cu tarife competitive.

Berlinul se poziționează ca o opțiune mai accesibilă pentru turiști, o alternativă la Paris și Barcelona, cu tarife competitive.
În interiorul restaurantului „Staendige Vertretung” din Berlin, într-o zi puțin aglomerată, FOTO: Britta Pedersen / AFP / Profimedia Images

Pe fondul saturării turistice în orașele din sudul Europei, Berlinul este promovat ca o soluție la aglomare, la valuri de căldură toridă și la criticile legate de turism.

Orașul evidențiază oferta culturală avangardă, palate prusace și renumitele cluburi de techno pentru a dinamiza un sector turistic care a rămas în urmă față de boomul post-pandemic.

„Nu avem cu adevărat o problemă cu supraturismul”, afirmă un purtător de cuvânt al industriei locale, adăugând: „Orașul este mare, iar turiștii se regăsesc în diverse zone. Vara, când berlinezii pleacă, există destul spațiu.”

Berlinul, oraș cu aproximativ patru milioane de locuitori, a înregistrat 5,9 milioane de vizite în prima jumătate a anului, totalizând 13,9 milioane de nopți de cazare.

Față de 2024, cifrele indică o scădere de aproximativ 1,8% în numărul vizitatorilor și 2,9% la numărul de nopți de cazare.

Berlinul rămâne în urmă față de alte capitale europene în termeni de vizitatori

Până acum, gradul mediu de ocupare hotelieră s-a situat la circa 52,8%, sub Madridul (65%) și Parisul (79%), orașe care au avut o redresare mai rapidă după pandemia de COVID-19.

În 2019, înainte de pandemie, Berlinul atrăgea aproape 14 milioane de vizitatori, cu aproximativ 34 de milioane de nopți de cazare.

Estimări ale unui studiu independent arată că turismul a reprezentat aproximativ 4,6% din PIB-ul Berlinului în 2023, luând în calcul efectele directe și indirecte.

Prin comparație, turismul contribuie în jur de 14% la economia Parisului și a Romei, 8% în Madrid, în timp ce Berlinul depinde într-o măsură mai mare de turiștii germani, cunoscuți pentru orientarea spre costuri.

Sosirile internaționale au înregistrat o scădere de 4,7% în prima jumătate a anului.

Hotelierii din Berlin speră să fie folosite bine oportunitățile oferite de un climat moderat.

Unii reprezentanți ai industriei își doresc ca schimbările climatice să direcționeze cererea către destinații din nord în anii ce vin, pe fondul verilor mai fierbinți.

Un studiu efectuat de Centrul Comun de Cercetare al UE comentat că valurile de căldură fac destinațiile sudice mai puțin atractive în plin sezon estival.

Analistul Adrian Prettejohn spune că, deocamdată, dovezile sunt încă limitate, observând doar o migrare către extrasezon, fără o relocare geografică.

Un reprezentant din comerțul turistic susține că Berlinul ar trebui să atragă turiști care caută o climă mai răcoroasă.

„Suntem un oraș foarte verde, cu ape, posibilități de înot și multe zone de umbră… aceste aspecte vor deveni tot mai importante în viitor”, a declarat un oficial local.

Provocări cu aeroportul principal al Berlinului

Reprezentanți ai industriei indică că ritmul mai lent al vizitatorilor internaționali poate fi atribuit și deschiderii în 2020 a noului aeroport BER.

În 2024, numărul pasagerilor prin BER a crescut cu 10,4%, ajungând la 25,5 milioane, mult sub cei 35,7 milioane procesați în 2019 de fostele terminale Tegel și Schönefeld.

„Recuperarea volumului de pasageri este de puțin sub 85% în țară”, afirmă Ralph Beisel, șeful asociației operatorilor aerieni.

Ryanair a anunțat în august trecut că va reduce cu 20% numărul de zboruri de pe BER, iar conducerea acesteia a criticat taxele, susținând că BER poate gestiona aproximativ 50 de milioane de pasageri.

Chiar și cu tarife aeriene mai mari, restaurantele, hotelurile și atracțiile din Berlin rămân relativ accesibile.

„Costurile în Berlin sunt cu adevărat moderate”, spune un manager de restaurant, subliniind caracteristicile orașului.

Recomandari
Show Cookie Preferences