Uniunea Europeană primește în scris forma acordului comercial cu administrația Trump, însoțită de un avertisment adresat producătorilor de automobile.

Uniunea Europeană primește în scris forma acordului comercial cu administrația Trump, însoțită de un avertisment adresat producătorilor de automobile.
Uniunea Europeană și Statele Unite. Credit: Georges Gobet / AFP / Profimedia

Uniunea Europeană și Statele Unite au lucrat la un text comun vreme îndelungată; în linii mari este rezultatul așteptat, însă scăderea taxelor vamale pentru mașinile produse în UE va veni cu o întârziere.

Joi, SUA și UE au făcut publice detaliile unei înțelegeri comerciale despre care până acum se vorbea doar în termeni informali, întrucât Washingtonul menține tarifele ridicate pentru mașinile importate din UE până când blocul comunitar își ajustează taxele pentru o parte dintre produsele industriale și agricole americane.

Condițiile enunțate într-o declarație comună a celor mai mari economii mondiale au oficializat pauza anunțată în iulie, menită să evite o escaladare în războiul comercial la nivel mondial.

Însă acel acord a fost, în realitate, doar o înțelegere de principiu, iar negocierile ulterioare au vizat fixarea condițiilor în scris.

Versiunea publicată acum nu are valoare legală, dar marchează un progres către atingerea obiectivului.

Elementul central rămâne neschimbat: SUA păstrează majorarea de 15% pentru majoritatea produselor importate din UE — o taxă instituită oficial printr-un ordin executiv la începutul lunii.

Condiția SUA pentru reducerea taxelor vamale la mașinile din UE

În avantajul Europei, această plafonare vizează și unele dintre cele mai mari exporturi, printre care medicamentele, care vor continua să suporte o taxă de 15%, în timp ce taxele americane pentru medicamentele importate ar putea atinge niveluri semnificative, chiar până la 200%.

Se discută posibilitatea impunerii de tarife vamale globale pentru medicamente, invocând motive de securitate națională, iar alte sectoare sensibile precum cipurile pentru calculatoare și deșeurile ar putea intra în vizor. Însă în înțelegerea de joi Europa primește scutire de aceste creșteri.

Problema autoturismelor este mai complicată: tarifele vamale globale pentru mașinile produse în afara Statelor Unite nu vor fi reduse imediat, iar părțile au convenit că reducerea de 15% va intra în vigoare doar după ce UE își va onora angajamentele privind taxele pentru importurile americane.

Mai exact, înainte de a reduce taxele pentru autoturisme, Parlamentul va trebui să adopte oficial o lege care să scadă tarifele aplicate unor produse industriale și agricole, precum carnea de bizon, nucile, lactatele și numeroase tipuri de pește.

Amânarea ar putea nemulțumi producătorii europeni de autovehicule, care au înregistrat pierderi financiare semnificative din cauza majorării taxelor din SUA, ce ajung momentan la 27,5%.

Un oficial din administrația americană, vorbind cu reporterii sub rezerva anonimatului, a declarat că Washingtonul speră să rezolve problema în câteva săptămâni, iar tarifele ar urma să fie reduse retroactiv de la începutul lunii în care UE va adopta măsurile necesare.

Documentul reprezintă un prim pas într-un proces care poate fi extins în viitor

Declarația comună de joi marchează un progres pentru negocierile desfășurate pe ambele maluri ale Atlanticului, în special în privința vinului și a băuturilor alcoolice. În final, acestea rămân supuse unei taxe de 15%, iar părțile au avut de la început dificultăți reale.

Documentul scris precizează că această înțelegere preliminară reprezintă un prim pas într-un proces care poate fi extins în viitor pentru a include și alte sectoare.

Înainte de armistițiul comercial, părțile păreau aproape de un impas: Trump a amenințat cu taxe vamale de până la 30% pentru Europa, iar UE analiza răspunsuri menite să contracareze, iar Administrația americană a promis să le combată.

În mare parte, acordul a prins contur după ce emisarii europeni au cerut promisiuni de investiții americane semnificative, adoptând o tactică folosită de alte țări pentru a atenua impactul taxelor. Potrivit înțelegerii, Europa ar accepta să investească 750 de miliarde de dolari în energie în SUA, crescând valoarea investițiilor europene în SUA cu peste 600 de miliarde.

Ulterior, a devenit clar că oficialii de la Bruxelles au tratat aceste angajamente ca obiective, nu ca ținte greu de atins, având în vedere că provin din surse private, neafiliate direct cu Comisia Europeană. Joi, oficialii din SUA și UE au recunoscut acest lucru în declarația comună, dar nu au oferit detalii despre investiții sau despre modul în care Washingtonul ar putea să își impună condițiile.

Totuși, Uniunea Europeană și principalul său reprezentant, Ursula von der Leyen, au fost nevoiți să accepte și alte concesii din partea SUA pentru a avansa întrevederea. Acordul a primit critici în Europa legate de eventualele sale costuri.

Chiar dacă la nivel de declarații publice, UE a fost nevoită să reia afirmația lui Trump despre un sistem comercial mondial mai echitabil, însă au subliniat faptul că în faza inițială această evaluare nu poate fi considerată integral corectă.

Recomandari
Show Cookie Preferences