Consultanții fiscali solicită clarificări referitoare la „taxa pe stâlp”: Se aplică și pentru sere, solarii sau silozuri? Cum se determină valoarea pentru impozitare?

Consultanții fiscali solicită clarificări referitoare la „taxa pe stâlp”: Se aplică și pentru sere, solarii sau silozuri? Cum se determină valoarea pentru impozitare?
Bani. Sursa foto © Laura Vasile | Dreamstime.com

Impozitul pe construcții introdus prin OUG 156/2024, cunoscut sub denumirea de „taxă pe stâlp”, necesită clarificări din perspectiva fiscală. Textul legislativ este interpretabil, atât în ceea ce privește valorile ce trebuie utilizate, cât și pentru construcțiile precum serele, solariile sau silozurile.

Camera Consultanților Fiscali a trimis o solicitare către Ministerul Finanțelor prin care cere lămuriri și o listă de soluții potențiale pentru clarificarea legislației.

Construcțiile pot avea multiple evaluări: valoarea de achiziție, valoarea rămasă, valoarea de piață și valoarea reevaluată.

Astfel, este complicat pentru contribuabili să stabilească baza de impozitare când definițiile acesteia nu sunt clare.

De asemenea, oficialii CCF subliniază că este important să fie specificată sursa de informații utilizată pentru calcularea valorii impozabile.

O altă problemă semnalată vizează contribuabilii care încetează să existe pe parcursul anului.

Conform consultanților fiscali, impozitul pe construcții se calculează și se plătește pentru întregul an fiscal, indiferent de perioada în care contribuabilul a fost activ.

Având în vedere că acest impozit se plătește anual, și având în vedere că prima aplicație a acestuia este pentru anul 2025, odată cu intrarea în vigoare a legii pe 1 ianuarie 2025, se evidențiază o inechitate pentru contribuabilii care nu mai există, de exemplu, din martie 2025.

„Chiar dacă impozitul pentru 2025 se cuantifică prin înmulțirea cotei cu valoarea imobilului la 31 decembrie 2024, nu se poate susține că impozitul ar aparține anului 2024, pentru simplul motiv că legea nu era în vigoare în acel an”, afirmă Doru Dudaș, director executiv al Camerei Consultanților Fiscali.

Pe de altă parte, Doru Dudaș menționează că nu putem solicita unui contribuabil radiat să achite anticipat un impozit pentru o perioadă în care acesta nu mai există, fiindcă lipsa subiectului de impunere exclude complet posibilitatea impunerii.

Aspectele legate de sere, solarii și silozuri

OUG 156/2024 prevede modificări la articolul 498, stipulând că impozitul pe construcții se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcțiilor deținute de contribuabili la 31 decembrie a anului precedent, din care se exclude valoarea clădirilor pentru care se plătește impozit conform titlului IX.

Acest titlu IX include și prevederi referitoare la scutiri.

În mod particular, se prevedea că nu se plătește impozit pentru clădirile utilizate ca sere, solarii, răsadnițe, ciupercării, silozuri pentru furaje sau pentru depozitarea cerealelor, cu excepția încăperilor destinate altor activități economice.

Astfel, o interpretare ar putea indica faptul că, pentru clădirile exceptate de la impozitul pe clădiri, ar trebui totuși să se plătească impozitul pe construcții, deoarece acestea nu sunt supuse impozitului pe clădiri.

„Din perspectiva noastră, o astfel de interpretare nu ar trebui admisă, deoarece ar contrazice politicile publice implementate de statul român prin stabilirea acestor scutiri de impozit”, afirmă Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților fiscali.

În concluzie, pentru aceste construcții nu ar trebui să se impună impozitul, iar Camera Consultanților Fiscali consideră că este esențială o clarificare a intenției legislative în acest context.

Pentru detalii complete, consultați adresa trimisă către Ministerul Finanțelor de către Camera Consultanților Fiscali.

Recomandari
Show Cookie Preferences