Ministrul Educației: „Performanța liceală este îngrijorătoare”, „Modelele educaționale în licee nu mai sunt adecvate”

Daniel David, Ministrul Educației, a declarat marți că performanța elevilor de liceu „lasă de dorit”. El a subliniat că, deși studenții care intră în școală sunt la fel de inteligenți și creativi precum cei din „țările vestice”, rezultatele lor finale nu sunt comparabile, conform unui raport.
Ministrul a explicat că această situație se datorează „modelor educaționale actuale din licee, care nu mai corespund cerințelor moderne” și necesită reformare. Această realizare a condus la necesitatea propunerii noilor planuri-cadru pentru licee, care au fost formulate sub o presiune considerabilă.
„Există o presiune legală. Noua legislație necesită o regândire a bacalaureatului și a disciplinelor asociate, ceea ce devine o presiune curriculară. Ar fi trebuit să întreprindem aceste ajustări din 2021, astfel încât generația de la gimnaziu care a adoptat noile planuri-cadru în 2017 să beneficieze de o continuitate similară la liceu”, a declarat Daniel David.
Ministrul a subliniat, de asemenea, că „există o presiune asupra copiilor noștri, dar și rezultatele slabe ale sistemului contribuie la această problemă”.
„Indiferent de data la care ne referim, fie că este vorba despre PISA sau alte evaluări internaționale, performanțele liceale sunt îngrijorătoare. Tinerii, la fel de inteligenți și creativi ca cei din alte țări vestice, nu reușesc să obțină rezultate comparabile”, a afirmat ministrul.
Reacții critice la propunerile de modificare a planurilor-cadru
Propunerile Ministerului Educației privind modificarea planurilor-cadru au fost primite cu scepticism din partea specialiștilor, care și-au exprimat îngrijorarea cu privire la posibilele schimbări din programa liceenilor.
Facultatea de Istorie de la Universitatea din București a contestat propunerile de reducere semnificativă a orelor dedicate disciplinei Istorie. De asemenea, Societatea de Studii Clasice a criticat intenția Ministerului de a elimina limba latină din programa liceală pentru filiera teoretică.
Ministrul a anunțat că, în primele zile de la lansarea dezbaterii publice pentru proiectele de planuri-cadru, a primit reacții diametral opuse, fiind fie foarte critice, fie elogioase.
„În prima fază, reacțiile au fost foarte polarizate. Ulterior, oamenii au început să realizeze că suntem serioși și că avem o perioadă de consultare, și că nu sunt impresionați de critici sau de laude, care nu contribuie la dezvoltarea proiectului”, a explicat Daniel David.
Ministrul a subliniat că obiectivul său este de a asigura că tinerii devin specialiști competenți și cetățeni împliniți. Daniel David consideră că acest lucru se poate realiza printr-un echilibru între patru componente cheie: știință, religie, cultură națională și disciplinele ce pregătesc tinerii pentru viață.
„Civilizația noastră se bazează pe știință și religie, iar acestea trebuie integrate. De asemenea, cultura națională trebuie avută în vedere. Trebuie să regândim subiectele de istorie și geografie, să readucem gramatica la liceu, având în vedere dificultățile actuale în utilizarea corectă a limbii române. În plus, trebuie să integrăm disciplinele care îi ajută pe tineri să se adapteze în viață, în special în domenii precum consilierea și orientarea, deoarece sunt îngrijorări legate de consumul de droguri, alimentația nes sănătoasă și comportamentele de risc”, a mai afirmat Daniel David.