Dan Bărăscu, BDO: Impozitul pe construcții reprezintă un obstacol pentru dezvoltarea României / Veniturile din acest impozit au fost reduse în trecut

Conform declarațiilor lui Dan Bărăscu, senior analist și partener la BDO, impozitul pe construcții, cunoscut ca „taxa pe stâlp”, introdus prin ordonanță de urgență la începutul acestui an, constituie o barieră în dezvoltarea României. Bărăscu subliniază că această taxă a fost aplicată anterior, dar a fost eliminată deoarece veniturile generate pentru bugetul de stat au fost nesemnificative.
Impozitul pe construcții a fost reintrodus începând cu 1 ianuarie 2025 prin OUG 156/2024, într-o formă modificată față de aplicarea sa dintre 2014 și 2016. Guvernul a justificat eliminarea sa din 2017 prin necesitatea de a stimula mediul de afaceri și a încuraja investițiile în sectoare esențiale, menționând totodată impactul modest pe care această taxă l-a avut asupra veniturilor fiscale.
Noul impozit pe construcții va extinde baza de contribuabili inclusiv pentru construcțiile din domeniul agricol și cele deținute de organizații care vor fi transferate în proprietatea statului. De asemenea, și îmbunătățirile și reamenajările la construcțiile aflate în chirie vor fi incluse în baza de calcul, contrar vechii legislații care le excludea.
- „Introducerea din 1 ianuarie 2025 a acestui impozit este complicată, deoarece lipsesc normele de aplicare. OUG 156/2024 nu defineste elementele necesare pentru ca firmele să estimeze resursele financiare necesare plății acestui impozit, cum ar fi baza de impozitare. Deocamdată, se știe că impozitul pe construcții trebuie declarat prin includerea acestuia în declarația 100, conform Ordinului ANAF 193/2015, în vigoare din 7 februarie 2025,” conchide analistul.
Cum va fi calculat impozitul pe construcții în 2025?
Potrivit OUG 156/2024, impozitul pe construcții va avea o cotă de 1% aplicată asupra valorii construcțiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului precedent. Această valoare va exclude clădirile pentru care se plătește impozitul pe clădiri, conform legislației în vigoare.
Până în prezent, se consideră că baza de impozitare ar putea fi valoarea contabilă brută a construcțiilor, așa cum s-a aplicat impozitul în perioada anterioară (2014-2016). Totuși, nu există informații oficiale care să clarifice această interpretare sau să ofere detalii despre utilizarea valorii nete sau fiscale.
De asemenea, impozitul va fi aplicabil și clădirilor din parcurile industriale, științifice și tehnologice, care nu beneficiază de scutiri, fiind incluse în calculul impozitului pe construcții. Aceasta se aplică și structurilor deținute de stat sau închiriate.
Așteptări legate de normele de aplicare a impozitului pe construcții
Pentru a fi pe deplin funcțional, acest impozit necesită norme metodologice și o lege de aprobat pentru OUG 156/2024.
Autoritățile fiscale sunt în proces de elaborare a acestor norme, iar publicarea acestora este așteptată în martie sau, cel târziu, în mai 2025, când va trebui să se efectueze declarațiile.
- „Nu ar trebui să surprindă pe nimeni dacă ordonanța va fi modificată astfel cum s-a întâmplat anterior cu legea de aprobat a taxei pe stâlp, care a fost adoptată după un an de aplicare. Cu toate că lipsesc normele, companiile ar trebui să fi demarat estimările ale impactului acestei taxe asupra bugetului anual. Registrul mijloacelor fixe trebuie revizuit pentru a identifica construcțiile incluse în calculul impozitului și pentru a verifica politicile contabile,” adaugă Bărăscu.
Pentru mai multe detalii, consultați analiza completă.