Liderul industriei auto din UE propune măsuri pentru un sector în criză / Se discută despre cote „obligatorii” pentru vehicule electrice în companii

Liderul industriei auto din UE propune măsuri pentru un sector în criză / Se discută despre cote „obligatorii” pentru vehicule electrice în companii
Stephane Sejourne , Foto: Sarah Meyssonnier / AP / Profimedia

Stephane Sejourne, vicepreședinte al Comisiei Europene pentru prosperitate și strategie industrială, a declarat miercuri că producătorii auto europeni se află într-o situație critică, în contextul în care Uniunea Europeană a inițiat un plan ambițios destinat revitalizării sectorului auto, conform informațiilor AFP.

Industria auto reprezintă o componentă esențială a economiei europene, având în jur de 13 milioane de angajați și contribuind cu aproape 7% la PIB-ul UE. Totuși, în urma restricțiilor de producție și a amenințărilor cu tarife impuse de președintele american Donald Trump, industria se confruntă cu tot mai multe provocări și face apel la Bruxelles pentru acțiuni rapide.

„Acum este momentul decisiv pentru acest sector”, a afirmat Sejourne într-un interviu acordat AFP la debutul planului.

Această inițiativă vizează să stimuleze cererea de vehicule electrice prin creșterea rapidei adoptări în flotele companiilor și prin sprijinirea producției locale de baterii.

Sejourne a subliniat că Comisia Europeană a decis să își ajusteze abordarea, protejând sectorul și facilitându-i competitivitatea.

Aceste măsuri sunt parte din strategiile UE de a sprijini competitivitatea și de a proteja industria europeană, în contextul avansului competitorilor din SUA și China.

Sejourne a subliniat că Europa „nu a eșuat” în lupta pentru vehicule electrice, în pofida concurenței acerbe cu care se confruntă din partea producătorilor din China.

În 2024, cota pieței pentru vehiculele electrice a scăzut pentru prima dată în UE, situându-se la 13,6%, ceea ce generează îngrijorări în rândul industriei.

Cote „obligatorii” pentru vehicule electrice în companii

Sejourne a declarat că Bruxelles-ul consideră posibilitatea de a impune companiilor obligația de a achiziționa mai multe vehicule electrice, iar cotele ar putea fi incluse în legislația care urmează să fie prezentată până la sfârșitul anului, cu scopul de a stimula vânzările prin stimulente fiscale.

Vehiculele de firmă constituie aproape 60% din totalul noilor înmatriculări din Europa, ceea ce face din acest segment o pârghie crucială.

Uniunea Europeană va implementa o legislație ce va stabili cerințe privind conținutul european pentru componentele bateriilor din vehiculele electrice destinate pieței europene.

Sejourne a menționat că se lucrează la identificarea componentelor specifice.

„Toate națiunile deja fac acest lucru, inclusiv Statele Unite, China și India. Europa rămâne singura care nu a adopta aceste măsuri”, a adăugat liderul industriei.

Bruxelles-ul observă că infrastructura de încărcare pentru vehiculele electrice din Europa este insuficientă și inechitabil distribuită, reprezentând o barieră în favoarea creșterii vânzărilor.

Comisia Europeană a anunțat un buget de 570 de milioane de dolari pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare în intervalul 2025-2026.

Conform planului, UE va forma o alianță pentru a aborda decalajele în tehnologii critice, unde China și SUA dețin un avantaj, inclusiv în domeniul vehiculelor autonome.

Vehiculele autonome devin din ce în ce mai frecvente pe drumurile din China și SUA, dar progresul în Europa este mai lent, ceea ce ridică semne de întrebare pentru oficialii europeni.

Planul Comisiei include și intenția de a sprijini implementarea rapidă a mobilității conectate și autonome prin stabilirea unor reguli uniformizate.

Ca răspuns la cererile din partea producătorilor auto, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că aceștia vor avea un termen de 3 ani, în loc de 1 an, pentru a se conforma cu obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 stabilite pentru 2025, evitând astfel sancțiuni financiare.

„Este un principiu de bun simț. Nu avem de gând să sancționăm producătorii pe care căutăm să îi sprijinim”, a adăugat Sejourne.

UE și-a fundamentat politicile recente pe combaterea schimbărilor climatice, inclusiv prin angajamentul de a interzice vânzarea de vehicule noi cu motoare pe combustibili fosili până în 2035.

Sejourne a asigurat că obiectivul stabilit pentru 2035 va rămâne, în ciuda modificărilor.

„Oferim claritate sectorului prin menținerea obiectivelor”, a concluzionat oficialul.

Recomandari
Show Cookie Preferences