Lecția lui Naomi, tânăra învățătoare care a început cariera sa acum doi ani: „În primele luni, eram copleșită de lipsa timpului pentru planificarea lecțiilor, observând colege fără un plan clar.”

Naomi este cadru didactic la clasa a III-a, în localitatea Crai Nou, județul Timiș. Deși este începătoare în domeniu, abordează subiectele de planificare, profilul absolventului și competențele esențiale cu încrederea unui profesionist experimentat. Aceasta nu se datorează doar cunoștințelor teoretice, ci și experienței acumulate în practică, potrivit site-ului Școala 9.
Elevii săi se prezintă frecvent la școală obosiți, triști sau stresați. „Există copii percepuți ca având șanse reduse din cauza mediului familial, ceea ce este greșit”, subliniază ea.
După încheierea orelor regulate la 12:00, Naomi oferă ore remediale pe baza dorinței proprii. „Este o experiență complet diferită să lucrez cu acei copii care realmente au nevoie de ajutorul meu. La limba română mă concentrez pe literație: capacitatea de a citi, a înțelege textul și a se exprima corect”, explică ea.
În timpul orelor, Naomi nu predă „automatizat”. Lecțiile sunt structurate în jurul unor întrebări fundamentale: Ce competență trebuie să dezvolt azi? Cum pot corela materia cu realitatea cotidiană? Cum îi implic pe toți elevii, nu doar pe cei mai avansați?
„Îmi doresc să gândesc planificarea pe unități și să împrumut idei din abordarea project-based learning. De regulă, atunci când încep o unitate la matematică, încep simultan cu cea de română și științe, corelând competențele pe care doresc să le dezvolt în acea unitate. Chiar dacă țin cont de competențele-cheie și profilul absolventului, nu pot aborda toate temele deodată. De aceea, le structurez pe unități”, precizează Naomi.
„Nu pot afirma că unele competențe-cheie sunt mai importante decât altele. Incerc să le ating pe toate. Din perspectiva literației, aceasta se dovedește esențială. Am observat că un copil care nu citește fluent în clasa a III-a, nu scrie corect și nu înțelege conținutul, va avea dificultăți în progresul lui și în dezvoltarea altor competențe. Școala noastră a fost recent dotată cu tablete, iar acum colaborăm într-un curs, Digital Skills Academy, la nivel național, coordonat de voluntari din Accenture pentru elevii din clasele primare. Deși elevii mei petrec timp jucându-se pe telefon, când vine vorba de o aplicație nouă, aceia care au dificultăți în a înțelege un mesaj scris întâmpină provocări serioase în dezvoltarea competențelor digitale”, mai spune Naomi.
Naomi consideră că programa școlară este bine concepută pentru a răspunde competențelor-cheie; totuși, a observat că în practică predarea nu se axează pe dezvoltarea competențelor esențiale din programă.
„Focalizarea este majoritar pe conținut. În primele mele luni, aveam dificultăți în a găsi timpul necesar pentru planificarea lecțiilor și adesea observam colege care nu știau ce lecție predau în ziua respectivă. Am constatat aceeași situație chiar și în practică, în timp ce eram studentă și asistam la lecții desfășurate de învățătoare cu experiență. De obicei, deschideau manualul, iar dincolo de textul nou, aplicau metode standard, dar această rutină nu le permitea să ofere tot ce puteau pentru fiecare lecție. Predau minimul necesar și mă concentrez pe conținut”, afirmă Naomi.
Strategii de lucru cu elevii pentru dezvoltarea competențelor
Anul trecut, Naomi s-a alăturat programului Teach for Romania și în cadrul formării a descoperit metode eficiente de a lucra cu elevii pentru a le dezvolta competențele. „Fiecare dintre noi, indiferent de materia predată, încercăm să stimulăm creativitatea, colaborarea și alte atribute la elevi. Activitățile mele orientate pe colaborare sunt evidențiate față de cele care se concentrează pe creativitate”, adaugă ea.
În timpul cursurilor de formare oferite de Teach for Romania, Naomi a învățat să structureze lecțiile. În prima parte, oferă informații timp de 10-15 minute, iar apoi îi lasă pe copii să experimenteze aplicând ceea ce au învățat. Consideră că această abordare contribuie semnificativ la dezvoltarea competențelor, tranziționând de la cunoștințe la atitudini și aptitudini.
„Am explodat un afiş pentru predare, de exemplu. Predarea informațiilor nu înseamnă doar că eu vorbesc nonstop. Învățarea trebuie să fie descoperită, nu doar comunicată. Astfel, folosind un afiş, am identificat împreună detaliile relevante, esențiale, opționale ce ar trebui incluse. Am compilat o listă pe tablă, iar sarcina elevilor a fost să creeze un afiş pe care să-l prezinte în faţa clasei. Acest proces a facilitat feedback-ul din partea colegilor. Chiar dacă feedbackul lor poate fi subiectiv, îi ghidez să ofere comentarii bazate pe criterii specifice, pentru a le ajuta să-și consolideze cunoștințele acumulate în acea lecție.”