Alexandru Nazare: „Investițiile în autostrăzi influențează cheltuielile și datoriile publice, explicând blocajele pe Autostrada Moldovei”

În cadrul Forumului Național „Viitorul Agriculturii”, Alexandru Nazare, membre al Consiliului de Administrație al BNR, a discutat despre deficitul bugetar și a subliniat că, dacă autostrăzile ar fi fost gestionate prin Banca de Dezvoltare sau prin instituții financiare, acestea nu ar mai fi constituit o presiune suplimentară asupra bugetului de stat.
Nazare a explicat că, din cele 15 miliarde alocate pentru împrumuturi în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ar fi fost mai eficient să se folosească aceste fonduri pentru sectorul privat. El a argumentat că, prin destinația împrumuturilor pentru autostrăzi, aceste investiții contribuie la creșterea datoriei publice și deficitului, care stau la baza blocajelor întâmpinate pe Autostrada Moldovei.
Fostul ministru al finanțelor a menționat că Ministerul Economiei și Ministerul Finanțelor ar trebui să colaboreze mai apropriat.
Nazare a subliniat că Ministerul Economiei undertake o gamă largă de atribuții și că este esențial ca acesta să își alinieze strategia la resursele financiare disponibile, care sunt administrate de Ministerul Finanțelor. El a propus o coordonare mai bună între cele două ministere, pentru a asigura un proces decizional eficient în cadrul guvernului.
El a afirmat că, deși România dispune de un potențial economic semnificativ, schimbarea mentalității este crucială pentru a-l valorifica.
Nazare a accentuat că este necesară adoptarea unor măsuri radicale și bine gândite pentru a schimba direcția actuală. De asemenea, a subliniat importanța colaborării între sectorul public și cel privat în gestionarea fondurilor de investiții, promovând încrederea reciprocă și evitarea conflictelor.
Un raport publicat recent de Comisia Europeană subliniază că România se confruntă cu dezechilibre economice persistente, iar deficitul public a ajuns la 9,3% din PIB în 2024, cu prognoze de reducere la 8,6% în 2025.