Compania cu o cotă de piață de peste 50% în România se confruntă cu dificultăți: Scădere de 41% a profitului și prăbușire de 28% a acțiunilor pe bursă

Compania cu o cotă de piață de peste 50% în România se confruntă cu dificultăți: Scădere de 41% a profitului și prăbușire de 28% a acțiunilor pe bursă
Aeronava Wizz Air, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

Declinul semnificativ al profiturilor, chiar și în condițiile unor prețuri scăzute ale combustibilului, a condus la o scădere drastică de 28% a acțiunilor Wizz Air, al treilea mare operator aerian low-cost din Europa.

Conform datelor disponibile, Wizz Air deține o cotă de piață de peste 50% în România.

Compania low-cost a explicat rezultatele financiare prin imobilizarea la sol a numeroase aeronave Airbus A320/A321neo din cauza problemelor la motoare. Totuși, analiștii pun la îndoială viabilitatea modelului de afaceri și se pregătesc să revizuiască previziunile pentru lunile următoare, scrie Il Corriere della Sera.

Rezultatele financiare

Conform datelor anuale încheiate pe 31 martie, profitul net al companiei a fost de 213,9 milioane de euro, o scădere de 41,5% față de anul anterior, din cauza creșterii costurilor și a restricțiilor operaționale cauzate de imobilizarea a 42 de aeronave.

Wizz Air a raportat o creștere de aproape 16% a cheltuielilor pentru întreținere, materiale și reparații, parțial din cauza nevoii de a închiria aeronave pentru a acoperi lipsurile din flotă.

Beneficii fiscale record

Este important de menționat că profitul raportat a depășit așteptările pieței (163 de milioane de euro), în principal datorită unui credit fiscal record în valoare de 194,2 milioane de euro, mult mai mare decât cel din anul anterior (24,8 milioane de euro).

Practica profitului înainte de impozitare pentru anul financiar 2025 a fost de doar 19,7 milioane de euro, comparativ cu 341,1 milioane în anul anterior, ceea ce reprezintă o scădere dramatică de 94,2%.

Venituri din transportul de pasageri

În ultimele 12 luni, Wizz Air a înregistrat un număr record de pasageri transportați, ajungând la 63,4 milioane, cu un factor de încărcare mediu de 91,2% pentru cele 231 de aeronave din flotă.

Veniturile totale s-au ridicat la 5,27 miliarde de euro, înregistrând o creștere de 3,8% față de anul anterior, din care 2,92 miliarde de euro provin din vânzarea biletelor, iar 2,35 miliarde de euro din venituri suplimentare, inclusiv taxe pentru bagaje de mână, îmbarcare prioritară și selecția locurilor.

Problemele motorului

Compania a evidențiat că dificultățile legate de motoarele Pratt & Whitney, utilizate pe modelele Airbus A320neo și A321neo, au afectat negativ planurile de expansiune.

În anul 2023, producătorul Rtx a initiat rechemarea motoarelor pentru inspecție, din cauza îngrijorărilor legate de contaminanții metalici. Wizz Air a fost cel mai afectat operator din Europa, și se estimează că pentru perioada 2025-2026, situația nu va aduce îmbunătățiri semnificative, având în vedere numărul de aeronave imobilizate.

„Circumstanțe excepționale”

„Compania a funcționat în circumstanțe excepționale”, a afirmat József Váradi, CEO-ul Wizz Air. „Dificultățile cu motoarele au avut un impact semnificativ asupra costurilor.”

Operatorul aerian a convenit cu Pratt&Whitney un alt pachet de compensații, destinat acoperirii costurilor directe cauzate de aeronavele imobilizate.

Pentru lipsa avioanelor din vară, compania a primit deja o compensație, suma exactă nefiind făcută publică.

Previziuni viitoare

Váradi estimează că vor urma încă doi sau trei ani de perturbări, afirmând că până în 2027, majoritatea aeronavelor vor fi operaționale, marcând un potențial punct de cotitură pentru companie.

Analiștii de la Goodbody prezic un profit net de aproximativ 200 de milioane de euro pentru anul financiar 2026, în comparație cu estimările anterioare de 415 milioane.

„Conform consensului întocmit de companie, previziunile erau de 335 de milioane, dar estimările noastre sugerează o ajustare negativă de 30%-35%.”

Recomandari
Show Cookie Preferences