Cât va dura pentru Rusia să înlocuiască avioanele distruse de ucraineni. Impactul pierderilor asupra capabilității strategice a Moscovei

Experții în aviație occidentali, citați de Reuters, afirmă că Rusia va avea nevoie de ani pentru a înlocui bombardierele strategice pierdute în urma atacurilor cu drone ucrainene din anul trecut, ceea ce amplifică presiunea asupra unui program de modernizare deja întâziat.
Conform evaluărilor Statelor Unite, până la 20 de avioane au fost afectate – o jumătate din estimarea făcută de președintele ucrainean Volodimir Zelenski – din care aproximativ zece au fost distruse, după cum au menționat doi oficiali americani.
Misiunile avioanelor afectate în atacurile ucrainene
În ciuda faptului că guvernul rus a negat distrugerea vreunui avion, afirmând că avariile sunt reparabile, bloggerii militari ruși au raportat pierderi sau avarii semnificative pentru aproximativ 12 avioane, criticând pozitiv neglijența din partea responsabililor militari.
Atacurile, planificate pe parcursul a mai bine de 18 luni sub egida unei operațiuni de informații ucrainene denumită „Pânza de păianjen”, au fost realizate cu drone infiltrate aproape de bazele aeriene, ceea ce a constituit o lovitură simbolică pentru o națiune care a subliniat constant puterea sa nucleară de la începutul conflictului.
Experții subliniază că, deși aceste atacuri nu au afectat semnificativ capacitatea de atac nuclear a Rusiei, care se bazează pe rachete lansate de la sol sau de pe submarine, bombardierele Tupolev Tu-95MS și Tu-22M3 afectate au fost parte a flotei aeriene cu rază lungă de acțiune utilizate pentru a lansa rachete convenționale asupra diverselor ținte din Ucraina.
Flota respectivă a fost de asemenea folosită pentru zboruri de patrulare frecvente în Oceanul Arctic, Atlanticul de Nord și Pacificul de Nord, demonstrând puterea Rusiei în fața adversarilor.
La începutul invaziei în Ucraina, Rusia avea aproximativ 50-60 de avioane Tupolev Tu-95 și aproximativ 60 Tu-22, împreună cu în jur de 20 de Tupolev Tu-160M capabile să transporte încărcături nucleare. Estimările arată că Rusia a pierdut mai mult de 10% din avioanele Tu-95 și Tu-22, având în vedere atât atacurile recente, cât și pierderile anterioare.
Aceste pierderi vor exercita o presiune considerabilă asupra unei forțe esențiale a Rusiei, care oricum funcționa la capacitate maximă, conform afirmațiilor lui Justin Bronk pentru Reuters.
Provocările modernizării aviației ruse
Înlocuirea avioanelor va fi o provocare, având în vedere că acestea sunt modele din era sovietică, ieșite din producție de decenii. Cu toate acestea, avioanele existente au suferit îmbunătățiri de-a lungul anilor, conform expertului în domeniul aerospațial Douglas Barrie de la Institutul Internațional de Studii Strategice din Londra.
Barrie susține că producția de avioane noi este extrem de improbabilă. De asemenea, sancțiunile occidentale impuse Rusiei vizează restricționarea importului de componente esențiale, precum microprocesoarele necesare sistemelor de avionică, deși Moscova a reușit să găsească surse alternative de anumite componente.
Rusia a modernizat bombardierele Tu-160M, iar anul trecut, președintele Putin a efectuat un zbor de 30 de minute pentru a demonstra că acestea sunt pregătite pentru utilizare. Cu toate acestea, producția acestor avioane se desfășoară lent, un blogger militar indicând o capacitate de doar patru avioane pe an, iar experții occidentali remarcă progresele lente în dezvoltarea noului model de bombardier, PAK DA.
Conform unui raport recent al Federației Oamenilor de Știință Americani, Rusia a semnat în 2013 un contract cu producătorul Tupolev pentru PAK DA, dar se pare că zborurile de testare nu vor începe mai devreme de anul viitor, iar producția ar putea demara în 2027.
Chiar dacă ar părea logic ca Rusia să accelereze proiectul PAK DA, șansele ca acest lucru să se întâmple sunt îndoielnice, mărind astfel provocările cu care se confruntă Rusia, inclusiv întârzierile în alte proiecte majore de apărare, cum ar fi noua rachetă balistică intercontinentală Sarmat.
Justin Bronk își exprimă, de asemenea, scepticismul cu privire la capacitatea Moscovei de a accelera producția generației viitoare de bombardiere, afirmând că va fi o provocare pentru Rusia să finalizeze avioanele PAK DA în următorii cinci ani, în special din cauza constrângerilor bugetare și tehnice cauzate de sancțiuni.