Modificări semnificative în drepturile pasagerilor aerieni din Uniunea Europeană: numărul minim de ore pentru solicitarea despăgubirilor

În urma negocierilor de 12 ani, statele Uniunii Europene au convenit să extindă perioada de întârzieri a zborurilor din care pasagerii europeni pot solicita despăgubiri. Această decizie a fost aprobată de miniștrii transporturilor din statele membre.
Consiliul European a declarat vineri că noul cadru urmărește crearea unor reglementări mai simple și mai clare pentru pasagerii aerieni, asigurând totodată un echilibru între protecția pasagerilor și menținerea conectivității și a unei concurențe corecte în cadrul sectorului aviației din UE.
BEUC, organizația europeană pentru protecția consumatorilor, a criticat convenția, susținând că aceasta reduce semnificativ mai multe drepturi fundamentale.
Agustín Reyna, directorul general al BEUC, a afirmat că deși noul acord îmbunătățește unele aspecte, în special în ceea ce privește accesul consumatorilor la informații în caz de perturbări, acesta duce la o diminuare considerabilă a altor drepturi esențiale.
Modificări în cuantumul compensațiilor
Referitor la despăgubiri, noul acord va exclude majoritatea pasagerilor de la drepturile de compensație, având în vedere că majoritatea întârzierilor sunt între 2 și 4 ore. Organizațiile consumatorilor solicită Parlamentului European să susțină aceste drepturi fundamentale.
Potrivit noului acord, pasagerii care zboară pe distanțe scurte vor putea solicita despăgubiri doar dacă întârzierile depășesc patru ore, comparativ cu actuala reglementare care permite cererea compensațiilor după întârzieri de peste trei ore.
De asemenea, statele UE au decis să crească valoarea compensațiilor pentru zborurile pe distanțe scurte de la 250 la 300 de euro, în timp ce despăgubirile pentru zborurile pe distanțe lungi vor fi reduse de la 600 la 500 de euro.
Situația actuală:
Nemulțumiri din partea companiilor aeriene
Airlines for Europe (A4E), organizația ce reprezintă companii precum Ryanair, easyJet și Lufthansa, a exprimat dezacordul față de noul acord, solicitând termene de întârzieri mai lungi pentru compensarea pasagerilor.
Ourania Georgoutsakou, directorul general al A4E, a subliniat că Europa așteptase timp de 12 ani reglementări clare și aplicabile, dar statele membre nu au reușit să finalizeze procesul de implementare.
Ea a adăugat că stabilirea unor praguri de întârziere de cinci și nouă ore ar fi salvat până la 70% din zborurile anulate care ar putea fi recuperate, însă statele membre au slăbit inițiativa inițială a Comisiei Europene, complicând și mai mult situația.
Probleme nerezolvate cu taxele pentru bagajele de mână
Reyna a criticat, de asemenea, absența unor soluții în acordul actual pentru problema taxelor aplicate la bagajele de cabină, o plângere comună a mulți pasageri.
El a remarcat că grupurile de consumatori au cerut companiilor aeriene să își înceteze taxa pentru bagajele de mână, formulând o plângere către autoritățile de protecție a consumatorilor și Comisia Europeană în luna mai a anului trecut.
Reyna a subliniat că astfel de practici contravin normelor UE și hotărârilor Curții Europene de Justiție, care afirmă că bagajele de mână sunt o componentă esențială a transportului pasagerilor. Textul adoptat de Consiliu, însă, pare să legitimizeze aceste taxe.
Deși Consiliul UE își propune să grăbească procesul, este neclar de ce există această urgență. Revizuirea regulamentelor privind drepturile pasagerilor ar trebui să fie o oportunitate de a demonstra consumatorilor ce poate oferi UE, nu de a le elimina drepturile. Drepturile pasagerilor ar trebui să fie respectate, clarificate și mai bine aplicate.
foto: © Phichitpon Intamoon | Dreamstime.com